ریشه جمع: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Move page script صفحهٔ ریشه جمع‌ را به ریشه جمع منتقل کرد)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::جمع‌]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}


=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
گرد آوردن. [كهف:99] در صور دميده مى‏شود پس آنها را به طرز مخصوص گرد آوريم [انعام:12] از اين آيه به نظر مى‏آيد كه به وجود آمدن و مردن انسانها جمع شدن تا قيامت است و چون قيامت مدّت جمع كردن تمام مى‏شود و حساب آغاز مى‏گردد همچنين است آيه 26 حاثيه و 87 نساء. [يوسف:15] پس چون تااو را بردند و هم راى شدند كه او را در قعر چاه افكنند . راغب مى‏گويد: اجماع در اكثر اوقات در اجتماع رأى و فكر گفته مى‏شود «اَجْمَعَ الْمُسْلِمونَ عَلى هذا» يعنى آرائشان بر اين جمع شد (ترجمه آزاد) . آيه گذشته و آيه 102 همان سوره و 71 يونس و 64 طه تقريباً همه در يك مضمون اند. [آل عمران:173] شايد منظور آن باشد كه مردم درباره شما هم رأى شدند يا براى شما نيرو و افراد شما را گرد آوردند ولى راجع به محل آيه، معناى اوّلى بهتر است . [قمر:45] مصدر در اينجا به معنى مفعول است يعنى به زودى جمع شدگان منهزم مى‏شوند و پشت گردانده فرار مى‏كنند . جميع و اجمع و اجمعون براى تأكيد اجتماع است اجمعون صفت معرفه واقع مى‏شود ومنصوب بودنش براى حال صحيح نيست ولى جميع براى حال منصوب مى‏شود و از حيث معنى تأكيد مى‏كند (راغب) [حجر:30] [اعراف:58].
گرد آوردن. [كهف:99] در صور دميده مى‏شود پس آنها را به طرز مخصوص گرد آوريم [انعام:12] از اين آيه به نظر مى‏آيد كه به وجود آمدن و مردن انسانها جمع شدن تا قيامت است و چون قيامت مدّت جمع كردن تمام مى‏شود و حساب آغاز مى‏گردد همچنين است آيه 26 حاثيه و 87 نساء. [يوسف:15] پس چون تااو را بردند و هم راى شدند كه او را در قعر چاه افكنند . راغب مى‏گويد: اجماع در اكثر اوقات در اجتماع رأى و فكر گفته مى‏شود «اَجْمَعَ الْمُسْلِمونَ عَلى هذا» يعنى آرائشان بر اين جمع شد (ترجمه آزاد) . آيه گذشته و آيه 102 همان سوره و 71 يونس و 64 طه تقريباً همه در يك مضمون اند. [آل عمران:173] شايد منظور آن باشد كه مردم درباره شما هم رأى شدند يا براى شما نيرو و افراد شما را گرد آوردند ولى راجع به محل آيه، معناى اوّلى بهتر است . [قمر:45] مصدر در اينجا به معنى مفعول است يعنى به زودى جمع شدگان منهزم مى‏شوند و پشت گردانده فرار مى‏كنند . جميع و اجمع و اجمعون براى تأكيد اجتماع است اجمعون صفت معرفه واقع مى‏شود ومنصوب بودنش براى حال صحيح نيست ولى جميع براى حال منصوب مى‏شود و از حيث معنى تأكيد مى‏كند (راغب) [حجر:30] [اعراف:58].
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
ل:100, هم:97, ه:87, ف:86, کم:72, من:64, وله:60, اله:56, فى:55, ما:54, الله:52, يوم:51, انن:51, قول:49, لا:41, ب:40, ان:39, انس:38, نا:34, ها:31, ثم:31, ارض:30, الى:30, على:29, کون:28, الا:27, ک:26, الذين:24, نن:24, کلل:23, هو:22, اذا:21, بين:20, جهنم:20, جمع:19, ولى:19, عمل:19, علم:19, اخر:19, اذ:19, لو:19, عن:18, ملک:18, مثل:18, هدى:18, قوم:18, مع:18, ربب:18, شىء:18, لما:18, ذلک:17, حشر:17, ى:17, ا:17, اتى:17, کفر:17, او:17, قد:17, جنن:17, سمو:16, بعض:16, قدر:16, اول:16, امر:16, خلد:15, نجو:15, لقى:15, امن:15, رجع:15, عزز:15, جعل:15, لئک:15, الذى:15, رحم:15, خير:15, الک:15, سئل:14, فصل:14, کبر:14, سحر:14, نبء:14, إبليس:14, غرق:14, حيى:14, رسل:14, ريب:14, س:14, بلغ:14, کيد:14, لدى:14, غوى:14, اهل:14, نزل:14, وقت:14, حسب:14, حتى:14, اوى:14, وعد:14, ن:14, عبد:14, اما:14, شرک:14, هما:14, قتل:13, فرق:13, دبر:13, قلب:13, عذب:13, يا:13, نفق:13, ذهب:13, عرض:13, تبع:13, ايى:13, ظلم:13, انت:13, انتم:13, کثر:13, صلب:13, غنى:13, رئى:13, موت:13, نفس:13, خلق:13, قمر:13, دمر:13, عجز:13, موسى:13, شدد:13, هزم:13, مکر:13, نصر:13, اذن:13, بل:13, سوى:13, کان:13, لم:12, صوب:12, سجد:12, نحن:12, لن:12, نفر:12, شتت:12, ذنب:12, صور:12, فدى:12, لعل:12, مول:12, امم:12, خبر:12, هبط:12, غبر:12, حضر:12, غفر:12, ربص:12, وکل:12, ذکر:12, شهد:12, ملء:12, خلف:12, بحر:12, مضى:12, حقب:12, قوى:12, قرء:12, نسى:12, بيت:12, خفف:12, ذبب:12, بنو:12, حکم:12, بصر:12, خرج:12, حلف:12, اکل:12, فلح:12, سکن:12, اخو:12, بوب:12, سوع:12, نفخ:12, سلف:12, حقق:12, حذر:12, قرى:12, ابو:12, ام:12, درک:12, ائى:12, داود:11, خلص:11, کتب:11, غبن:11, نذر:11, ذوق:11, بعث:11, وحد:11, توب:11, سبع:11, تلک:11, آدم:11, سليمان:11, لمز:11, لمم:11, فرعون:11, عظم:11, خسف:11, فسق:11, شفع:11, قصص:11, مرء:11, قبض:11, شمس:11, اين:11, الف:11, ذا:11, بعد:11, عدد:11, بلى:11, همز:11, جرم:11, برق:11, وعى:11, هل:11, ضير:11, جند:11, صحب:11, طرق:11, ابى:11, زيل:11, کسب:11, حجج:11, عشر:11, صلح:11, سمع:11, عير:11, اولاء:11, کيف:11, برء:11, هن:11, رزق:11, جنح:11, زلل:11, دعو:11, شرق:11, خشى:11, فقه:11, رکم:11, غيظ:11, نظر:11, هلم:11, کلا:11, ثبى:11, صعد:11, جىء:11, فرى:11, وسط:11, زبر:11, برح:11, ضحو:11, دبب:11, هذا:11, صدع:11, ضعف:11, سلم:11, شوى:11, خسر:11, کند:11, حصن:11, خصم:11, زوج:11, حبل:11, خوى:11, نقع:11, وهب:11, زين:11, دون:11, لعن:11, کلم:11, نعم:11, سوء:11, حول:11, کره:11, حوت:11, جناح:11, سلب:11, يئس:11, اخذ:11, طيب:11, بطء:11, صير:11, نوب:11, صيح:11, نزع:11, غيب:11, عدو:11, حرث:11, شطن:11, وحى:11, موج:11, ويل:11, موه:11, برز:11, لوم:11, خوف:11, هلع:11, لکن:11, التى:11, دخل:11, عصم:10, بئس:10, سخر:10, جدر:10, زيد:10, نقم:10, مريم:10, لظى:10, عجل:10, هون:10, کذب:10, ورى:10, فتح:10, فرح:10, ثمم:10, اسرائيل:10, لوط:10, کبکب:10, جور:10, نکح:10, جبب:10, طوى:10, عقل:10, صفف:10, غلب:10, رجل:10, لسن:10, عين:10, نور:10, فتى:10, بنن:10, صدر:10, ايم:10, ليس:10, نفش:10, فرر:10, هؤلاء:10, سبل:10, دهى:10, و:10, زلف:10, اجر:10, بثث:10, سوم:10, دين:10, حصى:10, حمد:10, وفى:10, فسد:10, مسيح:10, اسف:10, رود:10, خبث:10, قبل:10, قرن:10, بدء:10, رفع:10, حلل:10, فتو:10, يدى:10, جوب:10, ضلل:10, سبق:10, يمن:10, عقب:10, هلک:10, نقذ:10, خفى:10, صدق:10, صنع:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۰

تکرار در قرآن: ۱۲۸(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

گرد آوردن. [كهف:99] در صور دميده مى‏شود پس آنها را به طرز مخصوص گرد آوريم [انعام:12] از اين آيه به نظر مى‏آيد كه به وجود آمدن و مردن انسانها جمع شدن تا قيامت است و چون قيامت مدّت جمع كردن تمام مى‏شود و حساب آغاز مى‏گردد همچنين است آيه 26 حاثيه و 87 نساء. [يوسف:15] پس چون تااو را بردند و هم راى شدند كه او را در قعر چاه افكنند . راغب مى‏گويد: اجماع در اكثر اوقات در اجتماع رأى و فكر گفته مى‏شود «اَجْمَعَ الْمُسْلِمونَ عَلى هذا» يعنى آرائشان بر اين جمع شد (ترجمه آزاد) . آيه گذشته و آيه 102 همان سوره و 71 يونس و 64 طه تقريباً همه در يك مضمون اند. [آل عمران:173] شايد منظور آن باشد كه مردم درباره شما هم رأى شدند يا براى شما نيرو و افراد شما را گرد آوردند ولى راجع به محل آيه، معناى اوّلى بهتر است . [قمر:45] مصدر در اينجا به معنى مفعول است يعنى به زودى جمع شدگان منهزم مى‏شوند و پشت گردانده فرار مى‏كنند . جميع و اجمع و اجمعون براى تأكيد اجتماع است اجمعون صفت معرفه واقع مى‏شود ومنصوب بودنش براى حال صحيح نيست ولى جميع براى حال منصوب مى‏شود و از حيث معنى تأكيد مى‏كند (راغب) [حجر:30] [اعراف:58].

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
جَمِيعاً ۴۹
أَجْمَعِينَ‌ ۲۳
جَامِعُ‌ ۲
جَمَعْنَاهُمْ‌ ۱
الْجَمْعَانِ‌ ۴
يَجْمَعُونَ‌ ۳
جَمَعُوا ۱
تَجْمَعُوا ۱
لَيَجْمَعَنَّکُمْ‌ ۲
يَجْمَعُ‌ ۳
لَجَمَعَهُمْ‌ ۱
جَمْعُکُمْ‌ ۱
فَأَجْمِعُوا ۲
مَجْمُوعٌ‌ ۱
أَجْمَعُوا ۲
أَجْمَعُونَ‌ ۳
اجْتَمَعَتِ‌ ۱
مَجْمَعَ‌ ۲
فَجَمَعْنَاهُمْ‌ ۱
جَمْعاً ۳
فَجَمَعَ‌ ۱
اجْتَمَعُوا ۱
جَامِعٍ‌ ۱
فَجُمِعَ‌ ۱
مُجْتَمِعُونَ‌ ۱
لَجَمِيعٌ‌ ۱
جَمِيعٌ‌ ۳
الْجَمْعِ‌ ۲
جَمْعِهِمْ‌ ۱
يَجْمَعُکُمْ‌ ۲
الْجَمْعُ‌ ۱
لَمَجْمُوعُونَ‌ ۱
جَمَعَ‌ ۲
نَجْمَعَ‌ ۱
جُمِعَ‌ ۱
جَمْعَهُ‌ ۱
جَمَعْنَاکُمْ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط