يوسف ٥٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۵۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(امّا) پاداش آخرت، برای کسانی که ایمان آورده و پرهیزگاری داشتند، بهتر است!

|و البته اجر آخرت براى كسانى كه ايمان آوردند و پرهيزكارى مى‌كردند [از اين هم‌] بهتر است
و البته اجر آخرت، براى كسانى كه ايمان آورده و پرهيزگارى مى‌نمودند، بهتر است.
و البته اجر عالم آخرت برای اهل ایمان و مردم پرهیزکار بسیار بهتر (از اجر و مقام دنیوی) است.
و یقیناً پاداش آخرت برای کسانی که ایمان آورده اند وهمواره پرهیزکاری می کردند، بهتر است.
و هر آينه پاداش آنجهانى براى كسانى كه ايمان آورده‌اند و پرهيزگارى مى‌كنند، بهتر است.
و پاداش اخروی برای کسانی که ایمان آورده و تقوا ورزیده باشند، بهتر است‌
و هر آينه پاداش آن جهان براى كسانى كه ايمان آورده و پرهيزگارى مى‌كرده‌اند بهتر است.
و پاداش آخرت، برای کسانی که (در دنیا) ایمان می‌آورند و پرهیزگاری می‌کنند، بهتر (و والاتر از پاداش دنیوی ایشان) است.
و به راستی اجر آخرت - برای کسانی که ایمان آورده و پرهیزگاری می‌نموده‌اند - بهتر است.
و همانا پاداش آخرت بهتر است برای آنان که ایمان آوردند و بودند پرهیز می‌کردند


يوسف ٥٦ آیه ٥٧ يوسف ٥٨
سوره : سوره يوسف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«آمَنُوا وَ کَانُوا یَتَّقُونَ»: ذکر این عبارت در قالب ماضی و مضارع بیانگر ثبات و استمرار بر ایمان و تقوا است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- پاداشهاى اخروى ، برتر و بهتر از پاداشهاى دنیوى است. (لانضیع أجر المحسنین. و لأجر الأخرة خیر)

۲- نیکوکاران علاوه بر بهره مند شدن از پاداش در حیات دنیا ، از پاداشهاى برتر اخروى نیز برخوردار خواهند شد. (لانضیع أجر المحسنین. و لأجر الأخرة خیر)

۳- تنگناى حیات دنیا و گنجایش محدود آن ، نمى تواند ظرفى مناسب براى تأمین پاداش نیکوکاران باشد. (و لانضیع أجر المحسنین. و لأجر الأخرة خیر للذین ... و کانوا یتقون)

۴- پاداشهاى اخروى ، نمودى از رحمت الهى است. (نصیب برحمتنا من نشاء ... و لأجر الأخرة خیر)

۵- دستیابى به اقتدار و سلطنت در زمین ، در قیاس با پاداشهاى اخروى ناچیز است. (کذلک مکّنّا لیوسف فى الأرض ... و لأجر الأخرة خیر)

۶- ایمان و ملازمت بر تقوا شرط بهره مندى از پاداشهاى اخروى است. (و لأجر الأخرة خیر للذین ءامنوا و کانوا یتقون) «کان» و مانند آن همراه مضارع حکایت از استمرار در زمان گذشته دارد. ملازمت به تقوا در برداشت فوق ، از نکته یاد شده استفاده گردیده است.

۷- ایمان بدون تقوا و تقوا بدون ایمان ، در برخوردار شدن از موهبتهاى اخروى کارساز نیست. (للذین ءامنوا و کانوا یتقون)

۸- ضرورت ایمان به قیامت و سراى آخرت و لزوم پرهیز از گناهان براى دستیابى به موهبتهاى اخروى (و لأجر الأخرة خیر للذین ءامنوا و کانوا یتقون) در آیه شریفه بیان نشده که متعلق ایمان (آمنوا) و تقوا (یتقون) چیست؟ به نظر مى رسد به قرینه «لأجرالأخرة» مراد از ایمان ، ایمان به آخرت و مراد از تقوا پرهیز از امورى باشد که مایه محرومیت از پاداشهاى اخروى است.

۹- یوسف(ع) نمونه اى بارز از مؤمنان تقواپیشه و باورداران به سراى آخرت (و لأجر الأخرة خیر للذین ءامنوا و کانوا یتقون) از مصداقهاى مورد نظر براى «الذین آمنوا ...» به قرینه آیات قبل ، یوسف(ع) است.

۱۰- یوسف(ع) در آخرت از پاداشى برتر و بهتر از آنچه در دنیا بدان دست یافت ، بهره مند خواهد شد. (و کذلک مکّنّا لیوسف فى الأرض ... و لانضیع أجر المحسنین. و لأجر الأخرة خیر ... و کانوا یتقون)

۱۱- پاداشهاى دنیوى و اخروى یوسف(ع) ، دستاورد ایمان و ملازمت او بر تقوا و پرهیزگارى بود. (و کذلک مکّنّا لیوسف ... و لأجر الأخرة خیر للذین ءامنوا و کانوا یتقون)

موضوعات مرتبط

  • آخرت: مؤمنان به آخرت ۹
  • احسان: اهمیت احسان ۲
  • ایمان: آثار ایمان به آخرت ۸; اهمیت ایمان ۶; ایمان بى تقوا ۷; پاداش ایمان ۱۱
  • پاداش: ارزش پاداش اخروى ۱، ۵; ارزش پاداش دنیوى ۱; پاداش اخروى ۴; شرایط پاداش اخروى ۶
  • پاداشهاى خدا: مشمولان پاداشهاى خدا ۲
  • تقوا: اهمیت تقوا ۶; پاداش تقوا ۱۱; تقواى بى ایمان ۷
  • حکومت: ارزش حکومت ۵
  • خدا: نشانه هاى رحمت خدا ۴
  • زندگى: محدودیت زندگى دنیوى ۳
  • قدرت: ارزش قدرت ۵
  • گناه: آثار ترک گناه ۸
  • مؤمنان: ۹
  • متقین: ۹
  • محسنان: پاداش اخروى محسنان ۲; پاداش دنیوى محسنان ۲; پاداش محسنان ۳; زندگى دنیوى محسنان ۲; محسنان و پاداش دنیوى ۳
  • نعمت: موجبات نعمت اخروى ۷، ۸
  • یوسف(ع): ایمان یوسف(ع) ۹، ۱۱; پاداش اخروى یوسف(ع) ۱۰، ۱۱; پاداش دنیوى یوسف(ع) ۱۰، ۱۱; تقواى یوسف(ع) ۹، ۱۱; فضایل یوسف(ع) ۹

منابع