گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۱ بخش۳۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۶۶: خط ۶۶:
بعضى ديگر گفته اند: اصلا فرقى ميان اين دو لغت نيست. ولى آياتی كه ما بعه نوان مثال آورديم، اين گفتار را رد مى كند.
بعضى ديگر گفته اند: اصلا فرقى ميان اين دو لغت نيست. ولى آياتی كه ما بعه نوان مثال آورديم، اين گفتار را رد مى كند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۴۷۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۴۷۰ </center>
معناى: «صبروا ابتغاء وجه ربهم»
«'''وَ الَّذِينَ صبرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِمْ وَ أَقَامُوا الصلَوةَ وَ أَنفَقُوا...'''»:
«'''وَ الَّذِينَ صبرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِمْ وَ أَقَامُوا الصلَوةَ وَ أَنفَقُوا...'''»:


خط ۷۳: خط ۷۲:
پس اگر خداوند مدحشان كرده، نه از اين نظر است كه صفات ممدوحى دارند، بلكه مدحشان از اين جهت است كه اين صفت ممدوح، يعنى صبرشان به خاطر خداست. چون كلام در آن صفاتشان است كه از استجابتشان نسبت به دعوت خدا نشو و نما نموده، و از آن جا سرچشمه گرفته كه به حقيقت آنچه از ناحيه پروردگارشان نازل شده، علم به هم رسانده اند و باور كرده اند كه همه آن ها حق است. نه هر صفتى كه مردم آن را در ميان خود ممدوح و پسنديده مى دانند، هر چند كه ارتباطى به عبوديت و ايمان به پروردگار نداشته باشند.
پس اگر خداوند مدحشان كرده، نه از اين نظر است كه صفات ممدوحى دارند، بلكه مدحشان از اين جهت است كه اين صفت ممدوح، يعنى صبرشان به خاطر خداست. چون كلام در آن صفاتشان است كه از استجابتشان نسبت به دعوت خدا نشو و نما نموده، و از آن جا سرچشمه گرفته كه به حقيقت آنچه از ناحيه پروردگارشان نازل شده، علم به هم رسانده اند و باور كرده اند كه همه آن ها حق است. نه هر صفتى كه مردم آن را در ميان خود ممدوح و پسنديده مى دانند، هر چند كه ارتباطى به عبوديت و ايمان به پروردگار نداشته باشند.
<span id='link335'><span>
<span id='link335'><span>
==اشاره به اين كه جهت عمل و الهى بودن آن مقصود حق گرايان مى باشد ==
==اشاره به اين كه جهت عمل و الهى بودن آن مقصود حق گرايان مى باشد ==
آرى، صبرى از نظر قرآن ممدوح است كه به خاطر خدا باشد، نه به خاطر جلوگيرى از عجز، و يا عجب به نفس، و يا تعريف اين و آن، و يا غير آن. زيرا بسيارى از خويشتنداران، خويشتن داری شان به خاطر جلب افكار عمومى است، و زبان حالشان اين است كه:
آرى، صبرى از نظر قرآن ممدوح است كه به خاطر خدا باشد، نه به خاطر جلوگيرى از عجز، و يا عجب به نفس، و يا تعريف اين و آن، و يا غير آن. زيرا بسيارى از خويشتنداران، خويشتن داری شان به خاطر جلب افكار عمومى است، و زبان حالشان اين است كه:
۱۳٬۷۷۸

ویرایش