ریشه امد: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۳۱: | خط ۳۱: | ||
«أَمَد» و «ابد» از نظر معنا به هم نزدیکند، با این تفاوت که «ابد» مدت نامحدود را شامل مى شود، در حالى که «أمد» مدت محدودى را; هر چند طولانى باشد و «ابدى» به چیزى گفته مى شود که انجام ندارد. | «أَمَد» و «ابد» از نظر معنا به هم نزدیکند، با این تفاوت که «ابد» مدت نامحدود را شامل مى شود، در حالى که «أمد» مدت محدودى را; هر چند طولانى باشد و «ابدى» به چیزى گفته مى شود که انجام ندارد. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
ف:100, هم:100, ه:88, على:88, ل:69, بين:61, غيب:57, علم:53, ما:45, نحن:45, بعد:41, قصص:41, ى:41, لبث:41, من:41, ک:37, ربب:37, قسو:37, حذر:37, کم:33, لا:33, قلب:33, ها:33, الله:33, نبء:30, طول:30, حصى:30, ظهر:30, قبل:26, کثر:26, اله:26, حزب:26, جعل:26, انن:26, ام:22, ب:22, لو:22, وله:22, ايى:22, نفس:18, وعد:18, ودد:18, حقق:18, کتب:18, فسق:14, سوء:14, اتى:14, قرب:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
تکرار در قرآن: ۴(بار)
در حال بارگیری...
قاموس قرآن
مدّت. زمان [حديد:16]، مدّت بر آنها دراز شد، دلهايشان سخت گرديد. راغب گويد تفوت اَمزد و اَبَد آنست كه اَبَد به معنى زمان غير محدود و اَمَد به معنى زمان محدود ولى مجهول الحد است. و فرق ميان زمان و اَمَد به اعتبار آخر مدت گفته مىشود ولى زمان شامل اول و آخر مدت است بدين سبب گفتهاند مَدَى و اَمَد به متقاربند. امد، چهاربار در قرآن آمده است آل عمران:30، كهف: 12، حديد: 16، جن:25.
«أَمَد» و «ابد» از نظر معنا به هم نزدیکند، با این تفاوت که «ابد» مدت نامحدود را شامل مى شود، در حالى که «أمد» مدت محدودى را; هر چند طولانى باشد و «ابدى» به چیزى گفته مى شود که انجام ندارد.
ریشههای نزدیک مکانی
ف هم ه على ل بين غيب علم ما نحن بعد قصص ى لبث من ک ربب قسو حذر کم لا قلب ها الله نبء طول حصى ظهر قبل کثر اله حزب جعل انن ام ب لو وله ايى نفس وعد ودد حقق کتب فسق سوء اتى قرب
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
أَمَداً | ۳ |
الْأَمَدُ | ۱ |