گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۴۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۴۷: خط ۱۴۷:
<span id='link360'><span>
<span id='link360'><span>


==توضيح پاسخ آسمان و زمين به خطاب خداوند قالنا اتينا طائعين ==
«'''قالتا اتينا طائعين'''» - اين جمله پاسخى است از آسمان و زمين ، به خطابى كه خداى تعالى به ايشان فرمود و در آن اظهار مى دارند: ما به اختيار و طوع پذيرفتيم . و اگر كلمه ((طائعين (( را كه مخصوص ‍ صاحبان عقل است به كار برد، با اينكه آسمان و زمين داراى عقل نيستند، بدين جهت است كه مقام ، مقام مخاطبه و جواب است و اين دو مقام مخصوص دارندگان عقل است .
((قالتا اتينا طائعين (( - اين جمله پاسخى است از آسمان و زمين ، به خطابى كه خداى تعالى به ايشان فرمود و در آن اظهار مى دارند: ما به اختيار و طوع پذيرفتيم . و اگر كلمه ((طائعين (( را كه مخصوص ‍ صاحبان عقل است به كار برد، با اينكه آسمان و زمين داراى عقل نيستند، بدين جهت است كه مقام ، مقام مخاطبه و جواب است و اين دو مقام مخصوص دارندگان عقل است .
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۵۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۵۶ </center>
و اگر اين كلمه را به صيغه جمع آورد، با اينكه جا داشت بگويند ((اتينا طائعين : ما دو تن به طوع و رغبت آمديم (( بعيد نيست براى اين بوده كه خواسته اند اظهار تواضع كنند و خود را از ساير مخلوقات خدا كه آنها نيز مطيع امر اويند متمايز و جدا حساب نكنند و بدين جهت به لسان جمع پاسخ داده اند، نظير اينكه نمازگزار با اينكه يك نفر است ، مى گويد: ((اياك نعبد و اياك نستعين ((.
و اگر اين كلمه را به صيغه جمع آورد، با اينكه جا داشت بگويند ((اتينا طائعين : ما دو تن به طوع و رغبت آمديم (( بعيد نيست براى اين بوده كه خواسته اند اظهار تواضع كنند و خود را از ساير مخلوقات خدا كه آنها نيز مطيع امر اويند متمايز و جدا حساب نكنند و بدين جهت به لسان جمع پاسخ داده اند، نظير اينكه نمازگزار با اينكه يك نفر است ، مى گويد: ((اياك نعبد و اياك نستعين ((.
در آيات مورد بحث بعد از آنكه خلقت و تدبير امر آسمان را بيان كرده ، مع ذلك در آيه مورد بحث آسمان را دو باره با زمين شركت داده ، با اينكه جا داشت تنها سخن از زمين به ميان آورد، و اين خالى از اين اشعار نيست كه بين آن دو نوعى ارتباط در وجود و اتصال در نظام هست ، و همين طور هم هست چون فعل و انفعال و تاءثير و تاءثر در بين تمامى اجزاى عالم مشهود است .
در آيات مورد بحث بعد از آنكه خلقت و تدبير امر آسمان را بيان كرده ، مع ذلك در آيه مورد بحث آسمان را دو باره با زمين شركت داده ، با اينكه جا داشت تنها سخن از زمين به ميان آورد، و اين خالى از اين اشعار نيست كه بين آن دو نوعى ارتباط در وجود و اتصال در نظام هست ، و همين طور هم هست چون فعل و انفعال و تاءثير و تاءثر در بين تمامى اجزاى عالم مشهود است .
و در اينكه فرمود ((فقال لها و للارض ائتيا(( كه احتمالات در آن گذشت به هر حال اين اشاره را دارد كه كلمه ((ثم (( در جمله ((ثم استوى (( تاءخر رتبى كلام را مى رساند، نه بعديت زمانى را.
و در اينكه فرمود ((فقال لها و للارض ائتيا(( كه احتمالات در آن گذشت به هر حال اين اشاره را دارد كه كلمه ((ثم (( در جمله ((ثم استوى (( تاءخر رتبى كلام را مى رساند، نه بعديت زمانى را.
<span id='link361'><span>
<span id='link361'><span>
==معناى اينكه درباره خلقت آسمانها فرمود: فقضيهن سبع سموات ... ==
==معناى اينكه درباره خلقت آسمانها فرمود: فقضيهن سبع سموات ... ==
فَقَضاهُنَّ سبْعَ سمَوَاتٍ فى يَوْمَينِ وَ أَوْحَى فى كلِّ سمَاءٍ أَمْرَهَا
فَقَضاهُنَّ سبْعَ سمَوَاتٍ فى يَوْمَينِ وَ أَوْحَى فى كلِّ سمَاءٍ أَمْرَهَا
۱۴٬۱۱۵

ویرایش