تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۱۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۲۲: خط ۱۲۲:
<span id='link137'><span>
<span id='link137'><span>


==بيان آيات مربوط به محاجه هود عليه السلام با قوم خود ==
==بيان آيات مربوط به محاجه هود «ع» با قوم خود ==
وَ إِلى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ...
«'''وَ إِلى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ...'''»:
(( اخ (( كه اصلش (( اخو(( است به معناى برادر است ، حال يا برادر تكوينى يعنى آن كسى كه در ولادت از پدر يا مادر و يا هر دو با انسان شريك است ، يا برادر رضاعى كه شرع او را برادر دانسته ، و يا برادرخواندگى ، كه بعضى از اجتماعات آن را معتبر شمرده اند، اين معناى اصلى كلمه مزبور است ، و ليكن بطور استعاره به هر كسى كه با قومى يا شهرى ، يا صنعتى و سجيه اى نسبت داشته باشد نيز برادر آن چيز اطلاق مى كنند مثلا مى گويند: (( اخو بنى تميم برادر قبيله بنى تميم (( و يا (( اخو يثرب برادر يثرب (( و يا (( اخوالحياكه برادر پشم بافى (( و يا (( اخوالكرم برادر كرامت (( .
 
در آيه مورد بحث : (( و الى عاد اخاهم هودا(( برادر به همين معناى استعارى است . حرفهايى كه در پيرامون جمله (( قال يا قوم اعبدوا الله ما لكم من اله غيره (( بايد زده شود همان حرفهايى است كه در ذيل همين جمله در داستان قبلى زده شد، تنها تفاوتى كه جمله مورد بحث با جمله مشابهش در داستان نوح (عليه السلام ) دارد اين است كه در آنجا داشت : (( فقال ...(( و در اينجا دارد (( قال (( و جاى اين هست كه كسى بپرسد چرا در آنجا حرف عطف (فاء) بر سر جمله در آمد و در اينجا در نيامد؟ جوابش همانطورى كه زمخشرى نيز در كشاف گفته اين است كه : در آيه مورد بحث سؤ الى در تقدير است ،
(( اخ (( كه اصلش (( اخو(( است به معناى برادر است ، حال يا برادر تكوينى يعنى آن كسى كه در ولادت از پدر يا مادر و يا هر دو با انسان شريك است ، يا برادر رضاعى كه شرع او را برادر دانسته ، و يا برادرخواندگى ، كه بعضى از اجتماعات آن را معتبر شمرده اند، اين معناى اصلى كلمه مزبور است ، وليكن بطور استعاره به هر كسى كه با قومى يا شهرى ، يا صنعتى و سجيه اى نسبت داشته باشد نيز برادر آن چيز اطلاق مى كنند مثلا مى گويند: (( اخو بنى تميم برادر قبيله بنى تميم (( و يا (( اخو يثرب برادر يثرب (( و يا (( اخوالحياكه برادر پشم بافى (( و يا (( اخوالكرم برادر كرامت (( .
 
در آيه مورد بحث : (( و الى عاد اخاهم هودا(( برادر به همين معناى استعارى است . حرفهايى كه در پيرامون جمله (( قال يا قوم اعبدوا الله ما لكم من اله غيره (( بايد زده شود همان حرفهايى است كه در ذيل همين جمله در داستان قبلى زده شد، تنها تفاوتى كه جمله مورد بحث با جمله مشابهش در داستان نوح (عليه السلام ) دارد اين است كه در آنجا داشت : (( فقال ...(( و در اينجا دارد (( قال (( و جاى اين هست كه كسى بپرسد چرا در آنجا حرف عطف (فاء) بر سر جمله در آمد و در اينجا در نيامد؟  
 
جوابش همانطورى كه زمخشرى نيز در كشاف گفته اين است كه: در آيه مورد بحث سؤالى در تقدير است،
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۲۲۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۲۲۳ </center>
گويا پس از آنكه فرمود: (( و الى عاد اخاهم هودا و هود را فرستاديم به سوى قوم عاد(( كسى پرسيده است : از كلام نوح با خبر شديم ، اينك بفرما ببينيم هود به قوم چه گفت ؟ در جواب فرمود: (( قال يا قوم ...(( .
گويا پس از آنكه فرمود: (( و الى عاد اخاهم هودا و هود را فرستاديم به سوى قوم عاد(( كسى پرسيده است : از كلام نوح با خبر شديم ، اينك بفرما ببينيم هود به قوم چه گفت ؟ در جواب فرمود: (( قال يا قوم ...(( .
و اين سؤ ال و جواب در داستان نوح (عليه السلام ) تصور ندارد، براى اينكه داستان مزبور، اولين داستانى است كه در اين آيات ايراد شده است .
و اين سؤ ال و جواب در داستان نوح (عليه السلام ) تصور ندارد، براى اينكه داستان مزبور، اولين داستانى است كه در اين آيات ايراد شده است .
قَالَ الْمَلاُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَوْمِهِ ...
 
«'''قَالَ الْمَلاُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَوْمِهِ ...'''»:
 
بطورى كه از داستان هود و قومش كه به زودى آن را نقل مى كنيم بر مى آيد عده اى از قوم وى ايمان داشته و از ترس سايرين ايمان خود را پنهان مى داشتند، بخلاف قوم نوح كه يا هيچ يك از آنها ايمان نداشتند، يا اگر داشتند ايمانشان را پنهان نمى كردند، و به داشتن ايمان ، معروف و انگشت نما بوده اند، لذا در آيه مربوط به قوم نوح فرمود: (( قال الملا من قومه همه بزرگان قومش گفتند...(( ، و ليكن در خصوص داستان هود فرمود: (( قال الملا الذين كفروا من قومه گروهى كه از بزرگان قوم وى كه كافر بودند، گفتند...(( . زمخشرى نيز در وجه فرق بين اين دو تعبير همين معنا را ذكر كرده است .
بطورى كه از داستان هود و قومش كه به زودى آن را نقل مى كنيم بر مى آيد عده اى از قوم وى ايمان داشته و از ترس سايرين ايمان خود را پنهان مى داشتند، بخلاف قوم نوح كه يا هيچ يك از آنها ايمان نداشتند، يا اگر داشتند ايمانشان را پنهان نمى كردند، و به داشتن ايمان ، معروف و انگشت نما بوده اند، لذا در آيه مربوط به قوم نوح فرمود: (( قال الملا من قومه همه بزرگان قومش گفتند...(( ، و ليكن در خصوص داستان هود فرمود: (( قال الملا الذين كفروا من قومه گروهى كه از بزرگان قوم وى كه كافر بودند، گفتند...(( . زمخشرى نيز در وجه فرق بين اين دو تعبير همين معنا را ذكر كرده است .
(( انا لنريك فى سفاهه و انا لنظنك من الكاذبين (( - قوم هود از آنجايى كه بر سنت بت پرستى خو كرده بودند، و بت ها در دلهايشان ، مقدس و محترم بود، و با اين حال كسى جراءت نداشت سنت غلط آنان را مورد اعتراض قرار دهد لذا از كلام هود خيلى تعجب كرده ، با تاءكيد هر چه بيشتر (يعنى با بكار بردن لام در (( لنريك (( و استعمال لفظ (( ان (( در (( انا(( و لام در (( لنظنك (( ) اولا او را مردى سفيه و كم عقل ، و راءى او را راءيى غلط خوانده ، و ثانيا او را به ظن بسيار قوى از دروغگويان پنداشتند.
(( انا لنريك فى سفاهه و انا لنظنك من الكاذبين (( - قوم هود از آنجايى كه بر سنت بت پرستى خو كرده بودند، و بت ها در دلهايشان ، مقدس و محترم بود، و با اين حال كسى جراءت نداشت سنت غلط آنان را مورد اعتراض قرار دهد لذا از كلام هود خيلى تعجب كرده ، با تاءكيد هر چه بيشتر (يعنى با بكار بردن لام در (( لنريك (( و استعمال لفظ (( ان (( در (( انا(( و لام در (( لنظنك (( ) اولا او را مردى سفيه و كم عقل ، و راءى او را راءيى غلط خوانده ، و ثانيا او را به ظن بسيار قوى از دروغگويان پنداشتند.
از لفظ (( كاذبين (( و همچنين از لفظ (( رسل (( كه در جمله (( و تلك عاد جحدوا بايات ربهم و عصوا رسله (( بر مى آيد كه قوم هود غير از آنجناب ، پيغمبران ديگرى را هم تكذيب و نافرمانى كرده اند.
 
از لفظ (( كاذبين (( و همچنين از لفظ (( رسل (( كه در جمله (( و تلك عاد جحدوا بايات ربهم و عصوا رسله (( بر مى آيد كه قوم هود غير از آن جناب ، پيغمبران ديگرى را هم تكذيب و نافرمانى كرده اند.
<span id='link138'><span>
<span id='link138'><span>
==جواب مؤ دبانه هود عليه السلام به قومش كه او را سفيه خوانده بودند و اشاره بهاينكه قوم هود داراى تمدن بوده اند ==
==جواب مؤ دبانه هود عليه السلام به قومش كه او را سفيه خوانده بودند و اشاره بهاينكه قوم هود داراى تمدن بوده اند ==
قَالَ يَقَوْمِ لَيْس بى سفَاهَةٌ...
قَالَ يَقَوْمِ لَيْس بى سفَاهَةٌ...