گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۲۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۷۷: خط ۷۷:
وقتى اين معنا معلوم شد، به خوبى روشن مى گردد كه جمله: «عذابى أصيب به من أشاء و رحمتى وسعت كل شئ»، خصوصيت عذاب و عموميت رحمت را بيان مى كند. و اگر ميان عذاب و رحمت عامه، مقابله انداخته، با اين كه ميان آن دو تقابل نيست، براى اين است كه با ذكر رحمت عامه، زمينه را براى خصوصى شدن آن در حق پرهيزكاران از مؤمنان فراهم نموده، بفرمايد: «فسأكتبها...».
وقتى اين معنا معلوم شد، به خوبى روشن مى گردد كه جمله: «عذابى أصيب به من أشاء و رحمتى وسعت كل شئ»، خصوصيت عذاب و عموميت رحمت را بيان مى كند. و اگر ميان عذاب و رحمت عامه، مقابله انداخته، با اين كه ميان آن دو تقابل نيست، براى اين است كه با ذكر رحمت عامه، زمينه را براى خصوصى شدن آن در حق پرهيزكاران از مؤمنان فراهم نموده، بفرمايد: «فسأكتبها...».
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۳۵۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۳۵۸ </center>
از آنچه گذشت، به دست آمد كه سعه رحمت شأنى نيست تا در جمله «و رحمتى وسعت كل شئ»،رحمت را مقيد به مشيت تقديرى نموده و بگوييم: در اين جمله نيز، چيزى نظير «من أشاء» در تقدير است. زيرا به طورى كه از ظاهر آيه بر مى آيد، مراد از رحمت، رحمت عامه است كه بالفعل، همه موجودات را فراگرفته و لابد خدا خواسته كه فرا گرفته. پس اين كه جمعى از مفسران گفته اند در اين جمله نيز، «إن شئت: اگر بخواهيم» در تقدير است، صحيح نيست.
از آنچه گذشت، به دست آمد كه سعه رحمت شأنى نيست تا در جمله «و رحمتى وسعت كل شئ»، رحمت را مقيد به مشيت تقديرى نموده و بگوييم: در اين جمله نيز، چيزى نظير «من أشاء» در تقدير است. زيرا به طورى كه از ظاهر آيه بر مى آيد، مراد از رحمت، رحمت عامه است كه بالفعل، همه موجودات را فراگرفته و لابد خدا خواسته كه فرا گرفته. پس اين كه جمعى از مفسران گفته اند در اين جمله نيز، «إن شئت: اگر بخواهيم» در تقدير است، صحيح نيست.


«'''فَسأَكتُبهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكوةَ وَ الَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ'''»:
«'''فَسأَكتُبهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكوةَ وَ الَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ'''»:
۱۴٬۲۳۶

ویرایش