أَحَد: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَحَد | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَحَد | آیات شامل این کلمه ]]'''
[اخلاص:1] اين كلمه در اصل «وحد» با واو است و داراى دو استعمال مى‏باشد يكى آنكه اسم استعمال مى‏شود در اين صورت بمعنى يكى و يكنفر است [بقره:180] آنگاه كه مرگ يكى از شما رسيد و چون در سياق نفى واقع شود افاده عموم مى‏كند مثل [بقره:102] به هيچ كس جز به اذن خدا بواسطه آن سحر ضرر نمى‏زند و اكثراستعمال آن در قرآن مجيد در سياق نفى است. زمخشرى در فائق و ابن اثير در نهايه نقل مى‏كنند كه يكى از صحابه در وقت دعا بدو انگشت به خدا اشاره مى‏كرد حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله و سلم» فرمود: اَحِّد اَحِّد: يكى كن يكى كن يعنى با يك انگشت اشاره كن خدائى كه تو او را مى‏خوانى يكى است. مؤنّث احد، اِحْدَى است مثل [توبه:52] و در قرآن بضمائر، كم ،كما، هم، هما،هنّ و نا و نيز باسم ظاهر اضافه شده و هم مقطوع از اضافه شده و هم مقطوع از اضافه آمده است. استعمال دوم آنست كه وصف باشد بمعنى يكتا و بى همتا و در اين استعمال فقط بذات بارى تعالى اطلاق ميشود چنانكه در مفردات و قاموس تصريح شده است.


=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===
خط ۷: خط ۶:
*[[ریشه وحد | وحد]] (۱۵۳ بار) [[کلمه با ریشه:: وحد| ]]
*[[ریشه وحد | وحد]] (۱۵۳ بار) [[کلمه با ریشه:: وحد| ]]


=== قاموس قرآن ===
[اخلاص:1] اين كلمه در اصل «وحد» با واو است و داراى دو استعمال مى ‏باشد يكى آنكه اسم استعمال مى‏ شود در اين صورت بمعنى يكى و يكنفر است [بقره:180] آنگاه كه مرگ يكى از شما رسيد و چون در سياق نفى واقع شود افاده عموم مى‏ كند مثل [بقره:102] به هيچ كس جز به اذن خدا بواسطه آن سحر ضرر نمى ‏زند و اكثراستعمال آن در قرآن مجيد در سياق نفى است. زمخشرى در فائق و ابن اثير در نهايه نقل مى‏ كنند كه يكى از صحابه در وقت دعا بدو انگشت به خدا اشاره مى‏ كرد حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله و سلم» فرمود: اَحِّد اَحِّد: يكى كن يكى كن يعنى با يك انگشت اشاره كن خدائى كه تو او را مى‏ خوانى يكى است. مؤنّث احد، اِحْدَى است مثل [توبه:52] و در قرآن بضمائر، كم ،كما، هم، هما،هنّ و نا و نيز باسم ظاهر اضافه شده و هم مقطوع از اضافه شده و هم مقطوع از اضافه آمده است. استعمال دوم آنست كه وصف باشد بمعنى يكتا و بى همتا و در اين استعمال فقط بذات بارى تعالى اطلاق ميشود چنانكه در مفردات و قاموس تصريح شده است.
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مِن:75, لا:39, اللّه:34, مَا:29, أَو:28, مِنْکُم:28, لَم:27, مِنْهُم:25, أَ:22, بَيْن:22, عَلَى:22, إِن:21, أَن:19, لَه:19, يَا:18, نُفَرّق:18, إِلاّ:17, إِنّه:17, لَن:17, نَحْن:17, رُسُلِه:16, إِنّکُم:16, جَاء:16, لَتَأْتُون:16, يَحْسَب:16, بِهَا:15, يُوثِق:15, وَثَاقَه:15, يَلْتَفِت:15, الْعَالَمِين:15, کَان:15, قُل:15, أَبَدا:15, سَبَقَکُم:15, سَفَر:15, حَتّى:15, عَذَابَه:15, ثُم:15, أَيّتُهَا:15, الْغَائِط:15, إِنّي:14, هَل:14, لٰکِن:14, رَبّهِم:14, أَهْلَکْت:14, مَالا:14, لُبَدا:14, أَحَد:14, يُعَذّب:14, الرّجَال:13, إِلَى:13, يَقُول:13, يُولَد:13, لاَمَسْتُم:13, مُسْلِمُون:13, الْفَاحِشَة:13, عَلَيْه:13, يُؤْتَى:13, رَأَيْت:13, يَرَه:13, فِي:13, عَشَر:13, کُفُوا:13, مِثْل:13, الصّمَد:13, عَنْه:13, أَبَا:13, يُفَرّقُوا:12, بِاللّه:12, هُو:12, بِه:12, أُولٰئِک:12, مَات:12, أَمْسَکَهُمَا:12, رَحِيم:12, يَقُولا:12, الْمُشْرِکِين:12, انْصَرَفُوا:12, حَاجِزِين:12, نَجْعَل:12, رِجَالِکُم:12, تُصَل:12, امْرَأَتَک:12, يَقْدِر:12, کَوْکَبا:12, تَسْمَع:12, تَلْوُون:12, الرّسُول:12, امْضُوا:12, مُحَمّد:12, بِإِذْن:12, يُعَلّمَان:12, النّفْس:12, بَعْدِه:12, يَلِد:12, مَن:12, مَرْضَى:12, يَرَاکُم:12, النّسَاء:12, النّبِيّون:12, بِضَارّين:12, أُوتِيتُم:12, اسْتَجَارَک:12, صَرَف:12, يَکُن:12, إِنّمَا:12, ارْجِعِي:12, الْمُطْمَئِنّة:12, أَجِد:12, الْوَتِين:12, يُجِيرَنِي:12, اللّيْل:12, فَمَا:12, تُحِس:12, أَبَت:12, يَدْعُوکُم:12, حَيْث:12, غَفُور:12, سَوْف:12, لَهُم:12, زَکَا:12, تُؤْمَرُون:12, بَعْض:12, الشّمْس:12, رِکْزا:12, مُصِيبُهَا:12, حَسِيبا:12, عَيْنَيْن:12, لَتَذْکِرَة:12, مِنْه:12, فَأَجِرْه:12, هُم:12, فَلَم:12, فَيَوْمَئِذ:12, يُؤْتِيهِم:12, لِحَيَاتِي:12, إِذ:12, آمَنُوا:12, قَالُوا:12, هُدَى:12, زَالَتَا:12, کُنْتُم:12, الْخَالِفِين:12, قَدّمْت:11, أَدْبَارَهُم:11, الْهُدَى:11, مَع:11, لِسَانا:11, يُزَکّي:11, دُونِه:11, يَتَعَلّمُون:11, لِلْمُتّقِين:11, قَرْن:11, مَارُوت:11, حَلِيما:11, يُحَاجّوکُم:11, رَحْمَتُه:11, أُخْرَاکُم:11, قَضَيْنَا:11, تُصْعِدُون:11, سَمِعْنَا:11, لِأَبِيه:11, لَئِن:11, قَال:11, فِتْنَة:11, شَهْوَة:11, لَقَطَعْنَا:11, رَبّک:11, فَإِن:11, رَسُول:11, أُجُورَهُم:11, غَفُورا:11, قُلُوبَهُم:11, کَبَد:11, عِنْد:11, کَفَى:11, تَقُم:11, بَعْضُهُم:11, کُتُبِه:11, رَشَدا:11, فَأَثَابَکُم:11, لِقَوْمِه:11, أَصَابَهُم:11, تَأْتُون:11, فَلا:11, سَبِيلَهُم:11, بِأَنّهُم:11, مُلْتَحَدا:11, يَسْمَع:11, يُوسُف:11, إِلَيْه:11, الْمُؤْمِنِين:11, فَاقْعُدُوا:11, اتّبِع:11, لَيْتَنِي:11, تَجِدُوا:11, الْقَمَر:11, تَزُولا:11, أَقْسَمُوا:11, بَلاَغا:11, هَارُوت:11, نَظَر:11, تَکْفُر:11, زَوْجِه:11, دُون:11, فَخَلّوا:11, کَلاَم:11, غَمّا:11, يَبْتَغ:11, بِمِثْل:11, أَطَعْنَا:11, يَضُرّهُم:11, رَبّکُم:11, قَوْم:11, مَرّة:11, ذٰلِک:11, رَأَيْتُهُم:11, أُوتِي:11, قَبْلَهُم:11, بِقِطْع:11, عَلَيْکُم:11, يَشَاء:11, تَقْطَعُون:11, مَلاَئِکَتِه:10, عِيسَى:10, أَهْلَکْنَا:10, دِينَکُم:10, غُفْرَانَک:10, لِي:10, قَبْرِه:10, بِبَابِل:10, سُورَة:10, خَاتَم:10, بِأَهْلِک:10, مَاء:10, فَيَتَعَلّمُون:10, مَوْعِدَهُم:10, بِغَم:10, يَفْقَهُون:10, الّذِين:10, مِنْهُمَا:10, إِنّهُم:10, لِکَيْلا:10, الْمَرْء:10, رَبّنَا:10, تَبِع:10, أُنْزِلَت:10, فَأَسْر:10, فَضْل:10, النّبِيّين:10, کَم:10, سَاجِدِين:10, الصّبْح:10, الْمَلَکَيْن:10, الْأَرْض:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::أَحَد]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

[اخلاص:1] اين كلمه در اصل «وحد» با واو است و داراى دو استعمال مى ‏باشد يكى آنكه اسم استعمال مى‏ شود در اين صورت بمعنى يكى و يكنفر است [بقره:180] آنگاه كه مرگ يكى از شما رسيد و چون در سياق نفى واقع شود افاده عموم مى‏ كند مثل [بقره:102] به هيچ كس جز به اذن خدا بواسطه آن سحر ضرر نمى ‏زند و اكثراستعمال آن در قرآن مجيد در سياق نفى است. زمخشرى در فائق و ابن اثير در نهايه نقل مى‏ كنند كه يكى از صحابه در وقت دعا بدو انگشت به خدا اشاره مى‏ كرد حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله و سلم» فرمود: اَحِّد اَحِّد: يكى كن يكى كن يعنى با يك انگشت اشاره كن خدائى كه تو او را مى‏ خوانى يكى است. مؤنّث احد، اِحْدَى است مثل [توبه:52] و در قرآن بضمائر، كم ،كما، هم، هما،هنّ و نا و نيز باسم ظاهر اضافه شده و هم مقطوع از اضافه شده و هم مقطوع از اضافه آمده است. استعمال دوم آنست كه وصف باشد بمعنى يكتا و بى همتا و در اين استعمال فقط بذات بارى تعالى اطلاق ميشود چنانكه در مفردات و قاموس تصريح شده است.



کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...