هَارُون: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/هَارُون | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/هَارُون | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۸: خط ۹:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مُوسَى:37, قَال:24, مِن:22, إِلَى:18, فِي:18, يَا:17, أَن:17, أَخَاه:17, قَبْل:17, لَقَد:17, آمَنْتُم:16, فِرْعَوْن:16, بِرَب:16, مَا:16, لَه:15, آمَنّا:15, لَهُم:15, أَخِي:15, بِه:15, کَذٰلِک:15, بِآيَاتِنَا:15, وَزِيرا:15, لا:15, آتَيْنَا:14, قَالُوا:14, آل:14, نَجْزِي:14, عَلَى:14, رَب:14, الْعَالَمِين:14, الْمُحْسِنِين:13, آذَن:13, يَقْتُلُون:13, فَأَخَاف:13, کَان:13, الْکِتَاب:13, أَيّوب:13, مُبِين:13, إِنّا:13, أَهْلِي:13, سُلَيْمَان:13, لَکُم:13, إِن:13, الْفُرْقَان:12, مَلَئِه:12, اشْدُد:12, أُخْت:12, نَبِيّا:12, نَجّيْنَاهُمَا:12, الّذِين:12, تَحْمِلُه:12, ثُم:12, لِأَخِيه:12, فَقُلْنَا:12, اخْلُفْنِي:12, هُو:12, مَعَه:12, اذْهَبَا:12, الْمَلاَئِکَة:12, أَفْصَح:12, فَرِيّا:12, فَأَرْسِل:12, مَنَعَک:12, اذْکُر:12, رَحْمَتِنَا:12, يُونُس:12, عَلَي:12, ذَنْب:12, إِنّه:12, لِسَانِي:12, جَعَلْنَا:12, مِنّي:12, سُلْطَان:12, إِذ:12, إِلَيْنَا:12, أَزْرِي:12, ضِيَاء:12, لِي:12, شَيْئا:12, قَوْمِي:12, إِنّهُمَا:12, قَوْمَهُمَا:12, أَبُوک:12, بَعْدِهِم:12, قَوْم:11, نَفْعا:11, أَشْرِکْه:11, سُجّدا:11, مَنَنّا:11, أَرْسَلْنَا:11, الْآخِرِين:11, رَأَيْتَهُم:11, سَلاَم:11, لِسَانا:11, يَرْجِع:11, الْقَوْم:11, يُوسُف:11, جِئْت:11, اجْعَل:11, امْرَأ:11, يَنْطَلِق:11, أَصْلِح:11, أَلاّ:11, وَهَبْنَا:11, نَفْسا:11, ضَلّوا:11, حَاسِبِين:11, ذِکْرا:11, دَاوُد:11, زَکَرِيّا:11, بَعَثْنَا:11, تَرَک:11, ذٰلِک:11, يُؤْمِنُون:11, حَتّى:11, لَيْلَة:11, السّحَرَة:11, قَوْلِي:11, عِبَادِنَا:11, سَوْء:11, فَأَرْسِلْه:11, إِنّمَا:11, إِسْمَاعِيل:11, الْکَرْب:11, مِنْهُم:11, کَذّبُوا:11, أَرْبَعِين:11, عَلَيْهِمَا:11, زَبُورا:11, عَاکِفِين:11, فَاسْتَکْبَرُوا:11, فَأُلْقِي:11, أَتَى:11, مِمّا:11, مَرْيَم:11, لَآيَة:11, نَجِيّا:11, لِلْمُتّقِين:11, مَعِي:11, تَتّبِعَن:11, الْمُعْتَدِين:11, بِنَا:11, فُتِنْتُم:11, الْعَظِيم:11, عِيسَى:11, رِدْءا:11, لِنَفْسِه:11, تَرَکْنَا:11, قَتَلْت:11, ضَرّا:11, حَيْث:11, يَحْيَى:11, بَقِيّة:11, قُلُوب:11, رُسُلا:11, رَبّه:11, عَلَيْه:11, قَرّبْنَاه:11, صَدْرِي:11, يَخْشَوْن:11, أَ:11, کَفَى:11, لِقَوْم:11, کَانُوا:10, الْأَسْبَاط:10, مِيقَات:10, يَضِيق:10, يُصَدّقُنِي:10, تَتّبِع:10, کَانَت:10, فَتَم:10, قَوْما:10, رَبّکُم:10, إِنّي:10, أُمّک:10, کُنْتُم:10, سَبِيل:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::هَارُون]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::هَارُون]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۳

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

«عليه السلام». از انبياء بنى اسرائيل و برادر موسى «عليه السلام» است، نام مباركش نوزده بار در كلام اللَّه مجيد ياد شده زيرا مراد از [مريم:28]. هارون برادر موسى نيست. هارون لفظ غير عربى است و به معنى كوه نشين يا نورانى مى‏باشد چنانكه هاكس در قاموس خود گفته است. اينك مطالبى درباره آن حضرت: 1 هارون «عليه السلام» پيغمبر و مورد وحى خداوند بوده است [نساء:163]. ايضاً آيه [مؤمنون:45]. و نيز [مريم:53]. و از آيه زير روشن مى‏شود كه شريعت مال هر دو بوده [انبياء:48]. ايضاً [صافات:117]. 2 ولى ظاهر آن است كه در عين نبوت، وزير و معين موسى «عليه السلام» بوده و از روايتى كه نقل خواهد شد معلوم مى‏شود موسى وحى را به او ابلاغ مى‏كرده است اما ظاهر آيات گذشته وحى معمولى است. موسى «عليه السلام» او را به عنوان وزير از خدا مى‏خواهد [طه:29-32]. جمله «وَاَشْرِكْهُ فى أَمْرى» با جواب آن «قالَ قَدْ اُوتيتَ سُؤْلَكَ يا مُوسى» مفيد آن است كه شريك نبوت بوده هكذا آيه [فرقان:35]. كه اعطاء كتاب به موسى نسبت داده شده. 3 آن جناب مورد تمجيد خداى متعال است كه فرمايد «سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ» و ايضاً درباره او و برادرش آمده: كه خدا به هر دو برادر منت گذاشت و ياريشان فرمود، و از نيكوكاران و و از بندگان مؤمن‏اند [صافات:114-122]. و او از «اَلَّذينَ اَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ» است [مريم:58]. و در سوره انعام ازآيه 84 تا 89 در جمله پيامبرانى ذكر شده كه آنها محسنان، صالحان، برگزيدگان، هدايت شدگان و صاحبان كتاب و حكم و نبوت‏اند. و نيز آن بزرگوار به هنگام عزيمت موسى به ميقات جانشين آن حضرت در بنى‏اسرائيل بود. چنانكه فرموده: [اعراف:142]. 4 هارون با موسى برادر پدر و مادرى بودند و اينكه در [اعراف:150]. [طه:94]. هارون به موسى «يَابْنَ اُمَّ» اى پسر مادرم مى‏گويد، گفته‏اند به جهت تحريك عاطفه موسى بوده است در تفسير صافى از كافى از امير المومنين على «عليه السلام» نقل كرده كه هارون با موسى برادر پدر و مادرى بودند. در مجمع و جوامع الجامع از حسن مفسر نقل كرده: واللَّه برادر پدر و مادرى بودند ولى هارون پسر مادرم گفت كه آن در تحريك عاطفه ابلغ است. بيضاوى نيز به پدر و مادرى بودن آنها تصريح كرده است. 5 در تفسير الميزان سوره قصص از تفسير قمى نقل كرده: راوى گويد به امام باقر «عليه السلام» گفتم: موسى چقدر از مادرش جدا بود كه خدا او را به مادرش برگردانيد؟ فرمود: سه روز. گفتم: هارون برادر پدر و مادرى موسى بود؟ فرمود: آرى. نمى‏شنوى كه خدا فرمايد «يَابْنَ اُمَّ لاتَأْخُذْ بِلِحْيَتى وَ لا بِرَأْسى»؟ گفتم: سن كدام يك بيشتر بود؟ فرمود: هارون. گفتم: وحى به هر دو نازل مى‏شد؟ فرمود: وحى به موسى نازل مى‏شد و او به هارون مى‏رساند. گفتم: بفرمايد آيا احكام و حكومت و امر و نهى مال هر دو بود؟ فرمود: موسى با پروردگارش مناجات مى‏كرد و علم را مى‏نوشت و ميان بنى اسرائيل قضاوت مى‏كرد و چون براى مناجات مى‏رفت هارون جانشين او بود. گفتم: كداميك زودتر از دنيا رفت؟ فرمود: هارون پيش از موسى وفات كرد هر در و در بيابان «تيه» از دنيا رفتند. گفتم: موسى فرزندى داشت؟ فرمود نه فرزند و نسل از هارون بود. الميزان گويد: آخر روايت با روايات ديگر که دلالت بر فرزند داشتن موسی می‏کنند مخالف است. تورات فعلى نيز حكايت از اولاد موسى دارد. نگارنده گويد: استدلال امام «عليه السلام» از آيه بر پدر و مادرى بودن آن دو وجهش معلوم نشد واللَّه اعلم. مختصر اين روايت را در صافى ذيل آيه [اعراف:150]. نقل كرده است. 6 تورات فعلى در سفر خروج باب سى و دو ساختن گوساله را كه سامرى ساخته بود به هارون «عليه السلام» نسبت داده هاكس در قاموس خود آن را تصديق كرده و ضمن تعريف از هارون آن جناب را به ضعف و سستى نسبت داده است. اين از تورات محرف و نويسنده قاموس آن بعيد نيست «سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ - وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ». * [مريم:28]. اين آيه خطاب قوم است به مريم آنگاه كه عيسى را پيش مردم آورد يعنى: اى خواهر هارون پدرت بدكار و مادرت زناكار نبود پس اين بچه را از كجا آوردى و مرتكب چنان كار شدى؟! در مجمع فرموده: به قولى هارون مرد صالحى بود كه صالحان را به او نسبت مى‏دادند (پس مراد از اخت انتساب است) به قولى هارون برادر پدرى مريم بود. به قولى مراد نسبت به هارون برادر موسى است و به قولى هارون مرد بدكارى بود كه بدان را به او نسبت مى‏دادند.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...