مَشْهُود: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مَشْهُود | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مَشْهُود | آیات شامل این کلمه ]]'''
«شاهد» و «مشهود» از مادّه «شُهُود ـ شهادة» است.
در این که، منظور از «شاهد» و «مشهود» چیست؟ تفسیرهاى بسیار فراوانى ذکر کرده اند که بالغ بر سى تفسیر مى شود، و مهم ترین آنها تفسیرهاى زیر است:
# «شاهد»، شخص پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است و «مشهود» همان روز قیامت است.
# «شاهد»، گواهان عمل انسانند، و «مشهود» انسان ها و اعمال آنها هستند.
# «شاهد»، به معناى روز جمعه است که شاهد اجتماع مسلمین در مراسم بسیار مهم نماز آن روز است. و «مشهود» روز «عرفه» است که زائران بیت اللّه الحرام شاهد و ناظر آن روزند.
# «شاهد»، روز عید قربان و «مشهود» روز عرفه (روز ما قبل آن) مى باشد.
# «شاهد»، شب ها و روزها است، و «مشهود» بنى آدم است که به اعمال او گواهى مى دهند.
# «شاهد»، ملائکه و «مشهود» قرآن است.
# «شاهد»، حجر الاسود و «مشهود» حاجیانند که در کنار آن مى آیند و دست بر آن مى نهند.
# «شاهد»، خلق است و «مشهود» حق است.
# «شاهد»، امت اسلامى است و «مشهود» امت هاى دیگر.
# «شاهد»، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و «مشهود» سایر انبیاء هستند.
# یا این که «شاهد»، پیامبر(صلى الله علیه وآله) و «مشهود» امیر مؤمنان على(علیه السلام)است.


=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===

نسخهٔ ‏۱۰ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۱۵

آیات شامل این کلمه


«شاهد» و «مشهود» از مادّه «شُهُود ـ شهادة» است. در این که، منظور از «شاهد» و «مشهود» چیست؟ تفسیرهاى بسیار فراوانى ذکر کرده اند که بالغ بر سى تفسیر مى شود، و مهم ترین آنها تفسیرهاى زیر است:

  1. «شاهد»، شخص پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است و «مشهود» همان روز قیامت است.
  2. «شاهد»، گواهان عمل انسانند، و «مشهود» انسان ها و اعمال آنها هستند.
  3. «شاهد»، به معناى روز جمعه است که شاهد اجتماع مسلمین در مراسم بسیار مهم نماز آن روز است. و «مشهود» روز «عرفه» است که زائران بیت اللّه الحرام شاهد و ناظر آن روزند.
  4. «شاهد»، روز عید قربان و «مشهود» روز عرفه (روز ما قبل آن) مى باشد.
  5. «شاهد»، شب ها و روزها است، و «مشهود» بنى آدم است که به اعمال او گواهى مى دهند.
  6. «شاهد»، ملائکه و «مشهود» قرآن است.
  7. «شاهد»، حجر الاسود و «مشهود» حاجیانند که در کنار آن مى آیند و دست بر آن مى نهند.
  8. «شاهد»، خلق است و «مشهود» حق است.
  9. «شاهد»، امت اسلامى است و «مشهود» امت هاى دیگر.
  10. «شاهد»، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و «مشهود» سایر انبیاء هستند.
  11. یا این که «شاهد»، پیامبر(صلى الله علیه وآله) و «مشهود» امیر مؤمنان على(علیه السلام)است.


ریشه کلمه