رَاغِبُون: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/رَاغِبُون | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/رَاغِبُون | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۶: خط ۷:
*[[ریشه رغب‌ | رغب‌]] (۸ بار) [[کلمه با ریشه:: رغب‌| ]]
*[[ریشه رغب‌ | رغب‌]] (۸ بار) [[کلمه با ریشه:: رغب‌| ]]


=== قاموس قرآن ===
اصل رغبت به معنى وسعت است گويند «رغب الشيى‏ء: اتسّع» باشد معناى دوست داشتن، مايل بودن و حزيص بودن مى‏دهد مثل: [توبه:59]، [شرح:7-8] و چون با «عن» باشد معنى اعراض و كناره‏گيرى و بى اعتنائى مى‏دهد نحو [بقره:130]، [مريم:46] كه هر دو به معنى اعراض و بى اعتنائى است. * [انبياء:90] جوهرى رغب (مثل فرس) را رغبت گفته طبرسى فرموده: ما را مى‏خواندند براى رغبت در ثواب و خوف از عذاب و در قاموس و اقرب به معنى ابتهال آمده است.
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, إِلَى:66, إِنّا:59, رَبّنَا:48, اللّه:48, إِنّمَا:44, کَذٰلِک:44, الصّدَقَات:40, الْعَذَاب:40, لِلْفُقَرَاء:36, لَعَذَاب:33, الْآخِرَة:29, رَسُولُه:29, مِنْهَا:29, الْمَسَاکِين:29, أَکْبَر:25, خَيْرا:25, الْعَامِلِين:21, فَضْلِه:21, يُبْدِلَنَا:21, لَو:21, کَانُوا:18, عَلَيْهَا:18, مِن:18, أَن:18, عَسَى:10, سَيُؤْتِينَا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::رَاغِبُون]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۹

آیات شامل این کلمه

«راغِبُونَ» از مادّه «رغبت» است، این ماده هر گاه با «إِلى» یا «فِى» متعدّى شود به معناى تمایل به چیزى است، و هر گاه با «عَنْ» متعدّى شود به معناى انصراف و بى اعتنایى نسبت به چیزى است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

اصل رغبت به معنى وسعت است گويند «رغب الشيى‏ء: اتسّع» باشد معناى دوست داشتن، مايل بودن و حزيص بودن مى‏دهد مثل: [توبه:59]، [شرح:7-8] و چون با «عن» باشد معنى اعراض و كناره‏گيرى و بى اعتنائى مى‏دهد نحو [بقره:130]، [مريم:46] كه هر دو به معنى اعراض و بى اعتنائى است. * [انبياء:90] جوهرى رغب (مثل فرس) را رغبت گفته طبرسى فرموده: ما را مى‏خواندند براى رغبت در ثواب و خوف از عذاب و در قاموس و اقرب به معنى ابتهال آمده است.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...