حَيْث: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/حَيْث | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/حَيْث | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۷: خط ۸:
ظرف مكان و مبنى بر ضمّ است و لازم الاضافه و مضاف اليه آن پيوسته جمله است بعضى ادعا كرده كه مضاف اليه آن گاهى مفرد مى‏آيد و به قبول راجز استدلال كرده است: «اماترى حيث سهيل طالعاً...» ولى جمهور اين مطلب را انكار نموده و گفته‏اند: سهيل مرفوع و مبتداء و خبر آن محذوف است (اقرب). [بقره:191]، [بقره:199]. حيث به جمله فعليه و اسميه هر دو اضافه مى‏شود ولى در قرآن مجيد مضاف اليه آن همه جمله فعليّه است . و چون ماء كافّه بر آن لاحق شود معناى شرط مى‏دهد و جازم دو است (اقرب) مثل [بقره:150] در قرآن مجيد فقط دو فقره «حيث ما» آمده است بقره:144و150و بقيّه «حيث» و بيست نه بار به كار رفته است .
ظرف مكان و مبنى بر ضمّ است و لازم الاضافه و مضاف اليه آن پيوسته جمله است بعضى ادعا كرده كه مضاف اليه آن گاهى مفرد مى‏آيد و به قبول راجز استدلال كرده است: «اماترى حيث سهيل طالعاً...» ولى جمهور اين مطلب را انكار نموده و گفته‏اند: سهيل مرفوع و مبتداء و خبر آن محذوف است (اقرب). [بقره:191]، [بقره:199]. حيث به جمله فعليه و اسميه هر دو اضافه مى‏شود ولى در قرآن مجيد مضاف اليه آن همه جمله فعليّه است . و چون ماء كافّه بر آن لاحق شود معناى شرط مى‏دهد و جازم دو است (اقرب) مثل [بقره:150] در قرآن مجيد فقط دو فقره «حيث ما» آمده است بقره:144و150و بقيّه «حيث» و بيست نه بار به كار رفته است .


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مِن:60, لا:39, اللّه:33, مِنْهَا:19, مَا:18, اقْتُلُوهُم:18, إِن:18, فَوَل:16, شَطْر:16, الْمَسْجِد:16, الْحَرَام:16, وَجْهَک:16, ثَقِفْتُمُوهُم:16, يَشْعُرُون:16, الْعَذَاب:16, فِي:16, هٰذِه:15, خَرَجْت:15, الْجَنّة:15, کُنْتُم:15, الْأَرْض:14, وَجَدْتُمُوهُم:14, شِئْتُمَا:14, شِئْتُم:14, لَه:14, لَهُم:14, رَغَدا:14, الّذِين:14, يُحِب:14, سَنَسْتَدْرِجُهُم:14, يَعْلَمُون:14, مَن:14, ثُم:14, أَخْرِجُوهُم:14, ادْخُلُوا:14, فَوَلّوا:13, فَأَتَاهُم:13, حَيْث:13, أُمْلِي:13, أَو:13, فَخُذُوهُم:13, کُل:13, نَشَاء:13, يَجْعَل:13, الْقَرْيَة:13, أَخْرَجُوکُم:13, سُجّدا:13, الشّيَاطِين:13, جَعَلْنَا:13, وُجُوهَکُم:13, تَقْرَبَا:13, الْمُعْتَدِين:13, فَإِذَا:12, شَطْرَه:12, زَوْجُک:12, سَکَنْتُم:12, السّاحِر:12, أَنْت:12, أَمَرَکُم:12, تُؤْمَرُون:12, أَتَى:12, أَمَرَهُم:12, أَفَاض:12, يَشَاء:12, الْمُشْرِکِين:12, الْفِتْنَة:12, أَصَاب:12, عَلَى:12, قُولُوا:12, لَم:12, رُخَاء:12, أَعْلَم:12, امْضُوا:12, فَأُلْقِي:12, أَبُوهُم:12, يَتَبَوّأ:12, تَرَوْنَهُم:12, فَکُلا:12, کُلُوا:12, رِسَالَتَه:12, نُصِيب:12, أَجْر:12, فَاقْتُلُوا:12, دَخَلُوا:12, کَيْدِي:12, النّاس:12, أَسْکِنُوهُن:12, أَجْرا:12, يُفْلِح:12, أَفِيضُوا:12, فَأَذَاقَهُم:12, قَبِيلُه:12, بِأَمْرِه:12, السّحَرَة:12, فَکُلُوا:12, تَعْمَلُون:12, قَدِير:12, يَرْزُقْه:12, فَأْتُوهُن:12, يَحْتَسِبُوا:12, الْبَاب:12, يَحْتَسِب:12, قَضَيْنَا:12, فَنِعْم:12, الشّجَرَة:12, إِنّا:12, نَتَبَوّأ:12, الْحَدِيث:12, الْحُرُم:12, وُجْدِکُم:12, يَوْم:12, أَتَاهُم:12, لَمّا:12, إِلَيْه:12, مَخْرَجا:12, يَأْتِيَهُم:12, أَحَد:12, خُذُوهُم:12, يَأْخُذَهُم:12, بِرَحْمَتِنَا:12, تَجْرِي:12, بِآيَاتِنَا:12, سَيُصِيب:12, تَطَهّرْن:12, عَمّا:12, کُلا:12, أُولٰئِکُم:12, شَيْء:12, حِطّة:12, الضّالّين:12, أَشَدّ:12, الْأَشْهُر:11, مَتِين:11, عَلَيْهِم:11, الْخِزْي:11, قَذَف:11, کَان:11, الْمُتَوَکّلُون:11, تَوَلّوْا:11, تَتّخِذُوا:11, مِنْکُم:11, اسْتَغْفِرُوا:11, أَيْدِيَهُم:11, الْعَامِلِين:11, ذٰلِک:11, إِنّه:11, قَالُوا:11, بَنّاء:11, رُسُل:11, بِهٰذَا:11, بِغَافِل:11, الرّيح:11, هُو:11, قَبْلِهِم:11, فَتَکُونَا:11, الْقِيَامَة:11, کَذّبُوا:11, لَمِن:11, يُعْظِم:11, تَرَى:11, آمَنّا:11, أَن:11, يُخْزِيهِم:11, فَإِن:11, يَلْتَفِت:11, يُغْنِي:11, قَبْلِه:11, يَطْهُرْن:11, فَوْقِهِم:11, حَتّى:11, سَاحِر:11, تَقَلّبِهِم:11, أَوْرَثَنَا:11, الْأَمْر:11, فَلْيَتَوَکّل:11, انْسَلَخ:11, احْصُرُوهُم:11, لِيُوسُف:11, لَکُم:11, أُوتِي:11, يُکَذّب:11, يَرَاکُم:11, أَجْرَمُوا:11, يَکُفّوا:11, يَتَوَکّل:11, مِنْهُم:11, اسْکُن:11, کَيْد:11, الْقَتْل:11, غَوّاص:11, سَيّئَاتِه:11, فَمَا:11, اسْکُنُوا:11, صَنَعُوا:11, صَغَار:11, فَسَخّرْنَا:11, الْمَلاَئِکَة:11, لِئَلاّ:11, بِرَب:11, تُضَارّوهُن:11, قُلْنَا:11, الْوَهّاب:11, أَوْلِيَاء:11, بِهِم:11, التّوّابِين:11, عَنْهُم:11, الْمُتّقِين:11, قُلُوبِهِم:11, مَکّنّا:11, وَلِيّا:11, حُصُونُهُم:11, الْحَيَاة:11, عَلَيْه:11, يَعْدِلُون:11, إِذ:11, تَکْسِبُون:11, کَذّب:11, مَانِعَتُهُم:11, لِتُضَيّقُوا:11, وَعْدَه:11, عَنْه:11, الدّنْيَا:11, حَافّين:11, يَتّق:11, تَرْضَاهَا:11, الرّعْب:11, يَقُول:11, السّقْف:11, يَکُون:11, کَذٰلِک:11, بِه:11, دَابِر:11, سُلْطَانا:11, عِنْد:11, تَقْرَبُوهُن:11, لِلّذِين:11, السّلَم:11, مِثْل:11, هَارُون:11, اقْعُدُوا:11, تَعْتَدُوا:11, سَبِيل:11, سَوْآتِهِمَا:11, هُم:11, أَنّهُم:10, مُبِينا:10, قِبْلَة:10, يُخْرِبُون:10, إِلَيْکُم:10, نُضِيع:10, الظّالِمِين:10, صَدَقَنَا:10, آدَم:10, يَخْسِف:10, إِنّمَا:10, فَذَرْنِي:10, لِلنّاس:10, لِيُرِيَهُمَا:10, غَفُور:10, نُؤْتَى:10, أَدْبَارَهُم:10, فَهُو:10, عَلَيْهِن:10, قِيل:10, يُؤْمِنُون:10, لِبَاسَهُمَا:10, نَغْفِر:10, حَسْبُه:10, ظَنّوا:10, فَخَرّ:10, رَحِيم:10, يَا:10, لَلْحَق:10, عَلَيْکُم:10, تُقَاتِلُوهُم:10, اتّبِع:10, الّذِي:10, فَلَنُوَلّيَنّک:10, بُيُوتَهُم:10, نَصِيرا:10, يُهَاجِرُوا:10, أُوتُوا:10, الْمُتَطَهّرِين:10, يُلْقُوا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::حَيْث]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

ظرف مكان و مبنى بر ضمّ است و لازم الاضافه و مضاف اليه آن پيوسته جمله است بعضى ادعا كرده كه مضاف اليه آن گاهى مفرد مى‏آيد و به قبول راجز استدلال كرده است: «اماترى حيث سهيل طالعاً...» ولى جمهور اين مطلب را انكار نموده و گفته‏اند: سهيل مرفوع و مبتداء و خبر آن محذوف است (اقرب). [بقره:191]، [بقره:199]. حيث به جمله فعليه و اسميه هر دو اضافه مى‏شود ولى در قرآن مجيد مضاف اليه آن همه جمله فعليّه است . و چون ماء كافّه بر آن لاحق شود معناى شرط مى‏دهد و جازم دو است (اقرب) مثل [بقره:150] در قرآن مجيد فقط دو فقره «حيث ما» آمده است بقره:144و150و بقيّه «حيث» و بيست نه بار به كار رفته است .


کلمات نزدیک مکانی

وَ مِن لا اللّه مِنْهَا مَا اقْتُلُوهُم إِن فَوَل شَطْر الْمَسْجِد الْحَرَام وَجْهَک ثَقِفْتُمُوهُم يَشْعُرُون الْعَذَاب فِي هٰذِه خَرَجْت الْجَنّة کُنْتُم الْأَرْض وَجَدْتُمُوهُم شِئْتُمَا شِئْتُم لَه لَهُم رَغَدا الّذِين يُحِب سَنَسْتَدْرِجُهُم يَعْلَمُون مَن ثُم أَخْرِجُوهُم ادْخُلُوا فَوَلّوا فَأَتَاهُم حَيْث أُمْلِي أَو فَخُذُوهُم کُل نَشَاء يَجْعَل الْقَرْيَة أَخْرَجُوکُم سُجّدا الشّيَاطِين جَعَلْنَا وُجُوهَکُم تَقْرَبَا الْمُعْتَدِين أَمَرَهُم يَشَاء الْمُشْرِکِين الْفِتْنَة أَصَاب عَلَى قُولُوا قَبِيلُه بِأَمْرِه السّحَرَة فَکُلُوا تَعْمَلُون قَدِير يَرْزُقْه فَأْتُوهُن يَحْتَسِبُوا الْبَاب يَحْتَسِب قَضَيْنَا فَنِعْم الشّجَرَة إِنّا نَتَبَوّأ الْحَدِيث الْحُرُم وُجْدِکُم يَوْم أَتَاهُم لَمّا إِلَيْه مَخْرَجا يَأْتِيَهُم أَحَد خُذُوهُم يَأْخُذَهُم بِرَحْمَتِنَا تَجْرِي بِآيَاتِنَا سَيُصِيب تَطَهّرْن عَمّا کُلا أُولٰئِکُم شَيْء حِطّة الضّالّين أَشَدّ

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...