ریشه جمع: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
خط ۲۹: خط ۲۹:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
گرد آوردن. [كهف:99] در صور دميده مى‏شود پس آنها را به طرز مخصوص گرد آوريم [انعام:12] از اين آيه به نظر مى‏آيد كه به وجود آمدن و مردن انسانها جمع شدن تا قيامت است و چون قيامت مدّت جمع كردن تمام مى‏شود و حساب آغاز مى‏گردد همچنين است آيه 26 حاثيه و 87 نساء. [يوسف:15] پس چون تااو را بردند و هم راى شدند كه او را در قعر چاه افكنند . راغب مى‏گويد: اجماع در اكثر اوقات در اجتماع رأى و فكر گفته مى‏شود «اَجْمَعَ الْمُسْلِمونَ عَلى هذا» يعنى آرائشان بر اين جمع شد (ترجمه آزاد) . آيه گذشته و آيه 102 همان سوره و 71 يونس و 64 طه تقريباً همه در يك مضمون اند. [آل عمران:173] شايد منظور آن باشد كه مردم درباره شما هم رأى شدند يا براى شما نيرو و افراد شما را گرد آوردند ولى راجع به محل آيه، معناى اوّلى بهتر است . [قمر:45] مصدر در اينجا به معنى مفعول است يعنى به زودى جمع شدگان منهزم مى‏شوند و پشت گردانده فرار مى‏كنند . جميع و اجمع و اجمعون براى تأكيد اجتماع است اجمعون صفت معرفه واقع مى‏شود ومنصوب بودنش براى حال صحيح نيست ولى جميع براى حال منصوب مى‏شود و از حيث معنى تأكيد مى‏كند (راغب) [حجر:30] [اعراف:58].
گرد آوردن. [كهف:99] در صور دميده مى‏شود پس آنها را به طرز مخصوص گرد آوريم [انعام:12] از اين آيه به نظر مى‏آيد كه به وجود آمدن و مردن انسانها جمع شدن تا قيامت است و چون قيامت مدّت جمع كردن تمام مى‏شود و حساب آغاز مى‏گردد همچنين است آيه 26 حاثيه و 87 نساء. [يوسف:15] پس چون تااو را بردند و هم راى شدند كه او را در قعر چاه افكنند . راغب مى‏گويد: اجماع در اكثر اوقات در اجتماع رأى و فكر گفته مى‏شود «اَجْمَعَ الْمُسْلِمونَ عَلى هذا» يعنى آرائشان بر اين جمع شد (ترجمه آزاد) . آيه گذشته و آيه 102 همان سوره و 71 يونس و 64 طه تقريباً همه در يك مضمون اند. [آل عمران:173] شايد منظور آن باشد كه مردم درباره شما هم رأى شدند يا براى شما نيرو و افراد شما را گرد آوردند ولى راجع به محل آيه، معناى اوّلى بهتر است . [قمر:45] مصدر در اينجا به معنى مفعول است يعنى به زودى جمع شدگان منهزم مى‏شوند و پشت گردانده فرار مى‏كنند . جميع و اجمع و اجمعون براى تأكيد اجتماع است اجمعون صفت معرفه واقع مى‏شود ومنصوب بودنش براى حال صحيح نيست ولى جميع براى حال منصوب مى‏شود و از حيث معنى تأكيد مى‏كند (راغب) [حجر:30] [اعراف:58].
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
ل:100, هم:97, ه:87, ف:86, کم:72, من:64, وله:60, اله:56, فى:55, ما:54, الله:52, يوم:51, انن:51, قول:49, لا:41, ب:40, ان:39, انس:38, نا:34, ها:31, ثم:31, ارض:30, الى:30, على:29, کون:28, الا:27, ک:26, الذين:24, نن:24, کلل:23, هو:22, اذا:21, بين:20, جهنم:20, جمع:19, ولى:19, عمل:19, علم:19, اخر:19, اذ:19, لو:19, عن:18, ملک:18, مثل:18, هدى:18, قوم:18, مع:18, ربب:18, شىء:18, لما:18, ذلک:17, حشر:17, ى:17, ا:17, اتى:17, کفر:17, او:17, قد:17, جنن:17, سمو:16, بعض:16, قدر:16, اول:16, امر:16, خلد:15, نجو:15, لقى:15, امن:15, رجع:15, عزز:15, جعل:15, لئک:15, الذى:15, رحم:15, خير:15, الک:15, سئل:14, فصل:14, کبر:14, سحر:14, نبء:14, إبليس:14, غرق:14, حيى:14, رسل:14, ريب:14, س:14, بلغ:14, کيد:14, لدى:14, غوى:14, اهل:14, نزل:14, وقت:14, حسب:14, حتى:14, اوى:14, وعد:14, ن:14, عبد:14, اما:14, شرک:14, هما:14, قتل:13, فرق:13, دبر:13, قلب:13, عذب:13, يا:13, نفق:13, ذهب:13, عرض:13, تبع:13, ايى:13, ظلم:13, انت:13, انتم:13, کثر:13, صلب:13, غنى:13, رئى:13, موت:13, نفس:13, خلق:13, قمر:13, دمر:13, عجز:13, موسى:13, شدد:13, هزم:13, مکر:13, نصر:13, اذن:13, بل:13, سوى:13, کان:13, لم:12, صوب:12, سجد:12, نحن:12, لن:12, نفر:12, شتت:12, ذنب:12, صور:12, فدى:12, لعل:12, مول:12, امم:12, خبر:12, هبط:12, غبر:12, حضر:12, غفر:12, ربص:12, وکل:12, ذکر:12, شهد:12, ملء:12, خلف:12, بحر:12, مضى:12, حقب:12, قوى:12, قرء:12, نسى:12, بيت:12, خفف:12, ذبب:12, بنو:12, حکم:12, بصر:12, خرج:12, حلف:12, اکل:12, فلح:12, سکن:12, اخو:12, بوب:12, سوع:12, نفخ:12, سلف:12, حقق:12, حذر:12, قرى:12, ابو:12, ام:12, درک:12, ائى:12, داود:11, خلص:11, کتب:11, غبن:11, نذر:11, ذوق:11, بعث:11, وحد:11, توب:11, سبع:11, تلک:11, آدم:11, سليمان:11, لمز:11, لمم:11, فرعون:11, عظم:11, خسف:11, فسق:11, شفع:11, قصص:11, مرء:11, قبض:11, شمس:11, اين:11, الف:11, ذا:11, بعد:11, عدد:11, بلى:11, همز:11, جرم:11, برق:11, وعى:11, هل:11, ضير:11, جند:11, صحب:11, طرق:11, ابى:11, زيل:11, کسب:11, حجج:11, عشر:11, صلح:11, سمع:11, عير:11, اولاء:11, کيف:11, برء:11, هن:11, رزق:11, جنح:11, زلل:11, دعو:11, شرق:11, خشى:11, فقه:11, رکم:11, غيظ:11, نظر:11, هلم:11, کلا:11, ثبى:11, صعد:11, جىء:11, فرى:11, وسط:11, زبر:11, برح:11, ضحو:11, دبب:11, هذا:11, صدع:11, ضعف:11, سلم:11, شوى:11, خسر:11, کند:11, حصن:11, خصم:11, زوج:11, حبل:11, خوى:11, نقع:11, وهب:11, زين:11, دون:11, لعن:11, کلم:11, نعم:11, سوء:11, حول:11, کره:11, حوت:11, جناح:11, سلب:11, يئس:11, اخذ:11, طيب:11, بطء:11, صير:11, نوب:11, صيح:11, نزع:11, غيب:11, عدو:11, حرث:11, شطن:11, وحى:11, موج:11, ويل:11, موه:11, برز:11, لوم:11, خوف:11, هلع:11, لکن:11, التى:11, دخل:11, عصم:10, بئس:10, سخر:10, جدر:10, زيد:10, نقم:10, مريم:10, لظى:10, عجل:10, هون:10, کذب:10, ورى:10, فتح:10, فرح:10, ثمم:10, اسرائيل:10, لوط:10, کبکب:10, جور:10, نکح:10, جبب:10, طوى:10, عقل:10, صفف:10, غلب:10, رجل:10, لسن:10, عين:10, نور:10, فتى:10, بنن:10, صدر:10, ايم:10, ليس:10, نفش:10, فرر:10, هؤلاء:10, سبل:10, دهى:10, و:10, زلف:10, اجر:10, بثث:10, سوم:10, دين:10, حصى:10, حمد:10, وفى:10, فسد:10, مسيح:10, اسف:10, رود:10, خبث:10, قبل:10, قرن:10, بدء:10, رفع:10, حلل:10, فتو:10, يدى:10, جوب:10, ضلل:10, سبق:10, يمن:10, عقب:10, هلک:10, نقذ:10, خفى:10, صدق:10, صنع:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۸

تکرار در قرآن: ۱۲۸(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

گرد آوردن. [كهف:99] در صور دميده مى‏شود پس آنها را به طرز مخصوص گرد آوريم [انعام:12] از اين آيه به نظر مى‏آيد كه به وجود آمدن و مردن انسانها جمع شدن تا قيامت است و چون قيامت مدّت جمع كردن تمام مى‏شود و حساب آغاز مى‏گردد همچنين است آيه 26 حاثيه و 87 نساء. [يوسف:15] پس چون تااو را بردند و هم راى شدند كه او را در قعر چاه افكنند . راغب مى‏گويد: اجماع در اكثر اوقات در اجتماع رأى و فكر گفته مى‏شود «اَجْمَعَ الْمُسْلِمونَ عَلى هذا» يعنى آرائشان بر اين جمع شد (ترجمه آزاد) . آيه گذشته و آيه 102 همان سوره و 71 يونس و 64 طه تقريباً همه در يك مضمون اند. [آل عمران:173] شايد منظور آن باشد كه مردم درباره شما هم رأى شدند يا براى شما نيرو و افراد شما را گرد آوردند ولى راجع به محل آيه، معناى اوّلى بهتر است . [قمر:45] مصدر در اينجا به معنى مفعول است يعنى به زودى جمع شدگان منهزم مى‏شوند و پشت گردانده فرار مى‏كنند . جميع و اجمع و اجمعون براى تأكيد اجتماع است اجمعون صفت معرفه واقع مى‏شود ومنصوب بودنش براى حال صحيح نيست ولى جميع براى حال منصوب مى‏شود و از حيث معنى تأكيد مى‏كند (راغب) [حجر:30] [اعراف:58].

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
جَمِيعاً ۴۹
أَجْمَعِينَ‌ ۲۳
جَامِعُ‌ ۲
جَمَعْنَاهُمْ‌ ۱
الْجَمْعَانِ‌ ۴
يَجْمَعُونَ‌ ۳
جَمَعُوا ۱
تَجْمَعُوا ۱
لَيَجْمَعَنَّکُمْ‌ ۲
يَجْمَعُ‌ ۳
لَجَمَعَهُمْ‌ ۱
جَمْعُکُمْ‌ ۱
فَأَجْمِعُوا ۲
مَجْمُوعٌ‌ ۱
أَجْمَعُوا ۲
أَجْمَعُونَ‌ ۳
اجْتَمَعَتِ‌ ۱
مَجْمَعَ‌ ۲
فَجَمَعْنَاهُمْ‌ ۱
جَمْعاً ۳
فَجَمَعَ‌ ۱
اجْتَمَعُوا ۱
جَامِعٍ‌ ۱
فَجُمِعَ‌ ۱
مُجْتَمِعُونَ‌ ۱
لَجَمِيعٌ‌ ۱
جَمِيعٌ‌ ۳
الْجَمْعِ‌ ۲
جَمْعِهِمْ‌ ۱
يَجْمَعُکُمْ‌ ۲
الْجَمْعُ‌ ۱
لَمَجْمُوعُونَ‌ ۱
جَمَعَ‌ ۲
نَجْمَعَ‌ ۱
جُمِعَ‌ ۱
جَمْعَهُ‌ ۱
جَمَعْنَاکُمْ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط