نتایج جستجو
از الکتاب
- به سوى کفر (ارتداد) (یا ایها الذین امنوا ان تطیعوا فریقاً من الذین اوتوا الکتاب یردّوکم) از آیه قبل (و انتم شهداء)، معلوم مى شود که این طایفه، عالمان و۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- پسر همان کسى است که گویند در نزد وى علم الکتاب بوده است. امام فرمود: نه، او نبود بلکه کسى که در نزد او علم الکتاب بوده على بن ابىطالب علیهالسلام بود که۵۱ کیلوبایت (۴٬۵۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- را ام الكتاب ناميدند (چنانچه شرح آن مذكور خواهد شد) همين طور که مكّه را ام القري و مغز را امّ الرأس گويند و براي امّ الكتاب اطلاقاتي۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- الکتب) مقصود از «الکتاب» به قرینه جملات بعدى، نوشته هایى است که در آن، همه اَعمال آدمیان، ثبت و ضبط شده است. حرف «ال» در «وضع الکتاب»، براى استغراق اَفراد۶۱ کیلوبایت (۵٬۰۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- سَبِيلِي نَحْن قِيل الْقِيَامَة أَبَاهُم إِلٰهُکُم بَعْضُهُم السّاعَة الْکِتَاب جَاءَتْهُم تَرَى عَلَيْه فُؤَاد لٰکِن کَان الْخِزْي ادّارَک الْخَيْرَات۱۴ کیلوبایت (۱٬۲۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- تَرَکْنَا بِالْآخِرَة عَلَيْهِمَا أَنْعَمْت لَه فَسَتَعْلَمُون رَحِمْنَاهُم الْکِتَاب يُؤْمِنُون تِسْع نَعْبُد فِي فَتَرَبّصُوا لَطَمَسْنَا آتَيْنَاهُمَا اهْتَدَى۴ کیلوبایت (۲۶۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- نبیّاً حجة اللّه غیر مرسل، أما تسمع لقوله حین قال: «إنّى عبداللّه آتانى الکتاب و جعلنى نبیّاً» ... فلمّا بلغ عیسى سبع سنین تکلّم بالنبوة والرسالة حین أوحى۳۷ کیلوبایت (۳٬۳۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- الْمُخْسِرِين فِي لَأَقْعُدَن بَيْن النّاس الْمُسْتَبِين أَغْوَيْتَنِي الْکِتَاب أَشْيَاءَهُم غَيْر أَحْسَن کِلْتُم الْآخِرِين سَلاَم أَيْدِيهِم الْمَغْضُوب۲ کیلوبایت (۶۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳
- صدراسلام به قرآن (الذین ءاتینهم الکتب ... به یؤمنون) عبارت «الذین آتیناهم الکتاب» اشاره به گروهى از اهل کتاب دارد; نه همه آنان، زیرا بدیهى است که همه اهل کتاب۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- لاریب فیه من ربّ العلمین) «تنزیل» مصدر به معناى مفعول است و اضافه آن به «الکتاب» از باب اضافه صفت به موصوف است. بنابراین، معناى آیه، چنین مى شود: «این،۲۷ کیلوبایت (۲٬۲۶۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- سعد الخیر نوشت: ... «و کان من نبذهم الکتاب ان اقاموا حروفه و حرفوا حدوده فهم یروونه و لایرعونه ... و کان من نبذهم الکتاب ان ولّوه الذین لایعلمون فاوردوهم۳۶ کیلوبایت (۲٬۶۳۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- قالت الیهود ... و هم یتلون الکتب) مراد از «الکتاب» تورات و انجیل است و از آن جا که جمله «و هم یتلون الکتاب» به عنوان دلیلى بر ناصواب بودن پندار مذکور (بى۵۲ کیلوبایت (۳٬۷۹۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- اختلف الذین اوتوا الکتاب ... بغیاً بینهم) ۱۰ - حسد و تجاوز از حد، تهدیدکننده واقعنگرى و روشن بینى عالمان دینى (و ما اختلف الذین اوتوا الکتاب ... بغیاً بینهم)۴۶ کیلوبایت (۳٬۶۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- شده بر این دیدگاه استوار است که «بالحقّ» متعلق به ظرف مستقر و حال براى «الکتاب» باشد. ۵ - ارائه حق و شناساندن آن به مردم، فلسفه نزول قرآن (إنّا أنزلنا۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۸۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۱
- عَلَيْه إِثْما أَن مُبِينا سَوَاء يُشْرِک ضَلاَلا النّار نَذِير قَبْل الْکِتَاب بِهَا تَوَلّوْا السّبِيل أَ يَکْفُر فِي مُعْرِضِين رَبّي يَوْمَئِذ کَذّب۱۰ کیلوبایت (۱۱۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۲
- برادرم علیّ بن ابی طالب است»! توجه به تفاوت «علم من الکتاب» که علم جزئی را میگوید، و «علم الکتاب» که «علم کلی» را بیان میکند روشن میسازد که میان «آصف»۸۰ کیلوبایت (۷٬۱۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- مبتداي محذوف باشد يعني «الكتاب الّذي وعدناك ذلک الكتاب» و يا خبر الم باشد، و يا مبتداء و خبرش الكتاب و يا لا ريب فيه و۶۷ کیلوبایت (۶٬۱۷۷ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۴۶
- از نزاع و تفرقه، نشانه تقواى اهل ایمان (ان تطیعوا فریقاً من الذین اُوتوا الکتاب ... اتقوا اللّه حق تُقاته) پرهیز از تفرقه و نزاع، از شأن نزول آیه «ان تطیعوا۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- نوح) در این برداشت، جمله «ذرّیة من...» تعلیل براى آیه قبل (و آتینا موسى الکتاب...) گرفته شده است; یعنى، چون بنى اسرائیل از فرزندان همراهان نوح(ع) در کشتى۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- متکلم است. ۶- کتابت قرآن در عصر پیامبر(ص) (تلک ءایت الکتب المبین) اطلاق «الکتاب» (نوشته و نگارش یافته) بر قرآن ، یابدان جهت است که آیه هاى آن پس از نزول۱۹ کیلوبایت (۱٬۵۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴