روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۲

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، أَبْوَابُ الزَّكَاة-بَابُ الْخَرَاجِ وَ الْجِزْيَة

و روي حفص بن غياث قال :

سَأَلْتُ‏ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ ع‏ عَنِ اَلنِّسَاءِ كَيْفَ سَقَطَتِ اَلْجِزْيَةُ وَ رُفِعَتْ عَنْهُنَّ فَقَالَ لِأَنَ‏ رَسُولَ اَللَّهِ ص‏ نَهَى عَنْ قَتْلِ اَلنِّسَاءِ وَ اَلْوِلْدَانِ فِي دَارِ اَلْحَرْبِ إِلاَّ أَنْ يُقَاتِلْنَ وَ إِنْ قَاتَلَتْ أَيْضاً فَأَمْسِكْ عَنْهَا مَا أَمْكَنَكَ وَ لَمْ تَخَفْ خَلَلاً فَلَمَّا نَهَى‏ رَسُولُ اَللَّهِ ص‏ عَنْ قَتْلِهِنَّ فِي دَارِ اَلْحَرْبِ كَانَ ذَلِكَ فِي دَارِ اَلْإِسْلاَمِ أَوْلَى‏ وَ لَوِ اِمْتَنَعَتْ أَنْ تُؤَدِّيَ اَلْجِزْيَةَ لَمْ يُمْكِنْ قَتْلُهَا فَلَمَّا لَمْ يُمْكِنْ قَتْلُهَا رُفِعَتِ اَلْجِزْيَةُ عَنْهَا وَ لَوْ مَنَعَ اَلرِّجَالُ فَأَبَوْا أَنْ يُؤَدُّوا اَلْجِزْيَةَ كَانُوا نَاقِضِينَ لِلْعَهْدِ وَ حَلَّتْ دِمَاؤُهُمْ وَ قَتْلُهُمْ لِأَنَّ قَتْلَ اَلرِّجَالِ مُبَاحٌ فِي دَارِ اَلشِّرْكِ وَ اَلذِّمَّةِ وَ كَذَلِكَ اَلْمُقْعَدُ مِنْ أَهْلِ اَلشِّرْكِ وَ اَلذِّمَّةِ وَ اَلْأَعْمَى وَ اَلشَّيْخُ اَلْفَانِي وَ اَلْمَرْأَةُ وَ اَلْوِلْدَانُ فِي أَرْضِ اَلْحَرْبِ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ‏ رُفِعَتْ عَنْهُمُ اَلْجِزْيَةُ


من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۱ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۳
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۲
بخش : أبواب الزكاة-باب الخراج و الجزية
عنوان : حدیث در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۲ أَبْوَابُ الزَّكَاة-بَابُ الْخَرَاجِ وَ الْجِزْيَة
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۵۵

و حفص بن غياث- قاضى سنّى- گفت: از ابى عبد الله عليه السّلام‏ در باره زنان سؤال كردم كه: چگونه جزيه از ايشان ساقط و مرفوع شده است؟ پس فرمود: اين بدان جهت است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله از كشتن زنان و كودكان در دار الحرب نهى فرموده است، مگر آنكه زنان در جنگ شركت داشته باشند، و حتّى در اين مورد نيز فرموده است: و زن اگر چه در جنگ هم شركت كند، چندان كه براى تو ممكن باشد، و از جانب او بيم پديد آمدن خللى در جبهه مسلمين نداشته باشى از كشتنش خوددارى كن. پس در صورتى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله از كشتن زنان در دار الحرب نهى فرموده، اين رعايت در دار الاسلام اولى است، و اگر زن از پرداختن جزيه امتناع كند كشتنش جايز نيست. پس چون قتل او ممكن نبوده جزيه از او برداشته شده است. و اگر مردها از پرداختن جزيه امتناع كنند، پيمان شكنند، و خونشان و قتلشان حلال است. زيرا كشتن مردها در دار الشّرك و الذمّه مباح است، و همچنين از شخص زمينگير از اهل شرك و ذمّه و شخص نابينا و پير فرتوت و زن و كودكان در دار الحرب جزيه برداشته شده است.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)