فَهَل: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(Added word proximity by QBot)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/فَهَل | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/فَهَل | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۵: خط ۶:
*[[ریشه هل‌ | هل‌]] (۹۳ بار) [[کلمه با ریشه:: هل‌| ]]
*[[ریشه هل‌ | هل‌]] (۹۳ بار) [[کلمه با ریشه:: هل‌| ]]


=== قاموس قرآن ===
حرف استفهام است مثل [توبه:127]. بيشتر وقوع آن در قرآن مجيد براى تقرير است. خواه براى تنبيه باشد يا نفى يا تكبيت چنانكه راغب گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مى‏يابى؟ يعنى نمى‏يابى [مريم:65]. [ملك:3]. در اين آيات تقرير براى نفى است. *** در بسيارى از آيات بعد از حرف هل لفظ «اِلّا» آمده است مثل [رحمن:60]. اعراف:53]. [انعام:158]. در اين آيات ظاهرا مراد از «هل» نفى است گويى در مقام «ماء» نافيه است چنانكه در بعضى از آيات به جاى هل «ما» آمده است مثل [يس:49]. [ص:14]. على هذا هل در اينگونه موارد براى تقرير نفى است. ابن هشام در مغنى گويد: معناى نهم هل آن است كه از آن نفى اراده مى‏شود لذا در آيه «هَلْ جَزاءُ الْاِحْسانِ الّا الْاِحْسانُ» حرف «الا» به خبر وارد شده است در اقرب الموارد اين معنى را نقل و تصديق كرده است در مجمع آن را در آيه فوق «ليس» و در جلالين «ما» معنى نموده و در آيه «هَلْ يَنْظُرُونَ اِلّا أَنْ تَأَتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ» مجمع و بيضاوى و جلالين آن را «مايَنْظِرُون َ» گفته‏اند. *** [انسان:1]. ابن هشام در مغنى گويد: معناى دهم هل آن است كه به معنى «قد» آيد عده‏اى از قبيل ابن عباس، كسائى و فراء آنرا در آيه «قد» معنى كرده‏اند... زمخشرى مبالغه كرده و گفته هل پيوسته به معنى «قد» است و استفهام از همزه مقدر با «قد» فهميده مى‏شود و تقدير «هَلْ‏أَتى» «أَهَلْ أَتى» است (تمام شد). طبرسى ،زمخشرى، بيضاوى، جلالين و غيرهم آن را در آيه فوق به معنى «قد» گفته‏اند.
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مِن:82, إِلاّ:46, أَنْتُم:41, لَقَد:38, مُدّکِر:38, لِلذّکْر:31, الْقُرْآن:28, يَسّرْنَا:26, اللّه:26, أَن:24, کَذّبَت:24, کَان:24, لَکُم:22, الّذِين:21, نُذُر:21, لا:21, عَذَابِي:21, عَلَى:21, عَن:21, تَبَعا:20, يَنْظُرُون:20, لَهُم:20, رَبّنَا:20, إِنّا:19, مُغْنُون:19, فِي:19, مُسْلِمُون:19, قَوْم:18, مَا:18, إِلٰه:18, کُنّا:18, لَنَا:18, فَکَيْف:18, حَقّا:18, عَنّا:18, جَاء:17, شَيْء:16, الْأَرْض:16, بِالنّذُر:16, قَبْلِهِم:16, إِن:16, أَطِيعُوا:16, اثْنَتَيْن:16, الْقَوْم:16, اسْتَکْبَرُوا:15, يُؤْمِنُون:15, خَاوِيَة:15, تَقْوَاهُم:15, نَجْعَل:15, يُهْلَک:15, خَيْرا:15, آيَة:15, آتَاهُم:15, بِالْحَق:15, بِذُنُوبِنَا:15, إِلَى:15, نَخْل:15, قَد:15, أَشْيَاعَکُم:15, بَأْسِکُم:15, تَرَى:15, الصّلاَة:15, هُو:15, وَجَدْتُم:15, وَاحِد:15, بِأَهْلِه:15, يَنْتَظِرُون:15, السّيّئ:15, عَسَيْتُم:15, بَلاَغ:15, النّذُر:15, فَإِن:14, فَاعْتَرَفْنَا:14, أَعْجَاز:14, تَرَکْنَاهَا:14, لَکَان:14, لَک:14, شَاکِرُون:14, الرّسُل:14, خُرُوج:14, لِلّذِين:14, نَهَار:14, أَهْلَکْنَا:14, مُنْتَهُون:14, مَن:14, فِرْعَوْن:14, لِتُحْصِنَکُم:14, سُنّة:14, وَعَد:14, هُدًى:14, ثَمُود:14, لِسُلَيْمَان:14, مِثْل:14, وَعَدَنَا:14, إِلٰهُکُم:14, تَوَلّوْا:14, مُفْسِدُون:14, تَوَلّيْتُم:14, رُسُل:14, النّار:14, کُل:14, عَاد:14, کَأَنّهُم:14, خَرْجا:14, شُفَعَاء:14, السّاعَة:14, سَاعَة:13, فَقُل:13, ذٰلِکُم:13, الْفَاسِقُون:13, الْأَوّلِين:13, سَبِيل:13, أَحْيَيْتَنَا:13, بَاقِيَة:13, الْمَکْر:13, زَادَهُم:13, نَصِيبا:13, کُفِر:13, لُوط:13, فَقَالُوا:13, صَدَقُوا:13, فَعَل:13, مَأْجُوج:13, الْبَلاَغ:13, بِالْبَصَر:13, أَيّام:13, الضّعَفَاء:13, يُرِيد:13, أَنّمَا:13, قَالُوا:13, رَبّکُم:13, صَرْعَى:13, الرّيح:13, فَيَشْفَعُوا:13, جَاءَت:13, تَأْتِيَهُم:12, ذِکْر:12, تُفْسِدُوا:12, فَعَلُوه:12, الْحَيَاة:12, وَجَدْنَا:12, کَلَمْح:12, عَذَاب:12, أَ:12, لَبُوس:12, الْمُحْتَظِر:12, يَحِيق:12, عَاصِفَة:12, آذَنْتُکُم:12, إِلَي:12, فَلَن:12, فِيهَا:12, کَذٰلِک:12, فَلَو:12, بِأَنّه:12, اهْتَدَوْا:12, الْمُبِين:12, آل:12, الْأَمْر:12, لِمَن:12, بَغْتَة:12, يَأْجُوج:12, الدّنْيَا:12, يَلْبَثُوا:12, وَاحِدَة:12, خَلَوْا:12, قَبْل:12, الْآيَات:12, تَجْعَل:12, کَهَشِيم:12, إِذَا:12, قَال:12, تَجِد:12, يُوحَى:12, صَنْعَة:12, تَجْرِي:12, أَو:12, فَتَرَى:11, فَکَانُوا:11, جَزَاء:11, الزّبُر:11, بِأَمْرِه:11, نُرَدّ:11, عَلّمْنَاه:11, إِنّمَا:11, بَيْنَنَا:11, تُغْنِي:11, قُل:11, بَعَثْنَا:11, سَوَاء:11, لِسُنّة:11, الرّسُول:11, فَقَد:11, يَصُدّکُم:11, عَزَم:11, نَعَم:11, لَم:11, دُعِي:11, أَمَتّنَا:11, بِعِلْم:11, فَقَال:11, نَسُوه:11, فَأَذّن:11, فَنَعْمَل:11, الْقَرْنَيْن:11, يُوعَدُون:11, فَيَقُول:11, دُونِه:11, تَبْدِيلا:10, أَصْحَاب:10, الْمَيْسِر:10, أَشْرَاطُهَا:10, مُؤَذّن:10, مَکْر:10, تُقَطّعُوا:10, جَمِيعا:10, غَيْر:10, ذَا:10, بَيْنَهُم:10, أُنْزِل:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::فَهَل]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۳

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

حرف استفهام است مثل [توبه:127]. بيشتر وقوع آن در قرآن مجيد براى تقرير است. خواه براى تنبيه باشد يا نفى يا تكبيت چنانكه راغب گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مى‏يابى؟ يعنى نمى‏يابى [مريم:65]. [ملك:3]. در اين آيات تقرير براى نفى است. *** در بسيارى از آيات بعد از حرف هل لفظ «اِلّا» آمده است مثل [رحمن:60]. اعراف:53]. [انعام:158]. در اين آيات ظاهرا مراد از «هل» نفى است گويى در مقام «ماء» نافيه است چنانكه در بعضى از آيات به جاى هل «ما» آمده است مثل [يس:49]. [ص:14]. على هذا هل در اينگونه موارد براى تقرير نفى است. ابن هشام در مغنى گويد: معناى نهم هل آن است كه از آن نفى اراده مى‏شود لذا در آيه «هَلْ جَزاءُ الْاِحْسانِ الّا الْاِحْسانُ» حرف «الا» به خبر وارد شده است در اقرب الموارد اين معنى را نقل و تصديق كرده است در مجمع آن را در آيه فوق «ليس» و در جلالين «ما» معنى نموده و در آيه «هَلْ يَنْظُرُونَ اِلّا أَنْ تَأَتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ» مجمع و بيضاوى و جلالين آن را «مايَنْظِرُون َ» گفته‏اند. *** [انسان:1]. ابن هشام در مغنى گويد: معناى دهم هل آن است كه به معنى «قد» آيد عده‏اى از قبيل ابن عباس، كسائى و فراء آنرا در آيه «قد» معنى كرده‏اند... زمخشرى مبالغه كرده و گفته هل پيوسته به معنى «قد» است و استفهام از همزه مقدر با «قد» فهميده مى‏شود و تقدير «هَلْ‏أَتى» «أَهَلْ أَتى» است (تمام شد). طبرسى ،زمخشرى، بيضاوى، جلالين و غيرهم آن را در آيه فوق به معنى «قد» گفته‏اند.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...