الدخان ٤٤: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=خوراک گنهکار است | |-|معزی=خوراک گنهکار است | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::44|٤٤]] | قبلی = الدخان ٤٣ | بعدی = الدخان ٤٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::2|٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الأَثِیمِ»: بسیار گناهکار (نگا: بقره / نساء / شعراء / . | «الأَثِیمِ»: بسیار گناهکار (نگا: بقره / نساء / شعراء / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۲
ترجمه
الدخان ٤٣ | آیه ٤٤ | الدخان ٤٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأَثِیمِ»: بسیار گناهکار (نگا: بقره / نساء / شعراء / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۹ سوره دخان
- توضيح اين جمله منكران معاد كه گفتند: ((ان هى الا موتتنا الاولى )) و چند وجه در معناىآن
- خلاصه اشكال و پاسخ آن
- اثبات معاد با بيان اينكه خلقت آسمان ها و زمين به حق بوده
- معنا و وجه اينكه در قيامت اغناء و نصرت نخواهد بود و مقصود از استثناء ((الا من رحم الله...))
- توضيح مراد از اينكه فرمود اهل بهشت جز مرگ نخستين مرگى نمى چشند و جواب ازاشكالى درباره استثناء ((الا الموته الاولى ))
- پاسخ از اشكال دوم
- (رواياتى درباره ((تبع ))، شفاعت و...)
نکات آیه
۱- درخت زقّوم، غذاى گناه پیشگان در قیامت (إنّ شجرت الزقّوم . طعام الأثیم) «أثیم» (از ماده «إثم») به معناى کسى است که مداومت بر گناه دارد.
۲- وجود نیازهاى جسمانى براى دوزخیان در قیامت * (إنّ شجرت الزقّوم . طعام الأثیم) برداشت بالا بدان احتمال است که تعبیر «طعام»، حاکى از نیاز دوزخیان به غذا باشد; نه خوراندن اجبارى به آنان.
۳- «درخت زقّوم»، تجسّم گناهان جرم پیشگان در قیامت * (إنّ شجرت الزقّوم . طعام الأثیم) تعبیر «شجرت الزقّوم» و ارتباط میان دو آیه، ممکن است کنایه از این باشد که این بذر گناه است که در آخرت «زقّوم» مى رویاند.
موضوعات مرتبط
- جهنمیان: جهنمیان در قیامت ۲; نیازهاى جسمانى جهنمیان ۲
- درختان: درخت زقوم ۱; نقش درخت زقوم ۳
- عمل: تجسم عمل ۳
- گناهکاران: غذاى اخروى گناهکاران ۱; گناهکاران در قیامت ۳