شَک: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/شَک | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/شَک | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۷: خط ۸:
گمان. توقف. طبرسى آن را وقوف... معنى كرده و فرمايد: مثل‏آن كه در خانه بودن زيد شك كند نزد او به هيچ يك از بودن و نبودن مزيتى نيست لذا توقف مى‏كند. راغب گويد: آن اعتدلال و تساوى نقيضين است در نزد انسان. خلاصه: شك آن است كه شخص به هيچ يك از دو طرف قضيه يقين نكند و ترجيح هم ندهد بلكه بود و نبود در نظر وى مساوى باشد بر خلاف ظنّ كه يكى از دو طرف را ترجيح مى‏دهد [دخان:9]. [غافر:34]. در بعضى از آيات شك با «مديب» توصيف شده است مثل [هود:62]. در «ريب» از رمخشرى نقل شد كه آن به معنى قلق ئ اضطراب است على هذا شك مريب يعنى: شك اضطراب آور و احتمال دارد به معنى تهمت و سوء ظنّ باشد يعنى: شك تهمت آور. بايد دانست شك نوعى از جهل است و آن از جهل اخص است كه جهل گاهى مطلق عدم علم است اين كلمه پانزده بار در كلام اللّه مجيد آمده است.
گمان. توقف. طبرسى آن را وقوف... معنى كرده و فرمايد: مثل‏آن كه در خانه بودن زيد شك كند نزد او به هيچ يك از بودن و نبودن مزيتى نيست لذا توقف مى‏كند. راغب گويد: آن اعتدلال و تساوى نقيضين است در نزد انسان. خلاصه: شك آن است كه شخص به هيچ يك از دو طرف قضيه يقين نكند و ترجيح هم ندهد بلكه بود و نبود در نظر وى مساوى باشد بر خلاف ظنّ كه يكى از دو طرف را ترجيح مى‏دهد [دخان:9]. [غافر:34]. در بعضى از آيات شك با «مديب» توصيف شده است مثل [هود:62]. در «ريب» از رمخشرى نقل شد كه آن به معنى قلق ئ اضطراب است على هذا شك مريب يعنى: شك اضطراب آور و احتمال دارد به معنى تهمت و سوء ظنّ باشد يعنى: شك تهمت آور. بايد دانست شك نوعى از جهل است و آن از جهل اخص است كه جهل گاهى مطلق عدم علم است اين كلمه پانزده بار در كلام اللّه مجيد آمده است.


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
فِي:100, وَ:89, مِن:68, لَفِي:65, مُرِيب:61, بَل:48, مِنْه:46, مِمّا:46, هُم:41, إِنّهُم:33, الّذِين:33, مِنْهَا:33, إِن:32, بِه:29, رَبّک:29, إِلَيْه:28, أَ:24, مَن:23, فِيه:23, کَانُوا:22, بَيْنَهُم:22, مَا:21, قَبْل:20, لَمّا:20, قَالَت:20, تَدْعُونَنَا:20, رُسُلُهُم:20, جَاءَکُم:19, إِنّا:19, لَقُضِي:19, اللّه:19, لَهُم:19, قَال:19, فَارْتَقِب:18, يَلْعَبُون:18, الْکِتَاب:18, فَاطِر:18, يَا:18, تَدْعُونَا:17, أَنْزَلْنَا:17, ذِکْرِي:17, يَوْم:17, فَلِذٰلِک:17, السّمَاوَات:17, زِلْتُم:17, بَعْدِهِم:17, کُنْت:17, دِينِي:17, کُنْتُم:17, إِنّنَا:17, الْأَوّلِين:16, عَلَى:16, فَادْع:16, فَمَا:16, هُو:16, عَمِل:16, فَإِن:16, قُل:16, فَلا:16, اخْتَلَفُوا:16, تَأْتِي:16, يَخْتَلِفُون:16, إِلَيْک:16, کُلاّ:15, الْأَرْض:15, النّاس:15, مِمّن:15, کُل:15, صَالِحا:15, الْآخِرَة:15, آبَائِکُم:15, أَعْبُد:15, السّمَاء:15, بِالْبَيّنَات:15, حَتّى:15, فَاسْأَل:15, بَيْنِنَا:15, کَمَا:15, آبَاؤُنَا:15, شَيْء:14, بِالْآخِرَة:14, فَلِنَفْسِه:14, عَمُون:14, أَيّهَا:14, أُرْسِلْتُم:14, إِذَا:14, أُورِثُوا:14, اسْتَقِم:14, يَدْعُوکُم:14, يَذُوقُوا:14, رَب:14, يَعْبُد:14, بِدُخَان:14, هَلَک:13, أَم:13, عَذَاب:13, الذّکْر:13, بِأَشْيَاعِهِم:13, لِيَغْفِر:13, إِلاّ:13, سَبَقَت:13, قَوْم:13, بِمَا:13, لَيُوَفّيَنّهُم:13, فِيمَا:13, عِلْمُهُم:13, عِلْم:13, حَفِيظ:13, مُبِين:13, يَقْرَءُون:13, تَعْبُدُون:13, يُؤْمِن:13, نَعْبُد:12, الْمُؤْمِنِين:12, قُلْتُم:12, الْقِيَامَة:12, کَفَرْنَا:12, عَلَيْه:12, أُمِرْت:12, ادْعُوا:12, ادّارَک:12, لَکُم:12, فُعِل:12, رَبّکُم:12, عِنْدَهُم:12, يُوسُف:12, شُبّه:11, أَن:11, اتّبَاع:11, کَلِمَة:11, لِنَعْلَم:11, دُون:11, لَن:11, أُنْزِل:11, قَبْلِک:10, تَنْهَانَا:10, قَالُوا:10, ذُنُوبِکُم:10, لَقَد:10, يَشْتَهُون:10, لٰکِن:10, يَبْعَث:10, الظّن:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::شَک]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۷

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

گمان. توقف. طبرسى آن را وقوف... معنى كرده و فرمايد: مثل‏آن كه در خانه بودن زيد شك كند نزد او به هيچ يك از بودن و نبودن مزيتى نيست لذا توقف مى‏كند. راغب گويد: آن اعتدلال و تساوى نقيضين است در نزد انسان. خلاصه: شك آن است كه شخص به هيچ يك از دو طرف قضيه يقين نكند و ترجيح هم ندهد بلكه بود و نبود در نظر وى مساوى باشد بر خلاف ظنّ كه يكى از دو طرف را ترجيح مى‏دهد [دخان:9]. [غافر:34]. در بعضى از آيات شك با «مديب» توصيف شده است مثل [هود:62]. در «ريب» از رمخشرى نقل شد كه آن به معنى قلق ئ اضطراب است على هذا شك مريب يعنى: شك اضطراب آور و احتمال دارد به معنى تهمت و سوء ظنّ باشد يعنى: شك تهمت آور. بايد دانست شك نوعى از جهل است و آن از جهل اخص است كه جهل گاهى مطلق عدم علم است اين كلمه پانزده بار در كلام اللّه مجيد آمده است.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...