الأعراف ٩٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۰۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

اشراف زورمند از قوم او که کافر شده بودند گفتند: «اگر از شعیب پیروی کنید، شما هم زیانکار خواهید شد!»

مهتران قوم او كه كافر بودند گفتند: اگر از شعيب پيروى كنيد، در اين صورت بى‌ترديد زيانكار خواهيد شد
و سران قومش كه كافر بودند گفتند: «اگر از شعيب پيروى كنيد، در اين صورت قطعاً زيانكاريد.»
سران کافر امتش گفتند: اگر پیروی شعیب کنید البته در زیان خواهید افتاد.
و اشراف و سران کافر قومش [به مردم] گفتند: اگر از شعیب پیروی کنید، مسلماً شما هم از زیانکارانید.
مهتران قومش كه كافر بودند، گفتند: اگر از شعيب پيروى كنيد سخت زيان كرده‌ايد.
و بزرگان قومش که کفرورزیده بودند، گفتند اگر از شعیب پیروی کنید، در آن صورت زیانکار خواهید بود
و مهتران قوم او كه كافر شدند گفتند: اگر از شُعيب پيروى كنيد آنگاه شما هر آينه زيانكاريد.
اشراف و سران کافر قوم او (خطاب به پیروان خود) گفتند: اگر از شعیب پیروی کنید در این صورت شما (هم به سبب گرویدن به آئینی که آباء و اجدادتان بر آن نبوده‌اند، شرف و ثروت خود را از دست می‌دهید و) زیانکار می‌گردید.
و کسانی از سرکردگان قومش که کافر شدند گفتند: «اگر از شعیب پیروی کنید، همانا شما در این هنگام بی‌گمان زیان‌کارید.»
و گفتند آن گروه که کافر شدند از قومش اگر پیروی کنید شعیب را همانا شمائید در آن هنگام زیانکاران‌


الأعراف ٨٩ آیه ٩٠ الأعراف ٩١
سوره : سوره الأعراف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :


تفسیر

نکات آیه

۱- اشراف کفرپیشه مدین در تلاش براى بازداشتن مردم از ایمان به رسالت شعیب و پیروى از فرمانهاى او (و قال الملأ الذین کفروا من قومه لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرون) مراد از متابعت در «اتبعتم» مى تواند پیروى از آیین و دستورات شعیب باشد. در این صورت مخاطبان این کلمه (اتبعتم) عموم مردم هستند. همچنین مى تواند مراد از آن پیروى از شعیب در خروج از شهر مدین باشد. در این صورت مؤمنانِ به شعیب مخاطبانِ «اتبعتم» خواهند بود. برداشت فوق بر اساس احتمال اول است.

۲- گروهى از اشراف و بزرگان مدین رسالت شعیب را انکار کردند و گروهى از آنان به وى ایمان آوردند. (و قال الملأ الذین کفروا من قومه) در برداشت فوق «الذین ... » قید احترازى گرفته شده است; یعنى «ملأ» دو گروه بودند: گروهى کافر و گروهى مؤمن.

۳- اشراف کفرپیشه مدین با یاد کردن سوگند، پذیرش رسالت شعیب و پیروى از دستورات او را، امرى زیان آور معرفى مى کردند. (لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرون)

۴- گرایش به توحید و رعایت عدل در خرید و فروش و امور اقتصادى، مایه خسارت در دیدگاه اشراف کفرپیشه قوم مدین (لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرون) برداشت فوق با توجه به آیه ۸۵، که بیانگر پیامهاى شعیب است، به دست مى آید.

۵- شعیب(ع) پس از اعلان پایداریش بر توحید و رد پیشنهاد اشراف کفرپیشه (بازگشت به آیین شرک)، خروج از دیار مدین را برگزید. (لئن اتبعتم شعیباً) برداشت فوق بر این اساس است که مراد از «اتبعتم شعیباً»، پیروى از شعیب(ع) در خروج از شهر مدین باشد.

۶- مؤمنانِ به رسالت شعیب(ع) مصمّم بر آیین توحید و متابعت شعیب(ع) در خروج از شهر مدین (لئن اتبعتم شعیباً)

۷- اشراف کفرپیشه مدین با تأکید بر خسارتبار بودن همراهى شعیب(ع)، در تلاش براى بازداشتن مؤمنان از متابعت او و خارج شدن از شهر مدین (و قال الملأ ... لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرون)

موضوعات مرتبط

  • ارزشگذارى: غلط ۳
  • ایمان: به شعیب(ع) ۲ ; ممانعت از ایمان به شعیب(ع) ۱
  • پیروان شعیب(ع): هجرت پیروان شعیب(ع) ۶، ۷
  • توحید: آثار گرایش به توحید ۴
  • زیان: عوامل زیان ۳، ۴، ۷
  • شعیب(ع): استقامت شعیب(ع) ۵ ; اطاعت از شعیب(ع) ۳، ۶ ; تکذیب رسالت شعیب(ع) ۲ ; توحید شعیب(ع) ۵ ; شعیب(ع) و اشراف مدین ۵ ; قبول رسالت شعیب(ع) ۳ ; قصه شعیب(ع) ۱، ۵ ; هجرت شعیب(ع) ۵
  • عدالت: آثار عدالت ۴ ; عدالت اقتصادى ۴
  • قوم شعیب: تاریخ قوم شعیب ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷
  • مدین: استقامت مؤمنان مدین ۶ ; اشراف کافر مدین ۱، ۴، ۵، ۷ ; اشراف مدین و شعیب(ع) ۳ ; اشراف مدین و مؤمنان ۷ ; سوگند اشراف مدین ۳ ; سوگند کافران مدین ۳ ; عقیده اشراف مدین ۳، ۴، ۷ ; عقیده مؤمنان مدین ۶ ; کفر اشراف مدین ۲
  • معامله: عدالت در معامله ۴

منابع