ریشه عسعس: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Move page script صفحهٔ ریشه عسعس‌ را به ریشه عسعس منتقل کرد)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::عسعس‌]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}


«عَسْعَسَ» از مادّه «عسعسة» در اصل به معناى تاریکى رقیق است و از آنجا که در ابتدا و انتهاى شب تاریکى رقیق تر مى شود، این معنا در مورد روى آوردن یا پشت کردن شب به کار مى رود، و اطلاق کلمه «عَسَسَ» به مأموران شب گرد، نیز به همین مناسبت است.
«عَسْعَسَ» از مادّه «عسعسة» در اصل به معناى تاریکى رقیق است و از آنجا که در ابتدا و انتهاى شب تاریکى رقیق تر مى شود، این معنا در مورد روى آوردن یا پشت کردن شب به کار مى رود، و اطلاق کلمه «عَسَسَ» به مأموران شب گرد، نیز به همین مناسبت است.
خط ۹: خط ۳۱:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
[تكوير:17-19]. راغب گفته: عسعسه و عساس رقيق شدن تاريكى است و آن در اول و آخر شب است و «عسعس الليل» را بدين جهت آمدن و رفتن شب معنى كرده كه در هر دو حالت تاريكى رقيق است. به نظرالميزان به قرينه «وَالصُّبْحِ اَذا تَنَفَّسَ» آن را رفتن شب معنى كردن بهتر است. يعنى: قسم به شب آنگاه كه برود و قسم به روز آن گاه كه امتداد يابد، اين قرآن گفته فرستاده محترم (جبرئيل) است. در نهايه گويد: «فى حَديثِ عَلِىٍّ عليه السلام اَنَّهُ قامَ فى جَوْفِ اللَّيْلِ لِيُصَلّى فَقالَ وَ اللَّيْلِ اِذا عَسْعَسَ» آن گاه آن را آمدن و رفتن شب گفته است اين كلمه در كلام الله فقط يكبار آمده است.
[تكوير:17-19]. راغب گفته: عسعسه و عساس رقيق شدن تاريكى است و آن در اول و آخر شب است و «عسعس الليل» را بدين جهت آمدن و رفتن شب معنى كرده كه در هر دو حالت تاريكى رقيق است. به نظرالميزان به قرينه «وَالصُّبْحِ اَذا تَنَفَّسَ» آن را رفتن شب معنى كردن بهتر است. يعنى: قسم به شب آنگاه كه برود و قسم به روز آن گاه كه امتداد يابد، اين قرآن گفته فرستاده محترم (جبرئيل) است. در نهايه گويد: «فى حَديثِ عَلِىٍّ عليه السلام اَنَّهُ قامَ فى جَوْفِ اللَّيْلِ لِيُصَلّى فَقالَ وَ اللَّيْلِ اِذا عَسْعَسَ» آن گاه آن را آمدن و رفتن شب گفته است اين كلمه در كلام الله فقط يكبار آمده است.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
اذا:100, صبح:45, نفس:31, کنس:31, ليل:31, انن:31, خنس:24, جرى:24, ه:24, قول:17, ب:17, ل:10, قسم:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۶

تکرار در قرآن: ۱(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


«عَسْعَسَ» از مادّه «عسعسة» در اصل به معناى تاریکى رقیق است و از آنجا که در ابتدا و انتهاى شب تاریکى رقیق تر مى شود، این معنا در مورد روى آوردن یا پشت کردن شب به کار مى رود، و اطلاق کلمه «عَسَسَ» به مأموران شب گرد، نیز به همین مناسبت است.

قاموس قرآن

[تكوير:17-19]. راغب گفته: عسعسه و عساس رقيق شدن تاريكى است و آن در اول و آخر شب است و «عسعس الليل» را بدين جهت آمدن و رفتن شب معنى كرده كه در هر دو حالت تاريكى رقيق است. به نظرالميزان به قرينه «وَالصُّبْحِ اَذا تَنَفَّسَ» آن را رفتن شب معنى كردن بهتر است. يعنى: قسم به شب آنگاه كه برود و قسم به روز آن گاه كه امتداد يابد، اين قرآن گفته فرستاده محترم (جبرئيل) است. در نهايه گويد: «فى حَديثِ عَلِىٍّ عليه السلام اَنَّهُ قامَ فى جَوْفِ اللَّيْلِ لِيُصَلّى فَقالَ وَ اللَّيْلِ اِذا عَسْعَسَ» آن گاه آن را آمدن و رفتن شب گفته است اين كلمه در كلام الله فقط يكبار آمده است.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
عَسْعَسَ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط