گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۶ بخش۳۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۲۱ تیر ۱۴۰۲
خط ۱۰۰: خط ۱۰۰:
رسول گرامى ما، پدر هيچ يك از مردان موجود و فعلى شما نيست، تا ازدواجش با همسر يكى از شما، ازدواج با همسر پسرش باشد. بنابراين، خطاب در «مِن رِجَالِكُم» به مردم موجود در زمان نزول آيه است، و مراد از «رجال»، مقابل زنان و فرزندان است، و نفى پدرى، نفى تكوينى است. يعنى: هيچ يك از مردان شما، از صُلب او متولد نشده اند، نه نفى تشريعى. و جمله مورد بحث، هيچ بويى از تشريع ندارد.
رسول گرامى ما، پدر هيچ يك از مردان موجود و فعلى شما نيست، تا ازدواجش با همسر يكى از شما، ازدواج با همسر پسرش باشد. بنابراين، خطاب در «مِن رِجَالِكُم» به مردم موجود در زمان نزول آيه است، و مراد از «رجال»، مقابل زنان و فرزندان است، و نفى پدرى، نفى تكوينى است. يعنى: هيچ يك از مردان شما، از صُلب او متولد نشده اند، نه نفى تشريعى. و جمله مورد بحث، هيچ بويى از تشريع ندارد.


و معنايش اين است كه: محمّد، پدر احدى از اين مردان - كه همان مردان شما باشند - نيست، تا آن كه ازدواجش با همسر يكى از آنان، بعد از جدايى، ازدواج با همسر فرزندش باشد، و «زيد بن حارثه» هم، يكى از همين مردان شماست. پس ازدواج رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم»
و معنايش اين است كه: محمّد، پدر احدى از اين مردان - كه همان مردان شما باشند - نيست، تا آن كه ازدواجش با همسر يكى از آنان، بعد از جدايى، ازدواج با همسر فرزندش باشد، و «زيد بن حارثه» هم، يكى از همين مردان شماست. پس ازدواج رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» با همسر او، بعد
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۴۸۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۴۸۷ </center>
با همسر او، بعد از آن كه همسر خود را طلاق داد، ازدواج با همسر پسرش نمى باشد.  
از آن كه همسر خود را طلاق داد، ازدواج با همسر پسرش نمى باشد.  


و اما اين كه آن جناب، وى را پسر خود خواند، صرف خواندن بوده، و هيچ اثرى از آثار پدر و فرزندى، بر آن مترتب نمى شود. چون خدا «پسرخوانده هاى» شما را، فرزند شما نمى داند.
و اما اين كه آن جناب، وى را پسر خود خواند، صرف خواندن بوده، و هيچ اثرى از آثار پدر و فرزندى، بر آن مترتب نمى شود. چون خدا «پسرخوانده هاى» شما را، فرزند شما نمى داند.
۱۴٬۱۱۵

ویرایش