المعارج ٢٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=گاهی که رسدش بدیی نالان‌
|-|معزی=گاهی که رسدش بدیی نالان‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::20|٢٠]] | قبلی = المعارج ١٩ | بعدی = المعارج ٢١  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::20|٢٠]] | قبلی = المعارج ١٩ | بعدی = المعارج ٢١  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«جَزُوعاً»: بسیار بی‌تاب و بیقرار. کسی که بسیار داد و فریاد و جزع و فزع به راه می‌اندازد. حال است.
«جَزُوعاً»: بسیار بی‌تاب و بیقرار. کسی که بسیار داد و فریاد و جزع و فزع به راه می‌اندازد. حال است.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۱


ترجمه

هنگامی که بدی به او رسد بیتابی می‌کند،

|چون آسيبى به او رسد بى‌تاب است
چون صدمه‌اى به او رسد عجز و لابه كند.
چون شر و زیانی به او رسد سخت جزع و بی‌قراری کند.
چون آسیبی به او رسد، بی تاب است،
چون شرى بدو رسد بيقرارى كند.
چون شر به او رسد، بی‌تاب است‌
چون بدى [و رنجى‌] بدو رسد بيتاب است
هنگامی که بدی بدو رو می‌کند، سخت بی‌تاب و بیقرار می‌گردد.
چون صدمه‌ای به او در رسد جزع و لابه‌کُننده است.
گاهی که رسدش بدیی نالان‌


المعارج ١٩ آیه ٢٠ المعارج ٢١
سوره : سوره المعارج
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«جَزُوعاً»: بسیار بی‌تاب و بیقرار. کسی که بسیار داد و فریاد و جزع و فزع به راه می‌اندازد. حال است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - انسان هنگام مبتلا شدن به شرّ و بدى، بسیار بى صبر و ناشکیبا است. (إذا مسّه الشرّ جزوعًا) «جزع» ضد صبر است; یعنى، بى صبرى و ناشکیبایى (العین و قاموس المحیط).

۲ - بى صبرى و ناشکیبایى در برابر بدى ها و شرور، از ویژگى هاى انسان است. (إذا مسّه الشرّ جزوعًا)

۳ - بى صبرى و ناشکیبایى در برابر شرور و بدى ها، نشانه وجود خصلت حرص و آزمندى در انسان است. (إنّ الإنسن خلق هلوعًا . إذا مسّه الشرّ جزوعًا) برداشت یاد شده، از آن جا است که عبارت «إذا مسّه الشرّ جزوعاً»، مى تواند توضیح صفت «هلوع» و نیز بیان نشانه هاى آن باشد; زیرا حریص، فزون طلب است و چون شرور، مانع نیل به این خواسته است، قهراً در برابر آن ناشکیبا خواهد بود.

موضوعات مرتبط

  • انسان: انسان ها در سختى ۱، ۲; بى صبرى انسان ۱، ۲; صفات انسان ۱، ۲
  • حرص: نشانه هاى حرص ۳
  • صبر: آثار بى صبرى ۳

منابع