نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۴۱ - ۶۰ از ۲۸۹
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • وزن فلس) به رو انداختن است به قول راغب «اِسْقاطُ الشَّىْ‏ءِ عَلى وَجْهِهِ» [نمل:90]. در الميزان فرموده: نسبت كب بر وجوه مجاز عقلى است منظور اين است كه بر
    ۲ کیلوبایت (۱۶۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۵
  • این کلمه قوى‌ (۴۲ بار) نيرومندى. نیرو «قَوِىَ يَقْوَى قُوَّةً: ضدّ ضَعُفَ» [نمل:33]. گفتند: ما نيرومنديم. [بقره:63]. آنچه داده‏ايم محكم بگيريد و آن كنايه
    ۲ کیلوبایت (۱۶۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۱
  • ولی معنى اول موافق سياق است. تقطيع: براى كثرت و مبالغه است [مائده:33]. * [نمل:32]. قطع امر تصميم در باره آن يعنى من به كارى تصميم نمى‏گيرم تا شما حاضر باشيد
    ۲ کیلوبایت (۱۴۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۶
  • نظام فرو مى ریزد، و متلاشى و ویران مى گردد. تقن‌ (۱ بار) اتفاق: محكم كردن. [نمل:88]، كار خدا است چنان خدائى كه هر چيز را محكم كرده است. الّذِي کُل شَيْء اللّه
    ۲ کیلوبایت (۸۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۰
  • چنانكه نقل شد يعنى از اهل مدينه كسانى هستند كه بر نفاق عادت كرده‏اند. * [نمل:44]. مُمَرَّد به معنى صاف شده است و آن به معناى اولى مناسب است كه صاف شده
    ۳ کیلوبایت (۲۱۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۵
  • لئامت است پس كريم به معنى سخى است چنان كه در دو كتاب فوق و اقرب الموارد آمده [نمل:40]. همانا پروردگار من بى نياز و سخاوتمند است. در مصباح فيومى و اقرب الموارد
    ۱۰ کیلوبایت (۸۶۸ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۱
  • مکث‌ (۷ بار) ماندن. توقف. اقامت. راغب ثَباتٌ مَعَ الْاِنْتِظار گفته است [نمل:22]. هدهد كمى درنگ كرد پس آمد و گفت: دانستم آنچه را كه ندانسته‏اى. [طه:10]
    ۳ کیلوبایت (۱۸۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۲
  • از آن خبرى بياورم يا تكه‏اى از آتش كه شايد گرم شويد. همچنين است آيه 7 سوره نمل. نَاصِبَة خَاشِعَة نَارا عَامِلَة يَوْمَئِذ تُسْقَى حَامِيَة الْغَاشِيَة مِن
    ۲ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۰
  • است. نحو [حجر:74]. مگر در آيه «مُمْطِرُنا» كه خواهد آمد. در آياتى نظير: [نمل:58]. مراد از «مَطَراً» كه نكره آمده مطر عجيب و مطر بخصوصى است كه همان سنگهاى
    ۳ کیلوبایت (۲۰۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۵
  • بلكه پاداش خواهد داد اين لفظ فقط يكبار در قرآن آمده است در آيات [بقره:152]. [نمل:40]. مراد از كفر ناسپاسى است ايضاً در [شعراء:19]. يعنى اى موسى كردى كارت را
    ۱۸ کیلوبایت (۲٬۰۹۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
  • از آن خبرى بياورم يا تكه‏اى از آتش كه شايد گرم شويد. همچنين است آيه 7 سوره نمل. لا کُنْتُم الْيَوْم تُوعَدُون تُبْصِرُون فَاصْبِرُوا الّتِي أَنْتُم بِمَا
    ۳ کیلوبایت (۱۶۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۷
  • وزن فلس) به رو انداختن است به قول راغب «اِسْقاطُ الشَّىْ‏ءِ عَلى وَجْهِهِ» [نمل:90]. در الميزان فرموده: نسبت كب بر وجوه مجاز عقلى است منظور اين است كه بر
    ۳ کیلوبایت (۱۹۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۰
  • از آن خبرى بياورم يا تكه‏اى از آتش كه شايد گرم شويد. همچنين است آيه 7 سوره نمل. وَ إِنّه لا سَعِيرا الّذِي الْأَشْقَى النّار ثُبُورا يَدْعُو يَتَجَنّبُهَا
    ۲ کیلوبایت (۱۵۵ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۹
  • مى‏آيد كه مراد از صاغرون ساير شرايط ذمّه است . در جريان حضرت سليمان آمده [نمل:37]. ذليل بودن به واسطه رفتن عزّت و حكومت و استقلال و صاغر بودن در اثر اسارت
    ۳ کیلوبایت (۲۴۵ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۱
  • است يكى براى عبرت و گردش در آثار گذشتگان مثل [انعام:11]. ايضاً 26 نحل، 69 نمل. و غيره ديگرى براى تفكّر در امر حق و شروع خلقت چنانكه آمده [عنكبوت:20]. آيه
    ۳ کیلوبایت (۲۵۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۲
  • دارد ولي‌ تصديق‌ و اقرار نميكند وَ جَحَدُوا بِها وَ استَيقَنَتها أَنفُسُهُم‌ نمل‌ ‌آيه‌ 14. كفر شاكي‌ ‌که‌ شك‌ و ترديد ‌در‌ يكي‌ ‌از‌ عقائد حقه‌ داشته‌ ‌باشد‌
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۹۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
  • تُسمِع‌ُ المَوتي‌ وَ لا تُسمِع‌ُ الصُّم‌َّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوا مُدبِرِين‌َ نمل‌ آيه 80: فَأَقبَرَه‌ُ ‌بر‌ حسب‌ متعارف‌ ‌که‌ اموات‌ ‌را‌ ‌در‌ قبر ميگذارند
    ۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۳۷ واژه) - ‏۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۲
  • جحودي‌ نباشد ‌که‌ ميفرمايد: وَ جَحَدُوا بِها وَ استَيقَنَتها أَنفُسُهُم‌ نمل‌ ‌آيه‌ 14، چهارم‌ تسليم‌ ‌که‌ زير بار دين‌ رفتن‌ ‌است‌. إِن‌َّ الَّذِين‌َ
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۵۳ واژه) - ‏۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۰:۴۳
  • بُيُوتاً ... الاية» نحل‌ آيه 70. و قضيّه هد هد سليمان‌ و تكلّم‌ مورچه‌ ‌در‌ سوره نمل‌ آيه 7 و 20. جمله‌ ذرّات‌ زمين‌ و آسمان‌ ] (آیه 69)- به هر حال ابراهیم (ع)
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۶۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • ‌اينکه‌ عبارت‌ منطبق‌ ميشود ‌با‌ (‌قال‌‌به‌وَ أَدخِل‌ يَدَك‌َ فِي‌ جَيبِك‌َ) نمل‌ آيه 12 غاية الامر مجرد دخول‌ كافي‌ نيست‌ بايد بپهلو ‌هم‌ الصاق‌ كند و وضع‌
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۹۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴