رَب: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/رَب | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/رَب | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۹: خط ۱۰:
تربيت كردن «ربّ الصبى ربّاً: ربّاه حتى ادرك» يعنى بچه را تربيت كرد تا برشد رسيد. (اقرب) و اطلاق آن بر فاعل يعنى مربّى بطور استعاره است. راغب مى‏گويد: ربّ در اصل به معنى تربيت است... و بر فاعل بطور استعاره گفته مى‏شود و ربّ بطور اطلاق فقط بر خداوند اطلاق مى‏گردد كه متكّفل به اصطلاح موجودات است. طبرسى رحمه اللّه در تفسير سوره حمد چند معنى از جمله: رئيس، مطاع مالك، صاحب (رفيق)، مربّى و مصلح براى ربّ نقل تربيت مشتق است و اين كلمه بطور اطلاق جز به خدا گفته نمى‏شود و در غير خدا مقيّد مى‏آيد نحو: ربّ الدار، ربّ الصيغة. ربّ به معنى مربّى از اسماء حسنى است و مقام ربوبيّت خداوند را روشن مى‏كند يعنى آنگاه كه در صفت خدا گفته شود: ربّ العالمين. مراد پرورش دادن و تربيت كردن تمام موجودات است. همانطورى كه يك نفر طفل را تربيت مى‏كند و پيوسته مواظب اوست و از نان و آب و لباس و اخلاق و تحصيل او غفلت ندارد. هم چنين اطلاق كلمه ربّ بر خداوند سبحان مبيّن اين معنى است. كلمات ربّ العالمين، ربّكم، ربّنا، ربّه، ربّى، ربّكما، ربّ، ربّك، ربّها، ربّهم، و ربّهما كه در قرآن مجيد بر خداوند سبحان اطلاق شده بنابر نقل المعجم المفهرس بيشتر از نهصد و شصت فقره است. در بسيارى از آيات آمده [فاتحه:2]. [بقره:131] [مائده:28] [اعراف:54]. بنابر آنكه در المعجم المفهرس شمرده جمله ربّ العالمين مجموعاً چهل و دوباره در قرآن آمده است. و در بعضى از آيات آمده «رَبُّ كُّلِ شَيى» نحو [انعام:164]. و در بعضى‏ها «رَبُّ السَّمواتِ و الاَرْضِ» نظير [رعد:16]. و در بعضى ربّ العرش نحو [نمل:26] همچنين رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ المَغرِبَيْنِ، رَبُّ المَشارِقِ و المَغارِبِ، رَبُّ السَّمواتِ الَّبْعِ، رَبِّ النَّاسِ، رَبِّ الْفَلَقِ و غيره در قرآن مجيد استعمال شده است. مضنون مجموع آنها روشن مى‏كند كه خداوند پرورش دهنده تمام موجودات است هم خلقت از جانب اوست و هم تربيت على هذا خالق و مربّى و معبود فقط خداى سبحان است. در بعضى از آيات ربّ بر غير خدا اطلاق گرديده است مثل [يوسف:42]. يعنى يوسف بيكى از آن دو كه گمان مى‏كرد نجات خواهد يافت گفت: مرا نزد رئيس خود ياد كن. همچنين است آيه 50 و 41. از همان سوره و نيز جمله [يوسف:42]. و ظاهراً مراد از رّب در اين آيات ملك و رئيس است چنان كه از مجمع البيان نقل شد. * [يوسف:39]. ارباب جمع ربّ و چهار بار در قرآن مجيد آمده است و مراد از آن معبودهاى دروغين و ملائكه و بزرگان قوم‏اند كه قرآن از اتخاذ ارباب در مقابل خداوند نهى فرموده است و چهار محل فوق به قرار ذيل است: يوسف:39. آل عمران:64 و 80 - توبه:31. راغب مى‏گويد: بنابر آن كه ربّ فقط به خدا اطلاق مى‏شود لازم بود كه جمع بسته نشود ولى بنابر اعتقاد كفّار جمع بسته شده است نه راجع به نفس امر و حقيقت، بهتر است گفته شود براى نقل قول آنها و براى تفهيم جريان جمع آمده است. در دعاى 48. صحيفه آمده «اللهم لك الحمد... رب الارباب.
تربيت كردن «ربّ الصبى ربّاً: ربّاه حتى ادرك» يعنى بچه را تربيت كرد تا برشد رسيد. (اقرب) و اطلاق آن بر فاعل يعنى مربّى بطور استعاره است. راغب مى‏گويد: ربّ در اصل به معنى تربيت است... و بر فاعل بطور استعاره گفته مى‏شود و ربّ بطور اطلاق فقط بر خداوند اطلاق مى‏گردد كه متكّفل به اصطلاح موجودات است. طبرسى رحمه اللّه در تفسير سوره حمد چند معنى از جمله: رئيس، مطاع مالك، صاحب (رفيق)، مربّى و مصلح براى ربّ نقل تربيت مشتق است و اين كلمه بطور اطلاق جز به خدا گفته نمى‏شود و در غير خدا مقيّد مى‏آيد نحو: ربّ الدار، ربّ الصيغة. ربّ به معنى مربّى از اسماء حسنى است و مقام ربوبيّت خداوند را روشن مى‏كند يعنى آنگاه كه در صفت خدا گفته شود: ربّ العالمين. مراد پرورش دادن و تربيت كردن تمام موجودات است. همانطورى كه يك نفر طفل را تربيت مى‏كند و پيوسته مواظب اوست و از نان و آب و لباس و اخلاق و تحصيل او غفلت ندارد. هم چنين اطلاق كلمه ربّ بر خداوند سبحان مبيّن اين معنى است. كلمات ربّ العالمين، ربّكم، ربّنا، ربّه، ربّى، ربّكما، ربّ، ربّك، ربّها، ربّهم، و ربّهما كه در قرآن مجيد بر خداوند سبحان اطلاق شده بنابر نقل المعجم المفهرس بيشتر از نهصد و شصت فقره است. در بسيارى از آيات آمده [فاتحه:2]. [بقره:131] [مائده:28] [اعراف:54]. بنابر آنكه در المعجم المفهرس شمرده جمله ربّ العالمين مجموعاً چهل و دوباره در قرآن آمده است. و در بعضى از آيات آمده «رَبُّ كُّلِ شَيى» نحو [انعام:164]. و در بعضى‏ها «رَبُّ السَّمواتِ و الاَرْضِ» نظير [رعد:16]. و در بعضى ربّ العرش نحو [نمل:26] همچنين رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ المَغرِبَيْنِ، رَبُّ المَشارِقِ و المَغارِبِ، رَبُّ السَّمواتِ الَّبْعِ، رَبِّ النَّاسِ، رَبِّ الْفَلَقِ و غيره در قرآن مجيد استعمال شده است. مضنون مجموع آنها روشن مى‏كند كه خداوند پرورش دهنده تمام موجودات است هم خلقت از جانب اوست و هم تربيت على هذا خالق و مربّى و معبود فقط خداى سبحان است. در بعضى از آيات ربّ بر غير خدا اطلاق گرديده است مثل [يوسف:42]. يعنى يوسف بيكى از آن دو كه گمان مى‏كرد نجات خواهد يافت گفت: مرا نزد رئيس خود ياد كن. همچنين است آيه 50 و 41. از همان سوره و نيز جمله [يوسف:42]. و ظاهراً مراد از رّب در اين آيات ملك و رئيس است چنان كه از مجمع البيان نقل شد. * [يوسف:39]. ارباب جمع ربّ و چهار بار در قرآن مجيد آمده است و مراد از آن معبودهاى دروغين و ملائكه و بزرگان قوم‏اند كه قرآن از اتخاذ ارباب در مقابل خداوند نهى فرموده است و چهار محل فوق به قرار ذيل است: يوسف:39. آل عمران:64 و 80 - توبه:31. راغب مى‏گويد: بنابر آن كه ربّ فقط به خدا اطلاق مى‏شود لازم بود كه جمع بسته نشود ولى بنابر اعتقاد كفّار جمع بسته شده است نه راجع به نفس امر و حقيقت، بهتر است گفته شود براى نقل قول آنها و براى تفهيم جريان جمع آمده است. در دعاى 48. صحيفه آمده «اللهم لك الحمد... رب الارباب.


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, قَال:46, مِن:37, الْعَالَمِين:34, اللّه:23, إِنّي:23, لا:23, مَا:22, السّمَاوَات:21, أَن:21, إِلاّ:20, الْأَرْض:20, إِن:20, لِي:19, قُل:19, عَلَى:18, رَب:18, هُو:17, أَ:17, لِلّه:16, إِلَى:16, لَه:15, فِي:15, إِنّه:15, الْحَمْد:15, الْعَرْش:14, يَوْم:14, فِرْعَوْن:14, رَبّکُم:14, يَا:14, الّذِي:14, رَبّک:14, إِذ:14, بِمَا:13, عَمّا:13, رَبّه:13, قَالَت:13, رَسُول:13, لَو:13, مُوسَى:13, الدّين:13, مَن:13, اجْعَل:13, الْقَوْم:13, إِنّا:13, الظّالِمِين:13, إِلٰه:13, بَيْنَهُمَا:12, اغْفِر:12, أَجْرِي:12, رَبّي:12, هَب:12, قَبْل:12, الرّحِيم:12, يَصِفُون:12, أَعُوذ:12, نُوح:12, لَم:12, بِک:12, سُبْحَان:12, فَلا:12, الْعَظِيم:12, أَنْت:12, فَلَمّا:12, إِلَيْک:12, إِبْرَاهِيم:12, أَنّى:12, انْصُرْنِي:12, آبَائِکُم:12, أَم:12, آلاَء:12, زَکَرِيّا:12, فَبِأَي:12, هُم:12, الْعَلِيم:12, تُکَذّبَان:12, رَبّکُمَا:12, يَشَاء:12, قَد:12, فَقَال:12, أَجْر:12, يَکُون:12, الْأَوّلِين:12, أَخَاف:12, أَنَا:12, بِه:12, الصّالِحِين:12, حَتّى:12, الرّحْمٰن:12, قَوْمِي:12, نَفْسِي:12, هٰذَا:12, حِين:12, إِذَا:12, مَع:12, بَل:11, کَذّبُون:11, السّمَاء:11, عَلَيْه:11, سَلاَم:11, الْمَوْت:11, لَقَد:11, نَادَى:11, قَالُوا:11, تَذَکّرُون:11, تَنْزِيل:11, نَجّنِي:11, مِنْهَا:11, بَنِي:11, کُل:11, ظَلَمْت:11, إِلَيْه:11, جَاء:11, آيَة:11, کُنْتُم:11, أَنّه:11, أَوْزِعْنِي:11, فَأَنْظِرْنِي:11, الْمَشْرِق:11, رَبّنَا:11, أُبَلّغُکُم:11, بِرَب:11, أَرِنِي:11, تَجْعَلْنِي:11, کَان:11, الْمَشْرِقَيْن:11, فِيه:11, قَوْم:11, يُسْتَعْتَبُون:11, هٰؤُلاَء:11, خَيْر:11, يَقُولُون:11, أَنْعَمْت:11, آمَنّا:11, أَعْمَى:11, إِمّا:11, تُرِيَنّي:11, السّبْع:11, فَلِلّه:11, بِالْحَق:11, رِسَالاَت:11, يُوعَدُون:11, آمِنا:11, الْمَغْرِبَيْن:11, شَيْء:11, سَيَقُولُون:11, إِنّهُم:11, السّمِيع:11, أَعْلَم:11, افْتَرَاه:11, رَيْب:11, ذٰلِک:11, يُشْرِکُون:11, أَعْبُد:11, امْرَأَة:11, لَهُم:11, الْمَغْرِب:11, أَشْکُر:11, هَارُون:11, سَاجِدِين:11, عَدُوّ:11, لٰکِنّي:11, الْعَابِدِين:11, کُنْت:11, إِلَي:11, الْحَکِيم:11, ثُم:11, الْعَزِيز:11, هَاهُنَا:11, فَإِنّهُم:11, أَهْلِي:11, عَلَي:11, لِمَا:11, لَکُم:11, مِمّا:11, أَحَدَهُم:11, لَمّا:11, غُلاَم:11, نَحْن:11, الْمُنْظَرِين:11, وَلَد:11, أَوّل:11, يُبْعَثُون:11, يَحْضُرُون:11, نِعْمَتَک:11, فِيهَا:11, طَيّبَة:11, هَمَزَات:11, مِنّي:11, الْکِبْرِيَاء:11, الشّيَاطِين:11, السّحَرَة:11, صَدْرِي:11, الْحَق:11, الدّعَاء:11, يَفْعَل:11, أَسْلَمْت:11, کَذٰلِک:11, الْمُرْسَلِين:11, سُلَيْمَان:11, إِلَيْکُم:11, لَن:11, إِسْرَائِيل:11, أُرْسِل:11, آمَنْتُم:11, أُمِرْت:11, مَلَئِه:11, رَسُولَکُم:11, الْأَصْنَام:11, فَأَنَا:11, صَالِحا:11, الْقَهّار:11, الْکِتَاب:11, کَفّارا:11, إِنّک:11, تَبْتِيلا:11, الْقَالِين:11, لَک:11, صِدْق:11, حِسَابا:11, فَذَرْهُم:11, أَسْأَلُکُم:11, لَوَاحِد:11, سَيَهْدِين:11, لِمِيقَاتِنَا:11, نَسِيّا:11, عَلَيْک:11, الْمَشَارِق:11, فَإِنّک:11, الّتِي:11, بِغُلاَم:11, آيَتُک:11, ابْن:11, أَکُن:11, تَعْلَمُون:11, رَحِيم:11, لِتَرْضَى:11, الْعِزّة:11, غَفُور:11, أَنَاب:11, الْمَعْلُوم:11, شَقِيّا:11, هٰذِه:11, فَأَعْرَضُوا:11, زِدْنِي:11, فَيَقُول:11, عِمْرَان:11, مُبِين:11, إِلٰهَکُم:11, أَدْخِلْنِي:11, اجْنُبْنِي:11, إِنّهُن:11, نَعْبُد:11, ارْحَمْهُمَا:11, لَتَنْزِيل:11, اشْرَح:11, بِدُعَائِک:11, رَضِيّا:11, طَغَى:11, خَفِيّا:11, شَيْئا:11, نَزَل:11, الْوَاحِد:11, اجْعَلْه:11, أَوْفُوا:11, لَسَمِيع:11, سَمِيّا:11, اجْعَلْنِي:11, فَو:11, النّاس:11, لَمَجْنُون:11, فَلْيَعْبُدُوا:11, قَاعِدُون:11, بِآيَاتِنَا:11, بِمُؤْمِنِين:11, أَنْزِلْنِي:11, احْکُم:11, الشّعْرَى:11, بَلَغ:11, الصّادِقِين:11, فَتَعَالَى:11, عَطَاء:11, ادْعُوا:11, فَاسِقِين:11, فَاجِرا:11, ارْجِعُون:11, لَعَلّي:11, أَحْسَن:11, لَيْس:11, يَتّقُون:11, الشّيْطَان:11, الّذِين:11, حَقِيق:11, تُوعَدُون:11, الصّيْف:11, فَاتّقُوا:11, الْمَرْجُومِين:11, السّجْن:11, لِم:11, الْجَاهِلِين:11, الصّاغِرِين:11, فَکَان:11, أَنْتُم:11, وَهَن:10, نِدَاء:10, الْکَرِيم:10, الْکَافِرُون:10, الرّسُول:10, حَشَرْتَنِي:10, فَقَالُوا:10, الْبَلْدَة:10, تُتْرَکُون:10, تَبْنُون:10, أَعْمَل:10, يُبْصِرُون:10, بَيْنَهُم:10, سَنَة:10, تَأْتُون:10, فَإِنّا:10, الْقِيَامَة:10, النّار:10, فَبِهٰذَا:10, خَطِيئَتِي:10, تَذَرْنِي:10, مُنْزَلا:10, الْکَيْل:10, تَک:10, عِلْما:10, خَلَقَنِي:10, عَاقِبَتَهُمَا:10, قَوَارِير:10, الْمُطَهّرُون:10, أَرْسِل:10, فَکَذّبُوه:10, لِعَمَلِکُم:10, ذِکْرا:10, عَجِلْت:10, زَيّنّا:10, فَسُبْحَان:10, أَضْلَلْن:10, مَمَاتِي:10, أَلاّ:10, قِيلِه:10, الرّجْفَة:10, أَغْوَيْتَنِي:10, بِي:10, جَعَل:10, شَرِيک:10, فَأَرْسَلْنَا:10, شِئْت:10, فَغَفَر:10, الْوَقْت:10, قَتَلْت:10, الْحَي:10, أَنْظُر:10, تَبَتّل:10, آتَيْتَنِي:10, الْغَفُور:10, مُقِيم:10, جَاءَهُم:10, تَذَر:10, أَحَب:10, أُرِيد:10, يَتَرَقّب:10, عَصَوْنِي:10, هَذَا:10, کَيْف:10, مُدْخَل:10, امْتَازُوا:10, دَعَوْت:10, مَحْمُودا:10, مُضِل:10, قَوْما:10, مَالِک:10, الْآصَال:10, الظّل:10, قَوْلا:10, فِجَاجا:10, تَبَارَک:10, الْبَيْت:10, وَضَعَتْهَا:10, وَضَعْتُهَا:10, فَتَبَارَک:10, ابْنِي:10, کَمَا:10, أَنْدَادا:10, نَذَرْت:10, أَلْق:10, يَدّعُون:10, کَلّمَه:10, أَنْصَارا:10, أَنْزَلْت:10, سَنَنْظُر:10, يُعَجّل:10, أَهْلَک:10, يُمِيت:10, تَوَکّلْت:10, فَأَوْحَيْنَا:10, أَخَذَتْهُم:10, أَقْنَى:10, مُبَارَکا:10, الْحَدِيث:10, الْخَالِقِين:10, ذَاهِب:10, يُفْلِح:10, أُنْثَى:10, لَتَکُونَن:10, فَافْتَح:10, فَالتّالِيَات:10, الرّوح:10, فَهُو:10, زَجْرا:10, حُکْما:10, سَمِيع:10, نَار:10, بَلْدَة:10, بَلَدا:10, عَلَيْهِم:10, الذّکْرَان:10, تُحْيِي:10, بِکُل:10, أَطْعَمَهُم:10, نَبِيّا:10, الشّتَاء:10, رَأَيْتُم:10, مَتَاع:10, ارْحَم:10, رَبّا:10, کَانُوا:10, يَلِدُوا:10, الْأَمْر:10, مِنْهُم:10, اتّخَذُوا:10, تَسْتَمِعُون:10, لِمَن:10, يُؤْفَکُون:10, أَمْلِک:10, مَعَنَا:10, قَوْلِهَا:10, فَقُولا:10, تَضَرّعا:10, أَهْلَکْتَهُم:10, سُبُلا:10, أَرْسَلْنَا:10, الصّلاَة:10, قَامُوا:10, الْيَوْم:10, کَثِيرا:10, الْبَلَد:10, فَسَوْف:10, فَادْعُوه:10, وَحْيُه:10, أَحَدَکُم:10, أَنْزَل:10, قِيل:10, تَقَوّل:10, الرّأْس:10, شَيْبا:10, اشْتَعَل:10, الْعَظْم:10, رَبّيَانِي:10, لَهُمَا:10, خِفْت:10, جَسَدا:10, لَأُزَيّنَن:10, مَقَاما:10, يَعْقُوب:10, الرّحْمَة:10, خَائِفا:10, أَخّرْتَنِي:10, أَرْبَعِين:10, فَرْدا:10, لَفَسَدَتَا:10, عِنْدَک:10, نُهِيت:10, لَيَکُونا:10, تَکُون:10, اللاّعِبِين:10, أَنّهُمَا:10, نُبَشّرُک:10, رِحْلَة:10, جَزَاء:10, دَعْوَاهُم:10, لَدُنْک:10, فَأَنّى:10, لِأَقْتُلَک:10, لَعْنَتِي:10, الْأَقْدَمُون:10, ذٰلِکُم:10, رِزْقُکُم:10, إِنّمَا:10, فَقَاتِلا:10, کِذّابا:10, الْأَمِين:10, تُکَلّم:10, کَهْلا:10, يَحْيَى:10, اللّعْنَة:10, يَهْدِين:10, مِنْک:10, قَلِيلا:10, سَيْل:10, أَطِيعُون:10, بَيْنِي:10, عَادا:10, رِيع:10, تَوَلّى:10, عَلِيم:10, مُمَرّد:10, تَجْعَلُون:10, فَتَرَبّصُوا:10, يَغْفِر:10, دَعَا:10, کُرْسِيّه:10, الْمَوْتَى:10, تَعْمَلُون:10, آل:10, الْمَوَالِي:10, فَاغْفِر:10, بَيْتا:10, السّجُود:10, الْمُفْسِدِين:10, حَوْلَهَا:10, کَفّار:10, بِالْغُدُوّ:10, فَتَنّا:10, رَوَاسِي:10, لِوَالِدَي:10, أَبْصِر:10, يَسّر:10, فِيمَا:10, أَثَرِي:10, أَبْغِي:10, الْمُخْرَجِين:10, فَبَشّرْنَاه:10, نَحْشُرُه:10, لَيْلا:10, يَمَسّه:10, لِأَخِي:10, الشّهَادَة:10, عَهِدْنَا:10, يُؤَخّر:10, عَصَاک:10, أَهْلَه:10, الْمُلْک:10, مَحْيَاي:10, لَمُحْضَرُون:10, نَفْسا:10, الدّنْيَا:10, إِسْحَاق:10, يَخُوضُوا:10, يُکَذّبُون:10, اتّبَعُوا:10, بَصَائِر:10, تَبُوء:10, يُسْأَل:10, ظَلَمُوا:10, قَدِير:10, فَلَن:10, يَدْع:10, أَيّهَا:10, حَرّمَهَا:10, مَرَج:10, خَذُولا:10, يَأْتِي:10, عَلَيْنَا:10, صَغِيرا:10, اشْکُرُوا:10, لَهُو:10, ضَاحِکا:10, فَخَرَج:10, أَغْنَى:10, النّاصِحِين:10, تُعْلِنُون:10, صَدَقْت:10, صَرْح:10, الْأُولَى:10, لَحَق:10, فَأَخَاف:10, قَلْبِک:10, ثَمُود:10, الْمُجْرِمُون:10, أَکُون:10, الْعَرِم:10, عَلِمْت:10, بِسَاطا:10, لِلنّاس:10, لِتَسْلُکُوا:10, بَيْن:10, آخِر:10, دُون:10, سَفَاهَة:10, أَقُول:10, أُلْقِي:10, فَأْتُوا:10, يُحْيِي:10, شَک:10, ظِلاَلُهُم:10, تَکُونُوا:10, بَعْض:10, يَدْعُونَنِي:10, لَيُسْجَنَن:10, أَعِظُک:10, مُخْلِصِين:10, أَسْأَلَک:10, أَنْصَح:10, ضَلاَلَة:10, إِيلاَفِهِم:10, هُنَالِک:10, حِسَاب:10, ذُرّيّة:10, قُرَيْش:10, جُوع:10, بِسْم:10, الرّکّع:10, يُؤْمِنُون:10, حَصُورا:10, الْکِبَر:10, بِذٰلِک:10, تَکْسِب:10, الْخَلْق:10, خُفْيَة:10, لِلرّحْمٰن:10, أَخَذ:10, تَشَاءُون:10, بِإِثْمِي:10, اسْم:10, کَاهِن:10, لَظَلُوم:10, مَکْنُون:10, تَرَکْت:10, الْبَحْرَيْن:10, بِزِينَة:10, قَلِيل:10, نَجّانَا:10, الذّل:10, تَذَرُون:10, جِنّة:10, مُدْهِنُون:10, لِلْإِنْسَان:10, الْقُرْآن:10, آبَاؤُکُم:10, أَلْحِقْنِي:10, يَعْمَلُون:10, فَنَجّيْنَاه:10, فَأُلْقِي:10, مَارِج:10, يَضِيق:10, فَأْتِيَا:10, مُسْتَمِعُون:10, الْمُؤْمِنِين:10, بَرِيء:10, نَجْعَل:10, آمَنُوا:10, فَطَرَهُن:10, إِلٰها:10, نَدْعُو:10, يَبْعَثَک:10, أَخْرِجْنِي:10, قُلُوبِهِم:10, أَجَل:10, فَاصْفَح:10, يُقْضَى:10, عِبَاد:10, الْکُبْرَى:10, قَوْمَک:10, اذْهَب:10, فَوْقِهَا:10, عَنْهُم:10, الطّيّبَات:10, يَلْعَبُون:10, رَحْمَة:10, لَيَقُولُن:10, يَوْمَيْن:10, حَلِيم:10, أَلْقَيْنَا:10, مُلْکا:10, الْکَوَاکِب:10, يَلْعَبُوا:10, قَرِيب:10, الْإِنْسَان:10, فَمَن:10, إِسْمَاعِيل:10, الْأَقَاوِيل:10, عَلّمْتَنِي:10, نَهَارا:10, آمُرُه:10, لَطِيف:10, ذُرّيّتِي:10, بِقَوْل:10, أَشُدّه:10, لِلّذِين:10, اسْمُه:10, وَرَائِي:10, مُخْرَج:10, جَنَاح:10, الْجَنّة:10, فَلَم:10, لِلْقَوْم:10, يَدِي:10, اذْکُر:10, نُسُکِي:10, الْمَهْد:10, بِغَيْر:10, ارْزُق:10, بَطْنِي:10, غَيْر:10, عِبَادَک:10, الشّرّ:10, تَفْصِيل:10, بِسُورَة:10, رَجُلا:10, أَدْخِلْنَا:10, تَرَانِي:10, الْکَافِرِين:10, کَانَت:10, يَرِث:10, بِالصّالِحِين:10, تَنْتَه:10, بِعَذَاب:10, أَطْمَع:10, حَوْلَه:10, مَعَکُم:10, عَبّدْت:10, جَاءَت:10, تَعْبَثُون:10, آمِنِين:10, عَمَل:10, مِثْل:10, ظَهِيرا:10, أَخَاهُم:10, يَشْعُرُون:10, فَتَبَسّم:10, رَآهَا:10, مَهْجُورا:10, الْمَلِک:10, خَالِدَيْن:10, الم:10, آلِهَة:10, ضَنْکا:10, آدَم:10, أَمْرِي:10, أُولاَء:10, تَوَجّه:10, نُنْجِي:10, الْغَيْب:10, السّيّئَة:10, کَلاّ:10, لَيُصْبِحُن:10, کَذِبا:10, فِتْنَة:10, الْمُسْتَعَان:10, اصْنَع:10, آمَنَهُم:10, يَسْتَقِيم:10, يَزِدْهُم:10, يُخْرَجُون:10, مَثَلا:10, فَأَصّدّق:10, يَزِدْه:10, يُضِلّوا:10, دَيّارا:10, دَخَل:10, لَعَلّه:10, خَلَقْتُک:10, يَمْسَسْنِي:10, فَاعْبُدْه:10, امْرَأَتِي:10, دُونِه:10, لَأَظُنّک:10, رَبَطْنَا:10, خَلَقَهُم:10, بَعْدِک:10, مَعِيشَة:10, رَجُل:10, الْفُلْک:10, الْمُنْزِلِين:10, بَلَغَنِي:10, فَاسْتَجَبْنَا:10, بَصِيرا:10, فِيهِمَا:10, الْوَارِثِين:10, مَسْحُورا:10, عَسَى:10, نَاصِح:10, الْأَعْدَاء:10, سَبْعِين:10, أَلا:10, إِثْمِک:10, سَمْعَکُم:10, دَابِر:10, نَفْس:10, إِيّاي:10, بِبَاسِط:10, أَخِي:10, کَرْها:10, تَبِعَنِي:10, عِلْم:10, وَعْدَک:10, اسْتِعْجَالَهُم:10, مِثْلِه:10, بُعْدا:10, نَادِمِين:10, عَاقِر:10, فَقِير:10, فَجَاءَتْه:10, الشّجَرَة:10, کَبِير:10, قُضِي:10, تِلْقَاء:10, بَدّلْنَاهُم:10, تَتّقُون:10, مُحَرّرا:10, ائْتِنَا:10, رُسُلُنَا:10, فَاکِهَة:10, يَقْتُلُون:10, بَعْلا:10, تَهْتَزّ:10, فَأَصْبَح:10, فَسَقَى:10, الْعَاکِفِين:10, يَضْحَکُون:10, سَيّدا:10, لِلْمُجْرِمِين:10, فَتْحا:10, الْمُخْسِرِين:10, الرّاحِمِين:10, عَالِم:10, إِنّهَا:10, تَدْعُون:10, عِنْد:10, يَنْبَغِي:10, يَدَيْه:10, مَالُه:10, رَزَقَکُم:10, بِأَمْرِه:10, فَاتّخِذْه:10, صَلاَتِي:10, بَيْتِي:10, رَحْمَتِک:10, الْغَفّار:10, لٰکِن:10, قَوْمَه:10, فَإِنّه:10, فَتَقَبّل:10, رِزْق:10, أَنّکُم:10, يَرِثُنِي:10, عَاقِرا:10, فَقُطِع:10, رَزَقْنَاکُم:10, اخْفِض:10, سَاقَيْهَا:10, مُوقِنِين:10, تَأْوِيل:10, فَافْرُق:10, فَاتّخَذْتُم:10, کَفَر:10, بَشَر:10, لَأُغْوِيَنّهُم:10, وَضَعَت:10, وَکِيلا:10, بَيْنَنَا:10, يَمْلِکُون:10, تُؤْمِن:10, الثّمَرَات:10, ثَلاَثَة:10, ضَرَب:10, عَن:10, تَعْقِلُون:10, تَصِفُون:10, بِالْقُرْآن:10, تَنْطِقُون:10, الْمُبَارَکَة:10, خَلَق:10, رَبّهِم:10, لِأَحَد:10, اصْطَبِر:10, ثَلاَث:10, تُهْلِکُنَا:10, انْظُر:10, مُسَخّرَات:10, عَلَيْهَا:10, تَحِيّتُهُم:10, تَصْرِف:10, أَجْمَعِين:10, تَقَبّل:10, الْأَحَادِيث:10, مُؤْمِنا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::رَب]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۳

آیات شامل این کلمه

«ربّ» ـ همان گونه که در تفسیر سوره «حمد» گفته ایم ـ به معناى «مالک مصلح» است; بنابراین، به هر کس که مالک چیزى باشد اطلاق نمى شود، بلکه به مالکى مى گویند که در صدد اصلاح، حفظ و تدبیر ملک خویش است، به همین دلیل، گاه به معناى تربیت کننده و پرورش دهنده نیز آمده است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

تربيت كردن «ربّ الصبى ربّاً: ربّاه حتى ادرك» يعنى بچه را تربيت كرد تا برشد رسيد. (اقرب) و اطلاق آن بر فاعل يعنى مربّى بطور استعاره است. راغب مى‏گويد: ربّ در اصل به معنى تربيت است... و بر فاعل بطور استعاره گفته مى‏شود و ربّ بطور اطلاق فقط بر خداوند اطلاق مى‏گردد كه متكّفل به اصطلاح موجودات است. طبرسى رحمه اللّه در تفسير سوره حمد چند معنى از جمله: رئيس، مطاع مالك، صاحب (رفيق)، مربّى و مصلح براى ربّ نقل تربيت مشتق است و اين كلمه بطور اطلاق جز به خدا گفته نمى‏شود و در غير خدا مقيّد مى‏آيد نحو: ربّ الدار، ربّ الصيغة. ربّ به معنى مربّى از اسماء حسنى است و مقام ربوبيّت خداوند را روشن مى‏كند يعنى آنگاه كه در صفت خدا گفته شود: ربّ العالمين. مراد پرورش دادن و تربيت كردن تمام موجودات است. همانطورى كه يك نفر طفل را تربيت مى‏كند و پيوسته مواظب اوست و از نان و آب و لباس و اخلاق و تحصيل او غفلت ندارد. هم چنين اطلاق كلمه ربّ بر خداوند سبحان مبيّن اين معنى است. كلمات ربّ العالمين، ربّكم، ربّنا، ربّه، ربّى، ربّكما، ربّ، ربّك، ربّها، ربّهم، و ربّهما كه در قرآن مجيد بر خداوند سبحان اطلاق شده بنابر نقل المعجم المفهرس بيشتر از نهصد و شصت فقره است. در بسيارى از آيات آمده [فاتحه:2]. [بقره:131] [مائده:28] [اعراف:54]. بنابر آنكه در المعجم المفهرس شمرده جمله ربّ العالمين مجموعاً چهل و دوباره در قرآن آمده است. و در بعضى از آيات آمده «رَبُّ كُّلِ شَيى» نحو [انعام:164]. و در بعضى‏ها «رَبُّ السَّمواتِ و الاَرْضِ» نظير [رعد:16]. و در بعضى ربّ العرش نحو [نمل:26] همچنين رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ المَغرِبَيْنِ، رَبُّ المَشارِقِ و المَغارِبِ، رَبُّ السَّمواتِ الَّبْعِ، رَبِّ النَّاسِ، رَبِّ الْفَلَقِ و غيره در قرآن مجيد استعمال شده است. مضنون مجموع آنها روشن مى‏كند كه خداوند پرورش دهنده تمام موجودات است هم خلقت از جانب اوست و هم تربيت على هذا خالق و مربّى و معبود فقط خداى سبحان است. در بعضى از آيات ربّ بر غير خدا اطلاق گرديده است مثل [يوسف:42]. يعنى يوسف بيكى از آن دو كه گمان مى‏كرد نجات خواهد يافت گفت: مرا نزد رئيس خود ياد كن. همچنين است آيه 50 و 41. از همان سوره و نيز جمله [يوسف:42]. و ظاهراً مراد از رّب در اين آيات ملك و رئيس است چنان كه از مجمع البيان نقل شد. * [يوسف:39]. ارباب جمع ربّ و چهار بار در قرآن مجيد آمده است و مراد از آن معبودهاى دروغين و ملائكه و بزرگان قوم‏اند كه قرآن از اتخاذ ارباب در مقابل خداوند نهى فرموده است و چهار محل فوق به قرار ذيل است: يوسف:39. آل عمران:64 و 80 - توبه:31. راغب مى‏گويد: بنابر آن كه ربّ فقط به خدا اطلاق مى‏شود لازم بود كه جمع بسته نشود ولى بنابر اعتقاد كفّار جمع بسته شده است نه راجع به نفس امر و حقيقت، بهتر است گفته شود براى نقل قول آنها و براى تفهيم جريان جمع آمده است. در دعاى 48. صحيفه آمده «اللهم لك الحمد... رب الارباب.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...