۸٬۹۳۳
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶: | خط ۶: | ||
*[[ریشه شرط | شرط]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: شرط| ]] | *[[ریشه شرط | شرط]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: شرط| ]] | ||
*[[ریشه ها | ها]] (۱۳۹۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ها| ]] | *[[ریشه ها | ها]] (۱۳۹۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ها| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
(به فتح ش،ر) علامت. جمع آن اشراط است چنانكه در مجمع و اقرب و قاموس و صحاح آمده است . اما شرط (به وزن فلس) جمع آن شروط و شرايط است.[محمّد:18]. آيا جز به ساعت منتظراند كه ناگهان آيد و حقا كه علائم آم آمده است. اهل تفسير ساعت را قيامت دانسته و علائم آمدن آن را بعثت حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلم، انشقاق قمر، آمدن دخان كه در آيه [دخان:10]. آمده، و نزول آخرين متاب آسمانى گفتهاند. به احتمال بعضى از بزرگان علامات قيامت خلقت انسان و تقسيم او به نيكان و بدان و آمدن مرگ بر ايشان است. نگارنده احتمال قوى مىدهم كه مراد از ساعت مرگ نه قيامت و كلمه «بَغْتَةِ» نيز حاكى ازآن است. و در آيات بعدى كه دنباله همين آيه است آمده «فَكَيْفَ اِذا تَوَّفْتُهُ الْمَلائِكَةِ» و علامات مرگ عبارت اند از پيرى، سفيدى موها تقليل قوا و غيره در بعضى از احاديث كه مطالبى راجع به قيامت و ظهور امام زمان عليه السلام آمده و شرايطى بيان فرمودهاند. و در «ساعة» گذشت كه آن به معنى مرگ نيز آمده است . نا گفته نماند شرط (بر وزن فلس) چيزى است كه وجود چيزى بر آن بسته است و تحقق شرط علامت تحقق مشروط است از اين لحاظ در شرط (بر وزن فرس) نيز معناى اصلى ملحوظ است. | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
ویرایش