عبس ١٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۹:۲۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

در الواح پرارزشی ثبت است،

|[كه‌] در صحيفه‌هايى ارجمند
در صحيفه‌هايى ارجمند،
آیات الهی در صحیفه‌هایی مکرّم (یعنی لوح محفوظ یا کتب آسمانی یا قلوب پاکان) نگاشته است.
در صحیفه هایی است ارزشمند
در صحيفه‌هايى گرامى،
در میان صحیفه‌های ارجمند است‌
[آنها] در دفترهايى است گرامى‌داشته،
در نامه‌های گرامی و ارجمند ضبط و ثبت است.
در صحیفه‌هایی بس گرامی شده.
در نامه‌هایی گرامی‌


عبس ١٢ آیه ١٣ عبس ١٤
سوره : سوره عبس
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«صُحُفٍ»: جمع صَحیفه، نامه‌ها و کتابها. هرگونه برگه نوشته شده‌ای اعم از کاغذ و پوست و غیره. در اینجا مراد صفحات اذهان و نسخه‌های اوراق پراکنده‌ای است که آیات مبارک قرآن در آن حفظ و ضبط و ثبت می‌شده و بعدها به صورت کتاب جامع همه آیات درآمده که همین قرآن است، و پیوسته با خطها و شکل‌های متنوّع نگارش می‌یابد، و در روزگار ما گذشته از صفحات اذهان و اوراق، بر روی نوار و صفحه هوا و طول امواج ضبط و پخش می‌شود. «مُکَرَّمَةٍ»: گرامی. محترم.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - معارف قرآن، نوشته هایى ثبت شده در ورقه هایى متعدد (فى صحف) عبارت «فى صحف» با «إنّها تذکرة» ارتباط دارد; یعنى، آن تذکره در صحیفه هایى متعدد است. «صحیفة» (مفرد «صحف»); یعنى، هر چه در آن چیزى نوشته شود.(مفردات راغب)

۲ - اوراق قرآن، داراى عظمت و احترام در پیشگاه خداوند (مکرّمة) آنچه در نوع خود شریف باشد، به «کرم» توصیف مى شود(مفردات راغب). باب تفعیل این کلمه (تکریم)، به معناى «عظمت دادن» و «پاک و منزّه ساختن» است (لسان العرب). بنابراین توصیف صفحات قرآن به «مکرّمة»، حاکى از این است که خداوند آنها را عظمت داده و محترم داشته است.

۳ - لزوم گرامى داشتن و ارج نهادن به ورق قرآن و آیات مکتوب آن (فى صحف مکرّمة) توصیف صفحات قرآن به «مکرّمة»، گرچه خبر از حقیقتى خارجى مى دهد; ولى متضمن توصیه شدن مسلمانان به حفظ احترام قرآن نیز هست.

۴ - قرآن، پیش از نزول - در صفحه هایى متعدد - مکتوب بوده است. (فى صحف مکرّمة) توصیف قرآن به «فى صحف» - با توجه به نزول سوره «عبس» در مکه - یا پیشگویى از نوشته شدن آن در آینده است و یا از نوشته بودن آن پیش از نزول کامل خبر مى دهد. در صورت دوّم، مراد این است که ملائکه قرآن را از لوح محفوظ برگرفته و به صورت نوشته هایى در صفحات متعدد، آن را به مراحل بعدى نازل مى کردند.

موضوعات مرتبط

  • قرآن: احترام قرآن ۲، ۳; اوراق قرآن ۱، ۲، ۳; تاریخ قرآن ۴; عظمت قرآن ۲; کتابت قرآن ۱، ۳، ۴

منابع