گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۸ بخش۲۷: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۱۶: خط ۲۱۶:


==بحث روايتى==
==بحث روايتى==
(چند روايت در ذيل آيه : ((ذلك بانهم كرهوا ماانزل الله (( و بعضى آيات گذشته ديگر)
در مجمع البيان، در ذيل آيه: «ذَلِكَ بِأنّهُم كَرِهُوا مَا أنزَلَ اللّه» مى گويد: امام ابى جعفر فرمود: يعنى از آنچه كه خدا در حق على «عليه السلام» نازل كرده، كراهت دارند.


در مجمع البيان در ذيل آيه ذلك ((بانهم كرهوا ما انزل اللّه ((
و نيز، در همان تفسير است كه در ذيل جمله «كَمَن زُيّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ»، از بعضى نقل كرده كه گفته اند: منظور منافقان هستند. و اين مطلب، از امام ابى جعفر «عليه السلام» روايت شده.
مى گويد: امام ابى جعفر فرمود: يعنى از آنچه كه خدا در حق على (عليه السلام ) نازل كرده كراهت دارند.


و نيز در همان تفسير است كه در ذيل جمله ((كمن زين له سوء عمله (( از بعضى نقل كرده كه گفته اند: منظور منافقين هستند. و اين مطلب از امام ابى جعفر (عليه السلام ) روايت شده .
مؤلف: احتمال دارد هر دو روايت از باب تطبيق مصداق بر كلّى باشد.


مؤ لف : احتمال دارد هر دو روايت از باب تطبيق مصداق بر كلى باشد.
و در تفسير قمى، در ذيل جمله «كَمَن هُوَ خَالِدٌ فِى النّار وَ سُقُوا مَاءً حَمِيماً فَقَطّعَ أمعَاءَهُم» گفته: كسى كه در چنين بهشتى قرار دارد، مثل كسى نيست كه در چنين آتشى هست، همچنان كه دشمن خدا، مثل ولىّ خدا نيست.
و در تفسير قمى در ذيل جمله ((كمن هو خالد فى النار و سقوا ماء حميما فقطع امعاءهم (( گفته : كسى كه در چنين بهشتى قرار دارد، مثل كسى نيست كه در چنين آتشى هست ، همچنان كه دشمن خدا مثل ولى خدا نيست .




۱۴٬۰۶۶

ویرایش