ریشه بلغ: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
=== قاموس قرآن ===
بُلوغ و بلاغ، يعنى رسيدن به انتها مقصد اعمّ از آنكه مكان باشد يا زمان يا امرى نعيّن و گاهى نزديك شدن به مقصد مراد باشد هر چند به آخر آن نرسد (مفردات) در صحاح آمده: «بلغت المكان بلوغاً و صلتُ اليه و كذلك اذا شارفت عليه... و الابلاغ الايصال و كذلك التبليغ و الاسم منه البلاغ و البلاغ ايضاً الكفاية». راغب با آنكه بلاغ را مصدر ثلاثى گرفته، به معنى تبليغ و كفاية نيز گفته است. [يوسف:22] چون به جوانى رسيد به او حكم و علم عطا كرديم. [بقره:231]. در اينجاست كه گفته‏اند: «بلغن» به معنى نزديك شدن به پايان اجل است و گرنه بعد از تمام شدن اجل رجوع جايز نيست. ولى اين سخن درست نيست و ظاهراً مراد از «بَلَغْنَ اَجَلَهُنَّ» تمام شدن اجل است، در اين باره در «اجل» بتفضيل سخن گفته‏ايم. [طلاق:3] هر كه به خدا توكّل كرد خدا براى او كافى است، حقّا كه خدا براى او كافى است، حقّا كه خدا به كار خود مى‏رسد و كسى او را منع نمى‏كند. ضمير «امره» به «اللّه» برمى‏گردد و «بالغ» لازم است نه متعدّى. [آل عمران:20] گفتيم كه ابلاغ به معنى تبليغ است خواه اسم مصدر باشد چنانكه جوهرى گفته و خواه مصدر از باب تفعيل همانطور كه از راغب نقل شد. على هذا معناى آيه اين است: پس اگر رو گردانند وظيفه تو فقط تبليغ و رساندن است. [انبیاء:106] طبرسى و بيضاوى و راغب «بلاغ» را در آيه كفايت معنى كرده‏اند، يعنى در اينكه گفته شد بر اهل اخلاص كفايت است. و شايد اين از باب تسميه مسبّب به اسم سبب است زيرا كفايت مسبّب از تبليغ است.
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
{|class="wikitable sortable"
{|class="wikitable sortable"
خط ۲۳: خط ۲۷:
|بَلِيغاً || ۱  
|بَلِيغاً || ۱  
|-
|-
|بَلِّغْ‌ || ۱  
|بَلِّغْ‌ || ۱  
|-
|-
|بَلَّغْتَ‌ || ۱  
|بَلَّغْتَ‌ || ۱  
|-
|-
|بَالِغَ‌ || ۱  
|بَالِغَ‌ || ۱  
خط ۳۵: خط ۳۹:
|الْبَالِغَةُ || ۱  
|الْبَالِغَةُ || ۱  
|-
|-
|أُبَلِّغُکُمْ‌ || ۳  
|أُبَلِّغُکُمْ‌ || ۳  
|-
|-
|أَبْلَغْتُکُمْ‌ || ۳  
|أَبْلَغْتُکُمْ‌ || ۳  
خط ۷۳: خط ۷۷:
|بَلَغَتِ‌ || ۳  
|بَلَغَتِ‌ || ۳  
|-
|-
|يُبَلِّغُونَ‌ || ۱  
|يُبَلِّغُونَ‌ || ۱  
|-
|-
|أَبْلُغُ‌ || ۱  
|أَبْلُغُ‌ || ۱  

نسخهٔ ‏۲۰ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۴۹

تکرار در قرآن: ۷۷(بار)

لیست کلمات مشتق شده

قاموس قرآن

بُلوغ و بلاغ، يعنى رسيدن به انتها مقصد اعمّ از آنكه مكان باشد يا زمان يا امرى نعيّن و گاهى نزديك شدن به مقصد مراد باشد هر چند به آخر آن نرسد (مفردات) در صحاح آمده: «بلغت المكان بلوغاً و صلتُ اليه و كذلك اذا شارفت عليه... و الابلاغ الايصال و كذلك التبليغ و الاسم منه البلاغ و البلاغ ايضاً الكفاية». راغب با آنكه بلاغ را مصدر ثلاثى گرفته، به معنى تبليغ و كفاية نيز گفته است. [يوسف:22] چون به جوانى رسيد به او حكم و علم عطا كرديم. [بقره:231]. در اينجاست كه گفته‏اند: «بلغن» به معنى نزديك شدن به پايان اجل است و گرنه بعد از تمام شدن اجل رجوع جايز نيست. ولى اين سخن درست نيست و ظاهراً مراد از «بَلَغْنَ اَجَلَهُنَّ» تمام شدن اجل است، در اين باره در «اجل» بتفضيل سخن گفته‏ايم. [طلاق:3] هر كه به خدا توكّل كرد خدا براى او كافى است، حقّا كه خدا براى او كافى است، حقّا كه خدا به كار خود مى‏رسد و كسى او را منع نمى‏كند. ضمير «امره» به «اللّه» برمى‏گردد و «بالغ» لازم است نه متعدّى. [آل عمران:20] گفتيم كه ابلاغ به معنى تبليغ است خواه اسم مصدر باشد چنانكه جوهرى گفته و خواه مصدر از باب تفعيل همانطور كه از راغب نقل شد. على هذا معناى آيه اين است: پس اگر رو گردانند وظيفه تو فقط تبليغ و رساندن است. [انبیاء:106] طبرسى و بيضاوى و راغب «بلاغ» را در آيه كفايت معنى كرده‏اند، يعنى در اينكه گفته شد بر اهل اخلاص كفايت است. و شايد اين از باب تسميه مسبّب به اسم سبب است زيرا كفايت مسبّب از تبليغ است.

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
يَبْلُغَ‌ ۵
فَبَلَغْنَ‌ ۲
بَلَغْنَ‌ ۲
الْبَلاَغُ‌ ۱۱
بَلَغَنِيَ‌ ۱
بَلَغُوا ۲
بَلِيغاً ۱
بَلِّغْ‌ ۱
بَلَّغْتَ‌ ۱
بَالِغَ‌ ۱
بَلَغَ‌ ۱۰
بَلَغْنَا ۱
الْبَالِغَةُ ۱
أُبَلِّغُکُمْ‌ ۳
أَبْلَغْتُکُمْ‌ ۳
بَالِغُوهُ‌ ۱
أَبْلِغْهُ‌ ۱
لِيَبْلُغَ‌ ۱
بِبَالِغِهِ‌ ۱
بَلاَغٌ‌ ۲
بَالِغِيهِ‌ ۱
يَبْلُغَنَ‌ ۱
تَبْلُغَ‌ ۱
أَبْلُغَ‌ ۱
بَلَغَا ۱
بَلَغْتَ‌ ۱
يَبْلُغَا ۱
بَلَغْتُ‌ ۱
لَبَلاَغاً ۱
لِتَبْلُغُوا ۴
يَبْلُغُوا ۱
بَلَغَتِ‌ ۳
يُبَلِّغُونَ‌ ۱
أَبْلُغُ‌ ۱
بِبَالِغِيهِ‌ ۱
مَبْلَغُهُمْ‌ ۱
بَالِغَةٌ ۲
بَالِغُ‌ ۱
بَلاَغاً ۱
أَبْلَغُوا ۱

ریشه‌های مرتبط