البقرة ٢٢٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۴۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (QRobot edit)


ترجمه

و اگر تصمیم به جدایی گرفتند، (آن هم با شرایطش مانعی ندارد؛) خداوند شنوا و داناست.

و اگر عزم طلاق كردند خدا شنواى آگاه است
و اگر آهنگ طلاق كردند، در حقيقت خدا شنواى داناست.
و اگر عزم طلاق نمودند خدا (به گفتار و کردارشان) شنوا و داناست.
و اگر [برای پایان یافتن مشکلات] تصمیم به طلاق گرفتند، [در صورت رعایت شرایط مانعی ندارد] مسلماً خدا [به گفتار و کردارشان] شنوا و داناست.
و اگر عزم طلاق كردند، خداوند شنوا و داناست.
و اگر آهنگ طلاق کردند [بدانند] که خداوند شنوای داناست‌
و اگر آهنگ طلاق كردند هر آينه خدا شنوا و داناست.
و اگر تصمیم بر جدائی گرفتند (و در این مدّت بازنگشتند، پس از انقضای آن، یکی از دو راه در پیش است: برگشت به زندگی زناشوئی عادی، یا طلاق به اختیار یا به اجبار. و باید بدانند که گفتار و کردارشان از دید خدا پنهان نمی‌ماند) چه خداوند شنوا و دانا است.
و اگر آهنگ طلاق کردند، خدا همواره شنوای داناست.
و اگر خواستار طلاق شدند همانا خدا است شنوای دانا


البقرة ٢٢٦ آیه ٢٢٧ البقرة ٢٢٨
سوره : سوره البقرة
نزول : ٩ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَزَمُوا» تصمیم گرفتند. عزم خود را جزم کردند.


تفسیر


تفسیر نور (محسن قرائتی)


«227» وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌

و اگر تصميم به طلاق گرفتند (آن هم با شرائطش، مانعى ندارد.) همانا خداوند شنوا و داناست.

نکته ها

اين آيه‌ى كوتاه، در عين اينكه طلاق را بلامانع مى‌داند، ولى در مفهوم آن، اين هشدار و تهديد نيز وجود دارد كه اگر مردان تصميم بر طلاق گرفتند، ديگر وعده‌ى مغفرت و رحمت در كار نيست و خداوند نسبت به كردار آنان شنوا و آگاه است و مى‌داند كه آيا هواپرستى، شوهر را وادار كرده تا از قانون طلاق سوء استفاده كند و يا اينكه براستى وضعيّت خانوادگى چنان اقتضا مى‌كرد كه از همديگر جدا شوند؟

پیام ها

1- اسلام، طلاق را با همه تلخى‌ها و زشتى‌هايش مى‌پذيرد، ولى بلا تكليف گذاشتن همسر را نمى‌پذيرد. «وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ»

2- تصميم طلاق با مرد است. «عَزَمُوا»

3- از هواپرستى وتصميمى كه زندگى زن را تباه مى‌كند پرهيز نماييد. «فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (227)

وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ‌: و اگر قصد كنند طلاق را، يعنى اهل ايلاء طلاق زنان خود بدهند، فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌: پس بدرستى كه خداى تعالى شنوا است قول مولى را در صيغه طلاق و قبول فرمايد آن را، دانا است به مقصد و غرض او.

تبصره: صاحب كنز العرفان گويد: چون ايلاء واقع شود بر وجه مذكور، پس اگر زوجه صبر كند، هيچ كلامى در آن نيست؛ و اگر رجوع به حاكم شرع نمايد، زوج را امر نمايد به كفاره و عود. و اگر از رجوع امتناع كند، او را چهار ماه مهلت دهد. و بعد او را الزام نمايد به طلاق يا مواقعه و تكفير.

پس اگر از اين ابا كند او را حبس نمايد و مطعم و مشرب را بر او تنگ كند تا اختيار يكى از اين دو نمايد، و حاكم او را به اين امر نكند تا زوجه مرافعه ننمايد.


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (227)

ترجمه‌

و اگر قصد كنند طلاق را پس همانا خداوند شنواى دانا است..

تفسير

مراد از عزم طلاق در ذيل روايت كافى از صادقين عليهما السلام در آيه سابقه بيان شد و خداوند شنوا است صيغه طلاق را و دانا است قصد قسم خورنده و طلاق دهنده را كه براى اضرار بزن است يا دفع ضرر از خود يا غير آن.

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


وَ إِن‌ عَزَمُوا الطَّلاق‌َ فَإِن‌َّ اللّه‌َ سَمِيع‌ٌ عَلِيم‌ٌ (227)

(‌پس‌ ‌اگر‌ ‌بر‌ طلاق‌ عازم‌ شوند محققا خداوند شنوا و داناست‌) وَ إِن‌ عَزَمُوا الطَّلاق‌َ ‌اينکه‌ يكي‌ ديگر ‌از‌ دو شق‌ّ تخيير ‌است‌ ‌که‌ عزم‌ ‌بر‌ طلاق‌ ‌باشد‌ و چنانچه‌ گذشت‌ بايد طلاق‌ حضور ‌غير‌ مواقعه‌ و ظهور عدلين‌ و ساير شرايط ‌آن‌ ‌باشد‌، و ‌اگر‌ اظهار عزم‌ ‌بر‌ طلاق‌ نمود ‌پس‌ بايد بداند ‌که‌ خداوند سميع‌ ‌است‌ و كلام‌ ‌او‌ ‌را‌ ميشنود و عليم‌ ‌است‌ ‌از‌ ‌ما ‌في‌ الضمير ‌او‌ خبر دارد.

‌از‌ ذكر غفور رحيم‌ ‌در‌ ‌آيه‌ قبل‌، و سميع‌ عليم‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ استفاده‌ ميشود ‌که‌ رجوع‌، محبوب‌ حق‌ ‌تعالي‌ و مستحب‌ّ ‌است‌ و ‌حتي‌ ‌از‌ عقوبت‌ خلف‌ قسم‌ عفو مي‌نمايد ولي‌ طلاق‌ مذموم‌ و مكروه‌ ‌است‌.

تنبيه‌: ‌هر‌ گاه‌ زوج‌ ‌از‌ رجوع‌ ‌ يا ‌ طلاق‌ امتناع‌ كند، حاكم‌ ‌او‌ ‌را‌ حبس‌ مينمايد و ‌در‌ خوراك‌ ‌بر‌ ‌او‌ سخت‌ ميگيرد و بمقدار ضرورت‌ باو ميدهد ‌تا‌ يكي‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ دو امر ‌را‌ اختيار كند، و حاكم‌ نميتواند طلاق‌ اجباري‌ دهد بنا ‌بر‌ مذهب‌ شيعه‌ بخلاف‌ عامه‌ ‌که‌ طلاق‌ حاكم‌ ‌را‌ روا ميدانند.

455

برگزیده تفسیر نمونه


(آیه 227)- «و اگر تصمیم به جدایی گرفتند (آن هم با شرایطش مانعی ندارد) خداوند شنوا و دانا است» (وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ).

و هر گاه مرد هیچ یک از این دو راه را انتخاب نکند، نه به زندگی سالم زناشویی باز گردد، و نه او را با طلاق رها سازد، در اینجا حاکم شرع دخالت می‌کند و مرد را به زندان می‌اندازد و بر او سخت می‌گیرد که بعد از گذشتن چهار ماه مجبور شود یکی از دو راه را انتخاب کند و زن را از حال بلاتکلیفی در آورد.

نکات آیه

۱ - تصمیم در طلاق، با مرد است. (و ان عزموا الطلاق)

۲ - اعتبار قصد و لفظ در طلاق (و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) به نظر مى رسد آوردن دو صفت «سمیع» (شنوا) و «علیم» (دانا) اشاره به اعتبار قصد و لفظ در طلاق دارد.

۳ - حکم ایلاء، تنها در نکاح به عقد دائم، تحقق مى یابد. (للذین یؤلون من نسائهم تربص اربعة اشهر ... و ان عزموا الطلاق) با توجّه به مهلت مرد به مدت چهار ماه (که در نکاح دائم مطرح است)، و اینکه طلاق نیز در عقد دائم است نه منقطع. بنابراین حکم ایلاء در غیر دائم نخواهد بود.

۴ - طلاق، آخرین راه حل مشکل ناسازگارى میان زن و شوهر است. (للذین یؤلون ... و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) تأخیر ذکرى امر طلاق، مى تواند اشاره باشد به این که باید از طلاق، براى حل مشکل در آخرین مرحله استفاده کرد.

۵ - خداوند، شنوا و داناست. (فان اللّه سمیع علیم)

۶ - خداوند، شنوایى داناست. (فان اللّه سمیع علیم)

۷ - ناپسندى طلاق در پیشگاه خداوند* (و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) با توجّه به اینکه در بازگشت به زناشویى، وعده به غفران و رحمت خدا داده شده است; ولى در طلاق، تکیه بر دو صفت «سمیع» و «علیم» شده که دلالت بر نوعى تهدید دارد.

موضوعات مرتبط

  • احکام: ۱، ۲، ۳ فلسفه احکام ۴
  • اختلاف: اختلاف خانوادگى ۴
  • اسماء و صفات: سمیع ۵، ۶ ; علیم ۵، ۶
  • ایلاء: احکام ایلاء ۳
  • طلاق: احکام طلاق ۱، ۲ ; ناپسندى طلاق ۷ ; فلسفه طلاق ۴ ; نیت در طلاق ۲
  • مرد: حقوق مرد ۱

منابع