نتایج جستجو
از الکتاب
- دارالندوه مكّه كه خانه قُصَىّ بود از آن است و در آن به مشاوره جمع مىشدند. [مريم:73]. كافران به اهل ايمان گفتند: كدام يك از دو گروه مقام بهتر و مجلس نيكوتر۳ کیلوبایت (۲۱۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۴
- شود معنى تكرار و «هر وقت» مىدهد، [آل عمران:37]. هر وقت زكريا در محراب پيش مريم آمد نزد وى روزى يافت. وَ شَيْء مِن اللّه عَلَى فِي إِن مَا لا هُو قَدِير۳۴ کیلوبایت (۲۱۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- ۴۲، سوره آل عمران منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است وجه تعبير۲۷ کیلوبایت (۲٬۰۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- راجع به حضرت عيسى عليه السلام و شريعت او فرموده: [مريم:31]. در حالات اسمعيل صادق الوعد هست: [مريم:55]. راجع به انبياء سلف فرموده: [انبياء:73]. لقمان به۹ کیلوبایت (۹۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
- معنى عصيان است. [مجادله:8]. [مزّمل:16] عَصِّى (بر وزن شريف) نافرمان و عاصى. [مريم:14]. ايضاً آيه 44 يعنى: يحيى به پدر و مادرش نيكوكار بود و ستمگر و نافرمان۳ کیلوبایت (۲۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۷
- معنى عصيان است. [مجادله:8]. [مزّمل:16] عَصِّى (بر وزن شريف) نافرمان و عاصى. [مريم:14]. ايضاً آيه 44 يعنى: يحيى به پدر و مادرش نيكوكار بود و ستمگر و نافرمان۴ کیلوبایت (۲۸۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۷
- طبرسى گويد: حفىّ به معنى عالم است يعنى آنقدر سئوال كرده تا دانسته است . * [مريم:47] گفت سلام بر تو حتماً از پروردگارم براى تو آمرزش مىخواهم كه او به من۳ کیلوبایت (۲۳۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- يعنى تو در نزد آنها نبودى آندم كه تيرهاى خويش را به هم مىزدند تا كدام يك مريم را كفالت نمايد. عَلّم الْإِنْسَان الْأَکْرَم الّذِي مَا رَبّک لَم وَ يَعْلَم۴ کیلوبایت (۲۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۲
- راجع به حضرت عيسى عليه السلام و شريعت او فرموده: [مريم:31]. در حالات اسمعيل صادق الوعد هست: [مريم:55]. راجع به انبياء سلف فرموده: [انبياء:73]. لقمان به۱۳ کیلوبایت (۹۶۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۶
- مدتى مقرر داشت و مدّت تعيين شده نزد اوست. سمّى: هم نام و همتا [مريم:7] كه مراد هم نام است [مريم:65]. به خدا عبادت كن و در بندگيش بردبار باش آيا براى او همتائى۱۲ کیلوبایت (۱٬۱۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۸
- است، تمام افعال بصر در قرآن مجيد از باب افعال به كار رفتهاند [طور:15]، [مريم:42]، [بقره:17]. 4- [قيامة:14-15] بعضىها گفتهاند: تاء «بصيره» براى مبالغه۱۴ کیلوبایت (۹۹۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۶
- رسد. (بكسر اول) صوت خفى (كمترين صدا) چنان كه در مجمع و مفردات و اقرب آمده [مريم:98]. چه بسا از مردمى كه پيش از آنها هلاك كرديم آيا كسى از آنها را مىبينى۲ کیلوبایت (۱۱۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- بار) ودّ (به فتح و ضم و كسر اول) وداد، مَوَدَة همه به معنى دوست داشتن است [مريم:96]. تقدير آن «وُدّاً فى قُلُوبِ النَّاس» و يا نظير آن است. اين يك امر طبيعى۴ کیلوبایت (۳۳۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۹
- نه براى تجارت (افرب الموارد) مجمع البيان آنرا اسباب خانه گرفته و در آيه [مريم:74] به نظر مىآيد كه بمعنى اسباب زندگى باشد يعنى پيش از آنها مردمان بسيارى۳ کیلوبایت (۱۹۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۶
- «اَحَسَّ» را پيدا كردن، ديدن و دانستن نقل كرده است. و همه از مصاديق احساسند. [مريم:98] چه مردمانى را كه پيش از آنها هلاك كردهايم آيا كسى از آنها را مىبينى۴ کیلوبایت (۳۱۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۰
- و دوبار بيشتر در قرآن مجيد نيامده است ،سخن گفتن آن حضرت در گهواره در سوره مريم مذكور مىباشد. وَ الْمَهْد فِي النّاس مِن إِذ قَالَت عَلّمْتُک الصّالِحِين۲ کیلوبایت (۱۶۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۹
- بار) ودّ (به فتح و ضم و كسر اول) وداد، مَوَدَة همه به معنى دوست داشتن است [مريم:96]. تقدير آن «وُدّاً فى قُلُوبِ النَّاس» و يا نظير آن است. اين يك امر طبيعى۴ کیلوبایت (۳۴۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۲
- مردى است كه به طبيعت خود راه مىرود خودپسندى و تكلف ندارد. هَيِّنْ: آسان. [مريم:9]. خدايت گفت: آن بر من آسان است. اَهْوَن: آسانتر. [روم:27]. اوست كه آفريدن۴ کیلوبایت (۳۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۹
- ظاهراً اشاره است كه كشتن شتر با قطع پاهايش بوده است. عاقر: زن عقيم و مرد عقيم [مريم:8]. عاقر در قرآن فقط در زن نازا به كار رفته نه در مرد و آن سه بار و همه درباره۳ کیلوبایت (۲۱۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۹
- التَّعْظيمِ لللّهِ تَعالى». معنى جامع آين كلمه همان تذلّل و اطاعت است مثل [مريم:44]. پدرم شيطان را اطاعت مكن. [مائده:60]. يعنى طغيانگر را اطاعت كرد. درباره۱۱ کیلوبایت (۱٬۲۱۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰