آل عمران ١٦٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و آنچه به شما رسید روز تلاقی دو سپاه همانا به اذن خدا بود و تا بشناسد مؤمنان را
|-|معزی=و آنچه به شما رسید روز تلاقی دو سپاه همانا به اذن خدا بود و تا بشناسد مؤمنان را
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::166|١٦٦]] | قبلی = آل عمران ١٦٥ | بعدی = آل عمران ١٦٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::166|١٦٦]] | قبلی = آل عمران ١٦٥ | بعدی = آل عمران ١٦٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«إِلْتَقَی»: بهم رسیدند و جنگیدند (نگا: آل‌عمران / . «لِیَعْلَمَ الْمُؤْمِنینَ»: تا مؤمنان راستین را از مؤمنان دروغین جدا سازد.
«إِلْتَقَی»: بهم رسیدند و جنگیدند (نگا: آل‌عمران / . «لِیَعْلَمَ الْمُؤْمِنینَ»: تا مؤمنان راستین را از مؤمنان دروغین جدا سازد.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۶


ترجمه

و آنچه (در روز احد،) در روزی که دو دسته [= مؤمنان و کافران‌] با هم نبرد کردند به شما رسید، به فرمان خدا (و طبق سنت الهی) بود؛ و برای این بود که مؤمنان را مشخص کند.

و آنچه روز برخورد آن دو گروه [در جنگ احد] به شما رسيد، به اذن خدا بود و تا مؤمنان [واقعى‌] را باز شناسد
و روزى كه [در اُحد] آن دو گروه با هم برخورد كردند، آنچه به شما رسيد به اذن خدا بود [تا شما را بيازمايد] و مؤمنان را معلوم بدارد؛
و آنچه در روز (اُحد هنگام) مقابله دو صف کارزار به شما رسید به قضا و مشیّت نافذ خدا بود (تا آنکه بیازماید اهل ایمان را) و تا معلوم کند چه کسانی ثابت‌قدم در ایمانند.
و آنچه [در جنگ احد] روزی که دو گروه [مؤمن و مشرک] با هم رویاروی شدند به شما رسید به اذن خدا بود، [تا شما را امتحان کند] و مؤمنان را معلوم و مشخص نماید.
آنچه در روز برخورد آن دو گروه به شما رسيد، به اذن خدا بود، تا مؤمنان را معلوم دارد،
و آنچه در روز برخورد دو گروه [غزوه احد] به شما رسید، به اذن الهی بود، تا مؤمنان را معلوم بدارد
و آنچه روز رويارويى دو گروه- مسلمانان و مشركان- به شما رسيد به اذن خدا بود [تا شما را بيازمايد] و تا مؤمنان را باز شناسد
و آنچه (در جنگ احد،) در روزی که دو دسته (ی مؤمنان و کافران) با هم نبرد کردند به شما رسید، به فرمان خدا (و برابر اراده و قضا و قدر پروردگار) بود، و برای این بود که خداوند (ایمان) مؤمنان را (به مردم) بنمایاند.
و روزی که (در احد) آن دو گروه به هم برخوردند، آنچه به شما رسید به اذن خدا بود (تا شما را بیازماید) و مؤمنان را نشانه‌ای نهد.
و آنچه به شما رسید روز تلاقی دو سپاه همانا به اذن خدا بود و تا بشناسد مؤمنان را


آل عمران ١٦٥ آیه ١٦٦ آل عمران ١٦٧
سوره : سوره آل عمران
نزول : ٣ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِلْتَقَی»: بهم رسیدند و جنگیدند (نگا: آل‌عمران / . «لِیَعْلَمَ الْمُؤْمِنینَ»: تا مؤمنان راستین را از مؤمنان دروغین جدا سازد.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- مصیبت اهل ایمان به هنگام درگیرى با کافران در جنگ احد، با رخصت خداوند (و ما اصابکم یوم التقى الجمعان فباذن اللّه)

۲- کارزار احد، صحنه رویارویى و درگیرى دو جناح کفر و ایمان (و ما اصابکم یوم التقى الجمعان فباذن اللّه)

۳- جریان حوادث و امور عالم (شکستها، سختیها و دشواریهاى مردمان) در حیطه اذن الهى (و ما اصابکم ... فباذن اللّه)

۴- جریان افعال ارادى بندگان به اذن خداوند (قل هو من عند انفسکم ... و ما اصابکم ... فباذن اللّه)

۵- نفى اندیشه جبریگرى و نیز تفکّر تفویض صرف (اصابتکم مصیبة ... هو من عند انفسکم ... و ما اصابکم ... فباذن اللّه) آیه مورد بحث و آیه قبل، شکست احد را هم وابسته به خود مسلمانان دانسته و هم اذن الهى را در آن شکست دخیل شمرده است ; یعنى افعال بندگان در عین اینکه مستند به خود آنان است، خارج از خواست و اذن الهى نخواهد بود.

۶- مشخّص شدن مؤمنان واقعى، از اهداف رخصت خداوند در شکست نبرد احد و مصیبتهاى وارده در آن (و ما اصابکم ... و لیعلم المؤمنین) جمله «و لیعلم ... »، عطف بر جمله اى مقدّر است ; یعنى «و ما اصابکم ... لیکون کذا و کذا و لیعلم المؤمنین». لذا در برداشت فوق، مشخص شدن مؤمنان، از اهداف شکست آنان در نبرد احد شمرده شد.

۷- رنجها و شکستهاى جامعه ایمانى، وسیله آزمایشى براى معلوم نمودن صف مؤمنان استوار از غیر ایشان (و ما اصابکم یوم التقى الجمعان فباذن اللّه و لیعلم المؤمنین)

۸- رنجها و شکستها، داراى مصلحتهایى پنهان از چشم ظاهربینان (و ما اصابکم یوم التقى الجمعان ... و لیعلم المؤمنین)

موضوعات مرتبط

  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۲، ۶
  • امتحان: ابزار امتحان ۷ ; امتحان با سختى ۷ ; امتحان با شکست ۷ ; فلسفه امتحان ۶، ۷
  • انسان: عمل انسان ۴
  • پیروزى: عوامل پیروزى ۳
  • تاریخ: فلسفه تاریخ ۳
  • تفویض: رد تفویض ۵
  • جامعه: تحولات در جامعه ۳
  • جبر و اختیار:۴ رد جبر ۵
  • جهاد: فلسفه جهاد ۶
  • خدا: اذن خدا ۱، ۳، ۴ ; امهال خدا ۶
  • سختى:۷ مصلحت در سختى ۷ ۸
  • شکست:۷ در غزوه احد ۶ ; عوامل شکست ۷ ۳ ; مصلحت در شکست ۷ ۸
  • عقیده: باطل ۵
  • عمل:۴
  • غزوه احد:۱، ۲، ۶
  • کافران:۲
  • مؤمنان:۲ مصیبت مؤمنان ۲ ۱ ; ملاک تشخیص مؤمنان ۲ ۶، ۷

منابع