ریشه عرف: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
خط ۲۹: خط ۲۹:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
معرفت و عرفان به معنى درك و شناختن است. [يوسف:58]. بر يوسف داخل شدند يوسف آنها را شناخت در حاليكه آنها او را نمى‏شناختند. راغب گفته: معرفت و عرفان درك و شناختن شى‏ء است با تفكّر و تدبر در اثر آن و آن از علم اخص است... گويند «فُلانٌ يَعْرِفُ اللهَ» نگویند «یَعلَمُ اللهَ»... كه معرفت بشر به خدا با تفكّر در آثار اوست نه با ادراك ذاتش و گويند: «اَللّهُ يَعْلَمُ كَذا» نگويند: «يَعْرِفُ كَذا» زيرا كه معرفت از علم قاصر است و در حال از تفكّر استعمال مى‏شود. خلاصه آن كه: عرفان نسبت به علم شناخت ناقصى است و آن از تفكّر در آثار شى‏ء ناشى مى‏شود.
معرفت و عرفان به معنى درك و شناختن است. [يوسف:58]. بر يوسف داخل شدند يوسف آنها را شناخت در حاليكه آنها او را نمى‏شناختند. راغب گفته: معرفت و عرفان درك و شناختن شى‏ء است با تفكّر و تدبر در اثر آن و آن از علم اخص است... گويند «فُلانٌ يَعْرِفُ اللهَ» نگویند «یَعلَمُ اللهَ»... كه معرفت بشر به خدا با تفكّر در آثار اوست نه با ادراك ذاتش و گويند: «اَللّهُ يَعْلَمُ كَذا» نگويند: «يَعْرِفُ كَذا» زيرا كه معرفت از علم قاصر است و در حال از تفكّر استعمال مى‏شود. خلاصه آن كه: عرفان نسبت به علم شناخت ناقصى است و آن از تفكّر در آثار شى‏ء ناشى مى‏شود.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
ب:100, هم:97, ف:66, هن:52, ل:50, من:47, ه:42, ما:35, فى:34, الله:34, قول:33, لا:33, على:32, امر:31, اله:30, عن:29, نهى:27, نکر:27, وله:27, ک:26, ان:24, کم:24, بين:24, او:23, الى:22, اذا:22, الذين:22, اتى:21, عرف:21, ها:20, سوم:19, کتب:18, ذلک:18, مسک:18, نا:18, حقق:18, انن:18, کون:17, بنو:17, رجل:16, بعض:16, صحب:16, نفس:16, الا:16, ربب:16, خير:15, بلغ:15, قوم:15, ولى:15, ايى:15, کفر:15, طوع:15, وقى:15, سرح:15, فرق:15, طلق:15, فعل:15, نعم:15, امن:15, ذنب:15, تبع:14, اخر:14, صلح:14, اخذ:14, متع:14, رسل:14, حسن:14, عصف:14, شهد:14, دنو:14, هما:13, صلو:13, نن:13, اول:13, صدق:13, غفر:13, لم:13, عرض:13, انس:13, جهل:13, أعراف:13, لو:13, حکم:13, عزز:13, وجه:13, ثنى:13, نشر:13, عزم:13, کذب:13, خسر:13, لما:13, ثم:13, حتى:13, ائى:13, فيض:13, نکح:13, دخل:13, شىء:12, قلب:12, قبل:12, ذکر:12, ظلم:12, اجر:12, رئى:12, جنن:12, لعل:12, اوى:12, عمل:12, ذوى:12, خبر:12, سعر:12, ام:12, کسو:12, نظر:12, خشى:12, خرج:12, بلو:12, ولد:12, مرر:12, حصن:12, اجل:12, زکو:12, عند:12, ى:12, غنى:12, اذى:12, س:12, يا:12, ندى:12, ندو:12, قرر:12, موت:12, بيع:12, عظم:12, کره:12, عدل:12, ارک:12, عرفات:12, جىء:12, الذى:12, ترک:12, کلل:12, يدى:12, قبض:12, کما:12, جرم:12, نهر:12, برج:12, ادى:12, عفف:12, حزن:12, يتم:12, ضرر:12, حلل:12, کلف:12, بيت:12, امم:12, جعل:12, عذب:12, عسر:12, قسم:12, اهل:12, سبل:12, وعظ:12, شعب:12, غير:12, قرب:12, قدر:12, قد:11, رضع:11, مرض:11, سوع:11, عفو:11, نسى:11, عصى:11, حيى:11, کرم:11, کن:11, سجد:11, عشر:11, سفح:11, دفع:11, رضو:11, اخو:11, دمع:11, عقد:11, يوم:11, انجيل:11, رحل:11, بول:11, سرع:11, رکع:11, حفظ:11, رزق:11, سلم:11, حجب:11, ابو:11, علم:11, نوب:11, صبر:11, ارض:11, بصر:11, اکل:11, عسى:11, عصو:11, ردد:11, نضر:11, خلط:11, الو:11, شرک:11, وصى:11, عقل:11, وسع:11, سئل:11, اذ:11, سحق:11, قتر:11, سقى:11, سرر:11, برر:11, لعن:11, سطر:11, يوسف:11, حدد:11, فقر:11, درج:11, انث:11, سيح:11, مثل:11, توراة:11, لبث:11, عدو:11, دعو:11, فحش:11, بدل:11, لحن:11, جلب:11, هل:11, وعد:11, نزغ:11, فلح:11, خلف:11, خدن:11, حسب:11, خوف:11, مول:11, کود:11, حمد:11, ظهر:10, هدى:10, خفف:10, عبد:10, بعد:10, بغى:10, جهز:10, سطو:10, کان:10, ضغن:10, بضع:10, صوب:10, هجر:10, عين:10, برء:10, رحق:10, غفل:10, مع:10, کتم:10, زوج:10, لحف:10, سمع:10, نبء:10, مشعر:10, فضل:10, طيب:10, نجو:10, توب:10, تلو:10, کثر:10, جنح:10, لقى:10, سوء:10, نصو:10, حرم:10, عقب:10, ضرب:10, جناح:10, لکن:10, رجع:10, فتح:10, رحم:10, حشر:10, خلق:10, رود:10, اذن:10, نسو:10, نفق:10, نصى:10, طمع:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹

تکرار در قرآن: ۶۹(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

معرفت و عرفان به معنى درك و شناختن است. [يوسف:58]. بر يوسف داخل شدند يوسف آنها را شناخت در حاليكه آنها او را نمى‏شناختند. راغب گفته: معرفت و عرفان درك و شناختن شى‏ء است با تفكّر و تدبر در اثر آن و آن از علم اخص است... گويند «فُلانٌ يَعْرِفُ اللهَ» نگویند «یَعلَمُ اللهَ»... كه معرفت بشر به خدا با تفكّر در آثار اوست نه با ادراك ذاتش و گويند: «اَللّهُ يَعْلَمُ كَذا» نگويند: «يَعْرِفُ كَذا» زيرا كه معرفت از علم قاصر است و در حال از تفكّر استعمال مى‏شود. خلاصه آن كه: عرفان نسبت به علم شناخت ناقصى است و آن از تفكّر در آثار شى‏ء ناشى مى‏شود.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
عَرَفُوا ۲
يَعْرِفُونَهُ‌ ۲
يَعْرِفُونَ‌ ۴
بِالْمَعْرُوفِ‌ ۲۰
عَرَفَاتٍ‌ ۱
بِمَعْرُوفٍ‌ ۶
مَعْرُوفاً ۶
مَعْرُوفٍ‌ ۳
مَعْرُوفٌ‌ ۲
تَعْرِفُهُمْ‌ ۱
يَعْرِفُونَهُمْ‌ ۱
بِالْعُرْفِ‌ ۱
الْمَعْرُوفِ‌ ۱
اعْتَرَفُوا ۱
يَتَعَارَفُونَ‌ ۱
فَعَرَفَهُمْ‌ ۱
يَعْرِفُونَهَا ۱
تَعْرِفُ‌ ۲
يَعْرِفُوا ۱
مَعْرُوفَةٌ ۱
فَتَعْرِفُونَهَا ۱
يُعْرَفْنَ‌ ۱
فَاعْتَرَفْنَا ۱
عَرَّفَهَا ۱
فَلَعَرَفْتَهُمْ‌ ۱
لَتَعْرِفَنَّهُمْ‌ ۱
لِتَعَارَفُوا ۱
يُعْرَفُ‌ ۱
عَرَّفَ‌ ۱
فَاعْتَرَفُوا ۱
عُرْفاً ۱

ریشه‌های مرتبط