مِلّة: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مِلّة | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مِلّة | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۱۰: خط ۱۱:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, إِبْرَاهِيم:80, حَنِيفا:47, مَا:38, مِن:36, هُم:31, کَان:30, قُل:26, مَن:22, اللّه:21, هُو:21, الْمُشْرِکِين:21, رَبّي:20, أَن:19, تَرَکْت:18, بِاللّه:18, فَاتّبِعُوا:18, قَوْم:18, أَبِيکُم:18, اتّبَع:18, حَرَج:18, بِالْآخِرَة:18, کَافِرُون:18, اتّبِع:18, قِيَما:18, بَل:18, عَن:18, اتّبَعْت:18, آبَائِي:18, إِلاّ:17, يَرْغَب:17, دِينا:17, فِي:17, لا:17, إِنّي:17, مُحْسِن:16, مُسْتَقِيم:16, الدّين:16, إِلَيْک:16, يُؤْمِنُون:16, تَهْتَدُوا:16, صَدَق:16, أَوْحَيْنَا:15, إِسْحَاق:15, صِرَاط:15, عَلّمَنِي:15, سَمّاکُم:15, اتّخَذ:15, سَفِه:15, الظّالِمُون:15, الْحَکِيم:15, نَصَارَى:15, ثُم:14, نَفْسَه:14, عَلَيْکُم:14, الْمُسْلِمِين:14, الْعَزِيز:14, الصّالِحِين:14, أَو:14, مِمّا:14, إِلَى:14, هُودا:13, لَمِن:13, لِلّه:13, يَعْقُوب:13, أَنْت:13, ذٰلِکُمَا:13, فَأُولٰئِک:13, جَعَل:13, قَبْل:13, وَجْهَه:12, الْآخِرَة:12, إِنّمَا:12, إِنّک:12, هَدَانِي:12, لَقَد:12, إِن:12, قُولُوا:12, ذٰلِک:12, خَلِيلا:12, کُونُوا:12, يَأْتِيَکُمَا:12, أَسْلَم:11, إِنّنِي:11, اصْطَفَيْنَاه:11, قَالُوا:11, مِمّن:10, اجْتَبَاکُم:10, لَنَا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::مِلّة]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::مِلّة]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳

آیات شامل این کلمه

«مِلَّة» به معناى «دین و آئین» است، تنها تفاوتى که با یکدیگر دارند این است که: کلمه ملت به خداوند اضافه نمى شود و «مِلَّةَ اللّه» نمى گویند، بلکه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) اضافه مى شود، در حالى که کلمه «دین» هم به خدا اضافه مى شود، هم به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و هم به افراد.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

دين و شريعت. [آل عمران:95]. اصل آن از «اَمْلَلْتُ الْكِتابَ» است و دين را بدان جهت ملت گويند كه از جانب خدا املا شده است. در مفردات مى‏گويد: «ملت مانند دين است و آن نام شريعتى است كه خدا بر زبان انبیاء براى مردم فرستاده است. فرق دين با ملت آن است كه ملت فقط بر پيامبر نسبت داده مى‏شود نه به آحاد امت، گفته نمى‏شود ملت خدا، ملت زيد ولى گويند دين خداو دين زيد». خلاصه دين به خدا و پيامبر و شخص نسبت داده مى‏شود اما ملت فقط به رهبر و آورنده دين اضافه مى‏شود. ولى در قرآن مجيد گاهى به قوم و نحو آن اضافه شده است مثل قول يوسف «عليه السلام» [يوسف:37-38]. ايضا [ص:7]. يعنى: ما اين سخن را در دين اخير نشنيده‏ايم اين جز دروغ نيست. و نيز بطريقه بت پرستان اطلاق شده مثل [اعراف:89]. ايضا آيه [اعراف:88]. و نيز در سوره [ابراهيم:13]. [كهف:20].


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...