ریشه حفظ: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added root proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::حفظ]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}


=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
نگاهدارى. مراقبت. [طارق:4] هيچ كس نيست مگر بر او نگهبانى هست حفيظ: به معنى حافظ و مبالغه است [هود:57] . * [رعد:11] براى انسان از پس و پيش تعقيب كنندگانى هست او را از امر خدا حفظ مى‏كنند. ظاهراً مراد از «امر اللّه» تصادفات و بلاها است اگر از معقبات مراد ملائكه باشد قهراً به اعتبار جماعت است و تأنيث لقطى است يعنى جماعت معقّبات در «تلو» گذشت كه صفت ملائكه با الف و تا جمع بسته نمى‏شود . با توجّه به آيه قبل كه حاكى از علم و اطلاع خدا از اعمال بندگان است مى‏شود گفت كه اين تعقيب كنندگان نويسندگان اعمال و در عين حال حافظ انسان اند نظير آيه [انفطار:10]. * [انعام:61] ممكن است مراد از «رسلنا» همان «حفظة» بوده باشند در اين صورت با ملاحظه آيه «وَاِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ...»كه گذشت معنى و هم كاتب‏اند و هم آنها هستند كه وقت رسيدن مرگ، انسان را قبض مى‏كنند. و اين منافى «يَتَوّفاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ»نيست زيرا خدا توفّى را هم به خود و هم به رسل و هم به ملك الموت داده است مثل خدا باغ را آبيارى كرد، من كردم، باغبان كرد.
نگاهدارى. مراقبت. [طارق:4] هيچ كس نيست مگر بر او نگهبانى هست حفيظ: به معنى حافظ و مبالغه است [هود:57] . * [رعد:11] براى انسان از پس و پيش تعقيب كنندگانى هست او را از امر خدا حفظ مى‏كنند. ظاهراً مراد از «امر اللّه» تصادفات و بلاها است اگر از معقبات مراد ملائكه باشد قهراً به اعتبار جماعت است و تأنيث لقطى است يعنى جماعت معقّبات در «تلو» گذشت كه صفت ملائكه با الف و تا جمع بسته نمى‏شود . با توجّه به آيه قبل كه حاكى از علم و اطلاع خدا از اعمال بندگان است مى‏شود گفت كه اين تعقيب كنندگان نويسندگان اعمال و در عين حال حافظ انسان اند نظير آيه [انفطار:10]. * [انعام:61] ممكن است مراد از «رسلنا» همان «حفظة» بوده باشند در اين صورت با ملاحظه آيه «وَاِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ...»كه گذشت معنى و هم كاتب‏اند و هم آنها هستند كه وقت رسيدن مرگ، انسان را قبض مى‏كنند. و اين منافى «يَتَوّفاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ»نيست زيرا خدا توفّى را هم به خود و هم به رسل و هم به ملك الموت داده است مثل خدا باغ را آبيارى كرد، من كردم، باغبان كرد.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
هم:100, ل:82, على:75, من:61, ما:58, ب:50, ه:46, الله:40, ف:38, نا:38, اله:36, ک:34, کم:32, وله:32, قول:31, ذلک:30, الذين:28, فرج:27, ها:27, ان:27, کلل:25, صلو:25, فى:24, امن:24, انن:24, الا:24, رسل:21, ى:21, سمو:21, زين:21, لا:20, لما:20, علم:20, غيب:20, کون:20, صوم:20, هو:19, بصر:19, اذا:19, جىء:19, ذکر:19, امر:19, کتب:19, هن:19, حفظ:18, رحم:18, شىء:17, صدق:17, ربب:17, اول:17, ارض:17, بل:16, جعل:16, نظر:16, کرم:15, زوج:15, عن:15, عمل:15, يمن:15, دون:15, کيل:15, انت:15, اوى:15, ارث:15, کذب:15, دنو:15, اخو:14, شطن:14, قنت:14, انا:14, ائى:14, خشع:14, او:14, غضض:14, يوم:14, ورث:14, عند:14, التى:14, فعل:14, ايوب:13, ايى:13, کوکب:13, دين:13, سئل:13, عرض:13, قوم:13, کفر:13, يى:13, صلح:13, صبح:13, سقف:13, خشى:13, اوب:13, قبل:13, الى:13, خير:13, قرى:13, قد:13, هما:13, يا:13, لوح:13, حدد:13, دعو:13, طوع:13, هود:13, زکو:13, حلف:13, ظلم:13, نکر:13, حتى:13, بين:13, ولى:13, اذ:13, مجد:13, قدر:13, اود:13, هل:13, صرف:13, خلف:13, ملک:13, اهل:13, جنن:13, شعب:13, ندو:13, مير:12, زيد:12, حقق:12, هدى:12, زعم:12, عزز:12, ندى:12, کثر:12, شعيب:12, حبر:12, مکن:12, قرء:12, ن:12, نهى:12, اللاتى:12, انس:12, علو:12, وسط:12, عرف:12, وکل:12, فرى:12, نجو:12, بدو:12, عظم:12, وعد:12, مرد:12, برز:12, احد:12, برج:12, نفس:12, قرآن:12, يدى:12, ا:12, فتح:12, حزن:12, خزن:12, رعى:11, بعر:11, لعب:11, رجم:11, خوف:11, يوسف:11, لعل:11, شهد:11, صبر:11, عبد:11, سمع:11, مول:11, متع:11, ظلل:11, بلغ:11, کره:11, خلق:11, هذا:11, ردد:11, هؤلاء:11, غير:11, نشز:11, شکک:11, ثقب:11, شرک:11, وحد:11, نزل:11, رتع:11, سبل:11, بشر:11, عير:11, ضحک:11, فوق:11, نقص:11, قلب:11, سبب:11, نحن:11, سجد:11, صنع:11, فجج:11, کتم:11, نجم:11, قهر:11, موت:11, عهد:11, عدد:11, وجد:11, سرق:11, غدو:11, نفق:11, ملء:11, کلا:11, مع:10, ذا:10, ثلث:10, رکع:10, بضع:10, يسر:10, عقب:10, اخذ:10, کرس:10, وفى:10, وسع:10, سلم:10, اخر:10, ضرر:10, ذوق:10, ظهر:10, هذه:10, سيح:10, عمى:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰

تکرار در قرآن: ۴۴(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

نگاهدارى. مراقبت. [طارق:4] هيچ كس نيست مگر بر او نگهبانى هست حفيظ: به معنى حافظ و مبالغه است [هود:57] . * [رعد:11] براى انسان از پس و پيش تعقيب كنندگانى هست او را از امر خدا حفظ مى‏كنند. ظاهراً مراد از «امر اللّه» تصادفات و بلاها است اگر از معقبات مراد ملائكه باشد قهراً به اعتبار جماعت است و تأنيث لقطى است يعنى جماعت معقّبات در «تلو» گذشت كه صفت ملائكه با الف و تا جمع بسته نمى‏شود . با توجّه به آيه قبل كه حاكى از علم و اطلاع خدا از اعمال بندگان است مى‏شود گفت كه اين تعقيب كنندگان نويسندگان اعمال و در عين حال حافظ انسان اند نظير آيه [انفطار:10]. * [انعام:61] ممكن است مراد از «رسلنا» همان «حفظة» بوده باشند در اين صورت با ملاحظه آيه «وَاِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ...»كه گذشت معنى و هم كاتب‏اند و هم آنها هستند كه وقت رسيدن مرگ، انسان را قبض مى‏كنند. و اين منافى «يَتَوّفاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ»نيست زيرا خدا توفّى را هم به خود و هم به رسل و هم به ملك الموت داده است مثل خدا باغ را آبيارى كرد، من كردم، باغبان كرد.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
حَافِظُوا ۱
حِفْظُهُمَا ۱
حَافِظَاتٌ‌ ۱
حَفِظَ ۱
حَفِيظاً ۳
اسْتُحْفِظُوا ۱
احْفَظُوا ۱
حَفَظَةً ۱
يُحَافِظُونَ‌ ۳
بِحَفِيظٍ ۲
الْحَافِظُونَ‌ ۱
حَفِيظٌ ۵
لَحَافِظُونَ‌ ۳
حَافِظاً ۱
نَحْفَظُ ۱
حَافِظِينَ‌ ۳
يَحْفَظُونَهُ‌ ۱
حَفِظْنَاهَا ۱
مَحْفُوظاً ۱
حَافِظُونَ‌ ۲
يَحْفَظُوا ۱
يَحْفَظْنَ‌ ۱
الْحَافِظِينَ‌ ۱
الْحَافِظَاتِ‌ ۱
حِفْظاً ۲
حَفِيظٍ ۱
لَحَافِظِينَ‌ ۱
مَحْفُوظٍ ۱
حَافِظٌ ۱

ریشه‌های مرتبط