نتایج جستجو
از الکتاب
- معناى حالت جهل است چنانكه در اقرب الموارد گفته است . ابن اثير در نهايه گويد: مراد از آن صفت و حالى است كه عرب قيل از اسلام داشتند از قبيل جهل به خدا و رسول۱۱ کیلوبایت (۱٬۰۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۳
- العلق ٥ (رده منشأ نجات از جهل)اشرف صفات انساني علم است و بدترين صفات جهل است چه جهل بسيط و چه جهل مركب که بدتر از جهل بسيط است، و شرافت علم موقعي است که مقرون۳۴ کیلوبایت (۳٬۳۸۴ واژه) - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۰۵
- خود را از دست داد، عملاً با جهل و نادانى برابر خواهد بود، و تبدیل به عملى بدون توجّه به دستورات عقل خواهد شد. ب (۲۶۴۹ بار) جهل (۲۴ بار) ثُم مِن السّوء عَلَى۳ کیلوبایت (۱۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۹
- است احتياج بتكرار نيست وَ أَعرِض عَنِ الجاهِلِينَ مراد جهل مقابل علم نيست بلكه جهل مقابل عقل است که تعبير از آن بحماقت و سفاهت ميكنند۳۷ کیلوبایت (۳٬۵۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- منشأ ضلالت جهل است که نداند راه از چاه كدام طرف است يا اشتباه كند راه ديگري را خيال كند راه مقصود است، قسمت اوّل جهل بسيط است،۲۰ کیلوبایت (۱٬۵۰۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۰
- که رافع تكليف باشد بلكه عقل مقابل جهل است، و مراد از جهل هم نه جهل مقابل علم است بلكه جهل مقابل عقل که عبارت از حمق و نكري۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- النساء ١٧ (رده آثار جهل)که خود را در معرض عذاب الهي در ميآورد نه جهل بحكم يا جهل بموضوع و لو جهل بحكم هم عذر نيست با التفات بلي غفلت صرف يا۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۷۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- تَعلَمُونَ از اينکه جمله استفاده ميشود که اگر از روي جهل يعني جهل بموضوع نه جهل بحكم تصرف نمود فعل حرامي نكرده لكن جنبه حق الناسي۵۲ کیلوبایت (۴٬۸۱۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- منال و رتبه و مقام و هواي نفس و شهوتراني و سبب تمام اينها جهل است بالاخص جهل مركب، و قساوت و سياهي دل است و مراد از انسان نوع بشر است۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۱۱ واژه) - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۰۶
- بسيار است سياهي قلب قساوت كبر نخوت عناد عصبيت حب دنيا هواهاي نفساني جهل تقليد آباء و بسياري ديگر و اينها خبر از جهنم ندارند تا موقعي که۲۰ کیلوبایت (۱٬۴۰۵ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۵
- زنده كنيد. إِنَّ هؤُلاءِ لَيَقُولُونَ مفسرين گفتند: اينکه كلام ابو جهل است که بپيغمبر گفت: اگر راست ميگويي جدّ خود را زنده كن تا۱۹ کیلوبایت (۱٬۵۸۶ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۲۷
- ميشدم، چهارم دعوي شبهه که خيال كردم شوهر خودم هست يا جهل بحكم يا جهل بموضوع و امثال اينها زيرا تدرأ الحدود بالشبهات و همچنين است۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- توصيف شده؟ شايد مراد شدّت و گدازنده بودن گفتهاند . هم ف نور لا فى کفر حمى جهل الذين يوم قلب الله على وله اله نزل من الم ه ما اذ سقى هى ها لکن ب صلى نصب۳ کیلوبایت (۱۶۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۳
- ويل ذلکم اثم هنا رئى رسل فعل دعو نحن جىء عظم صلح جسس منع کفر قدر جنب فرق جهل زلزل بلو ذا۵ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۱
- مريم ٤٣ (رده آثار جهل)با واقع باشد او را علم مينامند و اگر بر خلاف واقع باشد جهل مركب ميگويند و احتمال هم سه قسم است اگر احتمال وجود بيشتر است۴۰ کیلوبایت (۳٬۳۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- النحل ٣٨ (رده جهل اکثریت)اکثریت: جهل اکثریت ۹، ۱۳ انسان: جهل انسان ها ۹، ۱۳ جهل: آثار جهل ۱۱، ۱۲ حقایق: عوامل تکذیب حقایق ۱۲ حیات: مکذبان حیات اخروى ۱; منشأ حیات ۵ خدا: جهل به قدرت۴۲ کیلوبایت (۳٬۳۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- غافر ٥٧ (رده جهل اکثریت)تكبّر مىكنى؟! 3- نگاهى كه در آن عبرت نباشد جهل است. لَخَلْقُ السَّماواتِ ... لا يَعْلَمُونَ 4- ريشهى تكبّر، جهل و غفلت است. «وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ۲۸ کیلوبایت (۲٬۱۶۵ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۰۰
- الدخان ٣٩ (رده جهل به ارزشمندى آفرینش)هدفدارى خلقت آسمان ها ۱ آفرینش: جهل به ارزشمندى آفرینش ۴; جهل به حقانیت آفرینش ۴ جهان بینى: منشأ جهان بینى غلط ۵ جهل: آثار جهل ۴ زمین: ارزشمندى خلقت زمین ۱;۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۴۳ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۱
- زنده كنيد. إِنَّ هؤُلاءِ لَيَقُولُونَ مفسرين گفتند: اينکه كلام ابو جهل است که بپيغمبر گفت: اگر راست ميگويي جدّ خود را زنده كن تا۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۴۰ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۲۸
- زنده كنيد. إِنَّ هؤُلاءِ لَيَقُولُونَ مفسرين گفتند: اينکه كلام ابو جهل است که بپيغمبر گفت: اگر راست ميگويي جدّ خود را زنده كن تا۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۸۲ واژه) - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۲۹