نُزُلا: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/نُزُلا | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/نُزُلا | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۱۲: خط ۱۳:
*[[ریشه نزل‌ | نزل‌]] (۲۹۳ بار) [[کلمه با ریشه:: نزل‌| ]]
*[[ریشه نزل‌ | نزل‌]] (۲۹۳ بار) [[کلمه با ریشه:: نزل‌| ]]


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مِن:80, فِيهَا:80, جَنّات:61, خَالِدِين:58, مَا:55, قُل:49, الّذِين:47, إِنّا:44, عِنْد:41, خَيْر:38, الصّالِحَات:38, تَدّعُون:35, اللّه:35, عَمِلُوا:33, أَم:33, هَل:33, الْفِرْدَوْس:33, لِلْکَافِرِين:33, لَهُم:33, بِمَا:33, الْمَأْوَى:33, لا:30, کَانُوا:30, شَجَرَة:30, ذٰلِک:30, نُنَبّئُکُم:30, جَهَنّم:30, غَفُور:30, يَبْغُون:27, الْأَنْهَار:27, فَلَهُم:27, الزّقّوم:27, أَمّا:27, رَحِيم:27, أَعْتَدْنَا:27, لَکُم:27, بِالْأَخْسَرِين:27, يَعْمَلُون:27, الْعَامِلُون:27, أَ:27, فَلْيَعْمَل:24, تَحْتِهَا:24, جَعَلْنَاهَا:24, کَانَت:24, أَعْمَالا:24, عَنْهَا:24, مَن:24, فِتْنَة:21, أَنْفُسُکُم:21, أَحْسَن:21, آمَنُوا:21, ضَل:21, حِوَلا:21, أَوْلِيَاء:21, هٰذَا:21, دُونِي:18, تَشْتَهِي:18, لِمِثْل:18, قَوْلا:18, لِلظّالِمِين:18, فَسَقُوا:18, تَجْرِي:18, فَمَأْوَاهُم:16, مِمّن:16, عِبَادِي:13, يَتّخِذُوا:10, لِلْأَبْرَار:10, رَبّهُم:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::نُزُلا]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۷

آیات شامل این کلمه

«نُزُل» از مادّه «نُزول» در لغت، هم به معناى منزلگاه آمده و هم به معناى چیزى است که براى پذیرایى میهمان آماده مى شود و بعضى گفته اند: نخستین چیزى که به وسیله آن از مهمان پذیرایى مى شود ـ همانند شربت یا میوه اى است که در آغاز ورود براى میهمان مى آورند.

این تعبیر در سوره «صافات» نشان مى دهد که بهشتیان همچون میهمان هاى عزیز و محترم پذیرایى مى گردند. و در هر حال، این تعبیر لطیف و زیبا در سوره «فصّلت»، نشان مى دهد که مؤمنان با استقامت، همه میهمان خدایند و بهشت میهمانسراى اللّه است، و نعمت هایش وسائل پذیرایى دوستان خدا.

اما در مورد سوره «واقعه» بدیهى است دوزخیان نه میهمانند، و نه «زقوم» و «حمیم» وسیله پذیرایى محسوب مى شود، بنابراین یک نوع طعنه بر آنها است، تا حساب کنند وقتى پذیرایى آنها چنین باشد، واى به حال مجازات و کیفر آنان!

ریشه کلمه


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...