گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۴ بخش۲۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵: خط ۵:


<span id='link185'><span>
<span id='link185'><span>
==ترغيب و ترهيب مردم توسط فرعون در مقابله با دعوت موسى «ع» ==
بازار عوام فريبى و مكارى رواج يافت و مردم را وادار به وحدت كلمه و اتفاق كردند، و هشدار دادند كه سستى مكنيد. مليت و تمدن خود را حفظ نماييد و بر دشمنان، حمله دسته جمعى بكنيد.  
بازار عوام فريبى و مكارى رواج يافت و مردم را وادار به وحدت كلمه و اتفاق كردند، و هشدار دادند كه سستى مكنيد، مليت و تمدن خود را حفظ نماييد و بر دشمنان حمله دسته جمعى بكنيد، فرعون از يكسو مردم را مى شورانيد و از سوى ديگر با وعده هاى جميل دلگرم مى كرد و به مردم كه مى پرسيدند: ((ائن لنا لا جرا ان كنا نحن الغالبين (( مى گفت : ((نعم و انكم اذا لمن المقربين (( و به هر وجهى كه ممكن بود چه از راه ترغيب و يا ترهيب ، مردم را وادار كردند كه نسبت به كيش ‍ خود پايدارى كنند و عليه موسى (عليه السلام ) برخيزند.


اين آن معنايى است كه تدبر در آيات و با استمداد از سياق و قرائن متصله و شواهد منفصله ، آن را مى رساند. بنابراين اينكه فرمود: ((فتنازعوا امرهم بينهم (( اشاره به اختلافى است كه در اثر موعظه موسى (عليه السلام ) و ادله اى كه بدان اشاره كرده بود، در بينشان به راه افتاد.
فرعون، از يك سو مردم را مى شورانيد و از سوى ديگر، با وعده هاى جميل دلگرم مى كرد و به مردم كه مى پرسيدند: «أئِنَّ لَنَا لَأجراً إن كُنَّا نَحنُ الغَالِبِين» مى گفت: «نَعَم وَ إنَّكُم إذاً لَمِنَ المُقَرَّبِين»، و به هر وجهى كه ممكن بود، چه از راه ترغيب و يا ترهيب، مردم را وادار كردند كه نسبت به كيش خود پايدارى كنند و عليه موسى «عليه السلام» برخيزند.


و اينكه فرمود: ((و اسروا النجوى (( اشاره است به مشورتهاى سرى ايشان در امر موسى ، و سعى و كوششان در رفع اختلاف ناشى از گوش ‍ دادن به مواعظ وى .
اين، آن معنايى است كه تدبّر در آيات و با استمداد از سياق و قرائن متصله و شواهد منفصله، آن را مى رساند. بنابراين، اين كه فرمود: «فَتَنَازَعُوا أمرَهُم بَيَنَهُم»، اشاره به اختلافى است كه در اثر موعظه موسى «عليه السلام» و ادله اى كه بدان اشاره كرده بود، در بينشان به راه افتاد.


و جمله ((قالوا ان هذان لساحران يريدان ...(( بيان همان گفتگوهاى سرى است كه در بين خود داشته اند كه توضيح معنايش گذشت ، و جمله ((ان هذان لساحران (( در قرائت معروف به كسر همره و سكون نون مخفف از ان مشبهه به فعل قرائت شده و كلمه مذكور به خاطر همين كه مخفف شده از عمل ملغى گشته و نصب به اسم و رفع به خبر نداده است .
و اين كه فرمود: «وَ أسَرُّوا النَّجوَى»، اشاره است به مشورت هاى سرّى ايشان در امر موسى، و سعى و كوششان در رفع اختلاف ناشى از گوش دادن به مواعظ وى.
 
و جملۀ «قَالُوا إن هَذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَان...»، بيان همان گفتگوهاى سرّى است كه در بين خود داشته اند كه توضيح معنايش گذشت. و جملۀ «إن هَذَانِ لَسَاحِرَان»، در قرائت معروف، به كسر همزه و سكون نون مخفف از «إنّ» مشبهه به فعل قرائت شده، و كلمه مذكور، به خاطر همين كه مخفف شده، از عمل ملغى گشته و نصب به اسم و رفع به خبر نداده است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۲۴۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۲۴۶ </center>
<span id='link186'><span>
<span id='link186'><span>
۱۴٬۱۹۵

ویرایش