گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۳۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
==آيات ۱۶۰ - ۱۷۵  سوره شعراء ==
==آيات ۱۶۰ - ۱۷۵  سوره شعراء ==
كَذَّبَت قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسلِينَ(۱۶۰)
كَذَّبَت قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسلِينَ(۱۶۰)
إِذْ قَالَ لهَُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ(۱۶۱)
 
إِنى لَكُمْ رَسولٌ أَمِينٌ(۱۶۲)
إِذْ قَالَ لهَُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلا تَتَّقُونَ(۱۶۱)
 
إِنّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ(۱۶۲)
 
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۱۶۳)
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۱۶۳)
وَ مَا أَسئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِى إِلا عَلى رَب الْعَلَمِينَ(۱۶۴)
 
أَ تَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَلَمِينَ(۱۶۵)
وَ مَا أَسئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِى إِلا عَلى رَبّ الْعَالَمِينَ(۱۶۴)
وَ تَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكمْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ(۱۶۶)
 
قَالُوا لَئن لَّمْ تَنتَهِ يَلُوط لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ(۱۶۷)
أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ(۱۶۵)
قَالَ إِنى لِعَمَلِكم مِّنَ الْقَالِينَ(۱۶۸)
 
رَب نجِّنى وَ أَهْلى مِمَّا يَعْمَلُونَ(۱۶۹)
وَ تَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ(۱۶۶)
فَنَجَّيْنَهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعِينَ(۱۷۰)
 
إِلا عَجُوزاً فى الْغَبرِينَ(۱۷۱)
قَالُوا لَئن لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ(۱۶۷)
 
قَالَ إِنّى لِعَمَلِكم مِّنَ الْقَالِينَ(۱۶۸)
 
رَبّ نجِّنى وَ أَهْلى مِمَّا يَعْمَلُونَ(۱۶۹)
 
فَنَجَّيْنَاهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعِينَ(۱۷۰)
 
إِلّا عَجُوزاً فى الْغَابرِينَ(۱۷۱)
 
ثمَّ دَمَّرْنَا الاَخَرِينَ(۱۷۲)
ثمَّ دَمَّرْنَا الاَخَرِينَ(۱۷۲)
وَ أَمْطرْنَا عَلَيْهِم مَّطراً فَساءَ مَطرُ الْمُنذَرِينَ(۱۷۳)
وَ أَمْطرْنَا عَلَيْهِم مَّطراً فَساءَ مَطرُ الْمُنذَرِينَ(۱۷۳)
إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً وَ مَا كانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ(۱۷۴)
إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً وَ مَا كانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ(۱۷۴)
وَ إِنَّ رَبَّك لهَُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ(۱۷۵)
وَ إِنَّ رَبَّك لهَُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ(۱۷۵)


<center> «'''ترجمه آیات'''»  </center>
<center> «'''ترجمه آیات'''»  </center>


قوم لوط نيز پيامبران را دروغگو شمردند (۱۶۰)
قوم لوط نيز، پيامبران را دروغگو شمردند. (۱۶۰)


هنگامى كه برادرشان لوط به ايشان گفت : آيا خدا ترس و پرهيزكار نمى شويد؟(۱۶۱)
هنگامى كه برادرشان لوط به ايشان گفت: آيا خداترس و پرهيزكار نمى شويد؟(۱۶۱)


من پيغمبرى خيرخواه براى شمايم (۱۶۲ )
من پيغمبرى خيرخواه براى شمايم. (۱۶۲ )


از خدا بترسيد و اطاعتم كنيد (۱۶۳ )
از خدا بترسيد و اطاعتم كنيد. (۱۶۳ )


من از شما براى پيغمبريم مزدى نمى خواهم كه مزد من جز به عهده پروردگار جهانيان نيست (۱۶۴)
من از شما براى پيغمبريم مزدى نمى خواهم، كه مزد من، جز به عهده پروردگار جهانيان نيست. (۱۶۴)
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۳۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۳۵ </center>
چرا به مردان زمانه رو مى كنيد (۱۶۵)
چرا به مردان زمانه رو مى كنيد. (۱۶۵)


و همسرانتان را كه پروردگارتان براى شما آفريده وا مى گذاريد راستى كه شما گروهى متجاوزيد(۱۶۶)
و همسرانتان را كه پروردگارتان براى شما آفريده، وا مى گذاريد، راستى كه شما گروهى متجاوزيد.(۱۶۶)


گفتند: اى لوط اگر بس نكنى تبعيد مى شوى (۱۶۷)
گفتند: اى لوط! اگر بس نكنى، تبعيد مى شوى. (۱۶۷)


گفت : من عمل شما را دشمن مى دارم (۱۶۸)
گفت: من عمل شما را دشمن مى دارم. (۱۶۸)


پروردگارا من و كسانم را از (شئامت ) اعمالى كه اينان مى كنند نجات بخش (۱۶۹)
پروردگارا! من و كسانم را از (شئامت) اعمالى كه اينان مى كنند، نجات بخش. (۱۶۹)


پس او و كسانش را جملگى نجات داديم (۱۷۰)
پس او و كسانش را، جملگى نجات داديم. (۱۷۰)


مگر پيرزنى كه جزو باقى ماندگان بود(۱۷۱)
مگر پيرزنى، كه جزو باقى ماندگان بود. (۱۷۱)


سپس ديگران را هلاك كرديم (۱۷۲)
سپس ديگران را هلاك كرديم. (۱۷۲)


و بارانى عجيب بر آنان بارانديم و باران بيم يافتگان چه بد بود(۱۷۳)
و بارانى عجيب بر آنان بارانديم و باران بيم يافتگان چه بد بود. (۱۷۳)


و در اين عبرتى هست ولى بيشترشان ايمان آور نبودند(۱۷۴)
و در اين عبرتى هست، ولى بيشترشان ايمان آور نبودند. (۱۷۴)


و پروردگارت نيرومند و رحيم است (۱۷۵)
و پروردگارت نيرومند و رحيم است. (۱۷۵)


<center> «'''بیان آیات'''»  </center>
<center> «'''بیان آیات'''»  </center>


اين آيات به داستان لوط پيغمبر (عليه السّلام ) كه بعد از صالح (عليه السّلام ) مى زيسته اشاره مى كند.
اين آيات، به داستان لوط پيغمبر «عليه السّلام» كه بعد از صالح «عليه السّلام» مى زيسته، اشاره مى كند.
 
«'''كَذَّبَت قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسلِينَ...رَبّ الْعَالَمِينَ'''»:


«'''كَذَّبَت قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسلِينَ...رَب الْعَالَمِينَ'''»:
تفسير اين شش آيه، در داستان هاى قبل گذشت.


تفسير اين شش آيه در داستانهاى قبل گذشت .
«'''أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ'''»:


«'''أَ تَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ'''»:
استفهامى است انكارى كه توبيخ را مى رساند و كلمۀ «ذُكرَان: نرها»، جمع ذكر - نر در مقابل ماده - است، و «آمدن به نرها»، كنايه است از لواط با آنان و اين عمل زشت در ميان آن قوم شايع بوده. و كلمۀ «عَالَمِين»، به معناى جماعتى از مردم است.


استفهامى است انكارى كه توبيخ را مى رساند و كلمه «'''ذكران - نرها'''» جمع ذكر - نر در مقابل ماده - است و آمدن به نرها كنايه است از لواط با آنان و اين عمل زشت در ميان آن قوم شايع بوده ، و كلمه «'''عالمين '''» به معناى جماعتى از مردم است .
و اما اين كه كلمۀ «عالمين» مربوط به كجاست؟ ممكن است بگوييم: مربوط به ضمير فاعل در «تَأتُوَنَ» است، كه در اين صورت، معنا چنين مى شود كه: آيا شما در ميان عالَميان، اين عمل زشت را انجام مى دهيد؟


و اما اينكه كلمه عالمين مربوط به كجاست ؟ ممكن است بگوييم مربوط به ضمير فاعل در «'''تاتون '''» است ، كه در اين صورت معنا چنين مى شود كه : آيا شما در ميان عالميان اين عمل زشت را انجام مى دهيد؟ بنابر اين ، آيه شريفه در معناى آن آيه ديگر است كه مى فرمايد: «'''ما سبقكم بها من احد من العالمين '''»
بنابراين، آيه شريفه در معناى آن آيه ديگر است كه مى فرمايد: «مَا سَبَقَكُم بِهَا مِن أحَدٍ مِنَ العَالَمِين»،
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۳۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۳۶ </center>
همچنان كه ممكن است متصل به مفعول ، يعنى «'''ذكران '''» باشد، كه در اين صورت معنا چنين مى شود: آيا در بين عالميان با اين همه كثرت كه دارند و اين همه زنان در آنان هست تنها به سر وقت مردان مى رويد؟!
همچنان كه ممكن است متصل به مفعول. يعنى «ذكران» باشد، كه در اين صورت معنا چنين مى شود: آيا در بين عالَميان، با اين همه كثرت كه دارند و اين همه زنان در آنان هست، تنها به سر وقت مردان مى رويد؟!


«'''وَ تَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكمْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم ...'''»:
«'''وَ تَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم ...'''»:


كلمه «'''تذرون '''» به معناى «'''تتركون '''» است ، يعنى زنان را رها مى كنيد، و اين كلمه ماضى ندارد، يعنى از ماده «'''ذرو'''» ماضى ساخته نشده است .
كلمۀ «تَذَرُونَ»، به معناى «تُترَكُونَ» است. يعنى زنان را رها مى كنيد، و اين كلمه ماضى ندارد. يعنى از ماده «ذرو»، ماضى ساخته نشده است.


توضيح «'''ما خلق لكم '''» كه در سخن لوط عليه السّلام با قوم خود آمده ، با بيان اينكه آميزش با همجنس برخلاف نظام خلقت و فطرت انسان است .
==توضيح اين كه آميزش با همجنس، برخلاف نظام خلقت و فطرت انسان است==


اگر در خلقت انسان و انقسامش به دو قسم نر و ماده و نيز به جهازات و ادواتى كه هر يك از اين دو صنف مجهز به آن هستند و همچنين به خلقت خاص هر يك دقت كنيم ، جاى هيچ ترديد باقى نمى ماند كه غرض صنع و ايجاد، از اين صورتگرى مختلف و از اين غريزه شهوتى كه آن هم مختلف است ، در يك صنف از مقوله فعل و در ديگرى از مقوله انفعال است ، اين است كه دو صنف را با هم جمع كند و بدين وسيله عمل تناسل كه حافظ بقاء نوع انسانى تاكنون بوده انجام پذيرد.
اگر در خلقت انسان و انقسامش به دو قسم نر و ماده و نيز به جهازات و ادواتى كه هر يك از اين دو صنف مجهز به آن هستند و همچنين به خلقت خاص هر يك دقت كنيم ، جاى هيچ ترديد باقى نمى ماند كه غرض صنع و ايجاد، از اين صورتگرى مختلف و از اين غريزه شهوتى كه آن هم مختلف است ، در يك صنف از مقوله فعل و در ديگرى از مقوله انفعال است ، اين است كه دو صنف را با هم جمع كند و بدين وسيله عمل تناسل كه حافظ بقاء نوع انسانى تاكنون بوده انجام پذيرد.
۱۴٬۱۱۵

ویرایش