نتایج جستجو
از الکتاب
- کلمه «قلب» در قرآن به معانى گوناگونى آمده است، از جمله: 1 ـ به معناى «عقل و درک»، 2 ـ «روح و جان»، 3 ـ «مرکز عواطف» و بیشتر مراد روح و عقل است. قلب (۱۶۸۲ کیلوبایت (۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۵
- التوبة ٩٣ (رده ختم قلب متخلفان از جهاد)رَبِّهِ» «2» است و مانند اينست وصف شخص ترسان به آنكه قلب ندارد، چه شجاعت محل آن قلب است، و هرگاه قلب منتفى باشد كه محل شجاعت است پس انتفاء شجاعت به طريق۳۹ کیلوبایت (۳٬۰۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- الأحزاب ٤ (رده وحدت قلب انسان)تجلى مدلول عليه قلب است كما فى قوله تعالى (الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ) چه استماع آن موجب است كه نفس تصوير جوفى كند كه مشتمل بر دو قلب باشد تا اسرع۷۱ کیلوبایت (۶٬۳۴۳ واژه) - ۴ آذر ۱۴۰۰، ساعت ۰۵:۴۹
- اصل، به معناى انحراف از حالت مستقیم و مایل شدن به یک طرف است و بودن «زیغ در قلب»، به معناى انحراف اعتقادات از راه راست، به طرق انحرافى است. انحراف از حق.۵ کیلوبایت (۴۶۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۹
- الحج ٤٦ (رده مکان قلب)نورانيت و صفا در آئينه قلب هويدا باشد؛ همينكه غفلت و مخالفت سرزند، دود سياهى آئينه قلب را تاريك و بتدريج بواسطه تراكم شدن گناهان، طبع بر قلب دارد و كوردلى حاصل۴۴ کیلوبایت (۳٬۴۸۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- معناى آزمایش به کار رفته است. مانند آیه مورد بحث، آزمایشى که نتیجه آن خلوص قلب و گستردگى آن براى پذیرش تقوا است. محن (۲ بار) آزمايش كردن [حجرات:3]. گفتهاند۲ کیلوبایت (۱۲۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۷
- البقرة ٩٧ (رده وحى به قلب محمد)دشمن جبرئیل باشد (در حقیقت دشمن خداست) چرا که او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل کرده است؛ در حالی که کتب آسمانی پیشین را تصدیق میکند؛ و هدایت و بشارت۵۲ کیلوبایت (۴٬۶۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- الملك ٢٢ (رده واژگونى قلب مشرکان)385. جلد 13 - صفحه 252 فرمود: قلب بر چهار قسم است: 1- قلبى كه در او نفاق و ايمان است. 2- قلب منكوس. 3- قلب مطبوع. 4- قلب ازهر. سعد گويد: پرسيدم ازهر چيست؟۴۰ کیلوبایت (۳٬۲۰۱ واژه) - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۱
- الأنفال ٤ (رده خضوع قلب)۱ روزى: پسندیده ۶ عمل: آثار عمل ۵ قرآن: آثار تلاوت قرآن ۱ قلب: خضوع قلب ۱ ; عوامل مؤثر در قلب ۱ مؤمنان: آمرزش مؤمنان ۶ ; پاداش مؤمنان ۶ ; روزى مؤمنان ۶ ;۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- تنهایى کارى ساخته نیست، تصمیم گیرنده نهایى خود انسان است، بلکه او است که درهاى قلب خود را به روى شیطان مى گشاید و اجازه ورود به او مى دهد. نزغ (۶ بار) مِن فَاسْتَعِذ۲ کیلوبایت (۱۰۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۲
- المائدة ٨٣ (رده آثار قساوت قلب)آثار استماع قرآن ۲، ۳، ۷، ۱۰ ; حقّانیت قرآن ۶ ; نقش قرآن ۴ قلب: آثار قساوت قلب ۸ ; زمینه قساوت قلب ۹ کشیشان: صدر اسلام ۱۰ ; کشیشان و قرآن ۳، ۱۰ ; گریه کشیشان۵۵ کیلوبایت (۴٬۸۷۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- الشعراء ٢٢٢ (رده قلب دروغگویان)الامين على قلبك )) بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم۴۳ کیلوبایت (۴٬۰۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- مادّه «نَقَم» از نظر لغت عرب به معناى «مجازات کردن» است; هر چند مفهوم «تشفّى قلب» (فرونشاندن سوز درون) در مفهوم این کلمه در استعمالات روزمره افتاده است ولى۳ کیلوبایت (۲۲۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۷
- الإسراء ٤٦ (رده ختم قلب مکذبان آخرت)قرآن ۳; محرومان از فهم قرآن ۱; مکذبان قرآن ۱۰; مهمترین تعالیم قرآن ۹ قلب: نقش قلب ۵ کافران: عوامل محرومیت کافران ۳ کافران مکه: انگیزه کافران مکه ۱۰; بى۴۵ کیلوبایت (۳٬۴۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- معناى وسیع ترى که همان حفظ و تقویت و استحکام بخشیدن است، آمده و منظور از «ربط قلب» در اینجا، تقویت دل مادر موسى(علیه السلام) است، تا ایمان به وحى الهى آورد۴ کیلوبایت (۳۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۳
- الكهف ١٤ (رده منشأ اطمینان قلب اصحاب کهف)قیام و حرکت اصحاب کهف، قلب هاى آنان را استوار و سرشار از اطمینان ساخت. (و ربطنا على قلوبهم إذ قاموا) جمله «ربطنا على قلوبهم» - (بر قلب هایشان بند زدیم) - تمثیل۴۹ کیلوبایت (۳٬۸۹۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- اطلاق جنت بر بهشت و بر باغ به خاطر آن است که زمینش زیر درختان پوشیده است. و قلب را جَنان (بر وزن زمان) مى گویند، چون در میان سینه نهفته است و یا این که اسرار۵ کیلوبایت (۵۲۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۸
- که باطنش ظاهر مى گردد و اسرار درونش آشکار مى شود. قلب (۱۶۸ بار) برگرداندن. كردن وارونه راغب گويد: قلب شىء گردان و گرديدن آن است از وجهى به وجهى مثل گرداندن۵ کیلوبایت (۴۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۴
- متكبّر و جبّار است مهر بر تمام قلب احاطه مىكند هلى هذا عموم قلوب از فحواى آيه به دست مىآيد و گرنه «كلّ» راجع به تمام و همه قلب است نه همه قلوب. بعضىها به۷ کیلوبایت (۶۵۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۹
- النمل ٨٠ (رده ختم قلب حق ناپذیران)۳; ختم قلب حق ناپذیران ۱; عوامل حق ناپذیرى ۲; وضوح حق ۵ سلامتى: نشانه هاى سلامتى ۴ شناخت: موانع شناخت ۵ قرآن: تشبیهات قرآن ۷، ۸; وضوح قرآن ۲ قلب: آثار بیمارى۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۸۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵