ریشه سلف: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
خط ۲۹: خط ۲۹:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
(به فتح س - ل) گذشته. و گذشتن مصدر و اسم هر دو آمده است [بقره:275]. [زخرف:56]. آنها را گذشتگان و مايه عبرت براى ديگران كرديم. * [نساء:22]. استثنا از لازم كلام سابق است يعنى اگر در گذشته زنان پدرانتان را نكاح كرده بوديد براى شما گناهى نيست ديگر اين كار را نكنيد نه اينكه اگر پيش از نزول اين آيه نكاح كرده‏ايد حق داريد كه نگاه داريد در مجمع گويد بعضى گفته‏اند: آنكه قبل از نزول آيه گرفته‏ايد جايز است آن را نگاه داريد. آنگاه از بلخى نقل مى‏كند كه اين خلاف اجماع است و از دين محمد صلى اللّه عليه و اله و سلم چنين چيزى دانسته نشده است. بيضاوى نيز استثنا را لازم معنى دانسته ولى طبرسى آن را منقطع گفته است يعنى: لكن آنكه گذشته گناهى ندارد ولى معنى آن به نظر ما و بيضاوى اين است: نكاح زنان پدران گناه است مگر آنكه پيش از نزول اين آيه باشد. همچنين است آيه [نساء:23]. كه از گرفتن دو خواهر نهى مى‏كند. اسلاف: گذراندن و پيش فرستادن است [يونس:30].
(به فتح س - ل) گذشته. و گذشتن مصدر و اسم هر دو آمده است [بقره:275]. [زخرف:56]. آنها را گذشتگان و مايه عبرت براى ديگران كرديم. * [نساء:22]. استثنا از لازم كلام سابق است يعنى اگر در گذشته زنان پدرانتان را نكاح كرده بوديد براى شما گناهى نيست ديگر اين كار را نكنيد نه اينكه اگر پيش از نزول اين آيه نكاح كرده‏ايد حق داريد كه نگاه داريد در مجمع گويد بعضى گفته‏اند: آنكه قبل از نزول آيه گرفته‏ايد جايز است آن را نگاه داريد. آنگاه از بلخى نقل مى‏كند كه اين خلاف اجماع است و از دين محمد صلى اللّه عليه و اله و سلم چنين چيزى دانسته نشده است. بيضاوى نيز استثنا را لازم معنى دانسته ولى طبرسى آن را منقطع گفته است يعنى: لكن آنكه گذشته گناهى ندارد ولى معنى آن به نظر ما و بيضاوى اين است: نكاح زنان پدران گناه است مگر آنكه پيش از نزول اين آيه باشد. همچنين است آيه [نساء:23]. كه از گرفتن دو خواهر نهى مى‏كند. اسلاف: گذراندن و پيش فرستادن است [يونس:30].
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
ما:100, ف:64, ه:60, قد:58, الله:55, هم:52, اله:51, من:48, وله:46, ل:46, عود:36, انن:36, الى:31, ان:31, الا:30, کون:27, مثل:27, امر:25, جمع:25, غفر:22, فى:22, ردد:22, نهى:22, يوم:21, اخر:21, نفس:21, ب:21, عن:21, أما:19, کلل:19, هنء:19, لما:19, جعل:19, خلو:19, اخو:18, شرب:18, فحش:18, نقم:18, نسو:18, بلو:18, ضرب:18, کم:18, اتى:16, بين:16, هنالک:16, اکل:16, مقت:16, بنو:16, دنو:16, مضى:16, مريم:15, کتب:15, اول:15, غرق:15, سوء:15, هنا:15, ها:15, عفو:15, سنن:15, قطف:13, غفل:13, ابو:13, حصن:13, قتل:13, سبل:13, حرم:13, ولى:13, رحم:13, ربب:12, کفر:12, حقق:12, نکح:12, وبل:10, صلب:10, ضلل:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰

تکرار در قرآن: ۸(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

(به فتح س - ل) گذشته. و گذشتن مصدر و اسم هر دو آمده است [بقره:275]. [زخرف:56]. آنها را گذشتگان و مايه عبرت براى ديگران كرديم. * [نساء:22]. استثنا از لازم كلام سابق است يعنى اگر در گذشته زنان پدرانتان را نكاح كرده بوديد براى شما گناهى نيست ديگر اين كار را نكنيد نه اينكه اگر پيش از نزول اين آيه نكاح كرده‏ايد حق داريد كه نگاه داريد در مجمع گويد بعضى گفته‏اند: آنكه قبل از نزول آيه گرفته‏ايد جايز است آن را نگاه داريد. آنگاه از بلخى نقل مى‏كند كه اين خلاف اجماع است و از دين محمد صلى اللّه عليه و اله و سلم چنين چيزى دانسته نشده است. بيضاوى نيز استثنا را لازم معنى دانسته ولى طبرسى آن را منقطع گفته است يعنى: لكن آنكه گذشته گناهى ندارد ولى معنى آن به نظر ما و بيضاوى اين است: نكاح زنان پدران گناه است مگر آنكه پيش از نزول اين آيه باشد. همچنين است آيه [نساء:23]. كه از گرفتن دو خواهر نهى مى‏كند. اسلاف: گذراندن و پيش فرستادن است [يونس:30].

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
سَلَفَ‌ ۵
أَسْلَفَتْ‌ ۱
سَلَفاً ۱
أَسْلَفْتُمْ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط