ضَيْف: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(Added word proximity by QBot)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/ضَيْف | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/ضَيْف | آیات شامل این کلمه ]]'''
گر چه «ضَیْف» در اینجا به صورت مفرد است، ولى، همان گونه که بعضى از مفسران بزرگ گفته اند، هم معناى مفرد دارد و هم معناى جمع (مهمان و مهمانان).


=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===
*[[ریشه ضيف‌ | ضيف‌]] (۶ بار) [[کلمه با ریشه:: ضيف‌| ]]
*[[ریشه ضيف‌ | ضيف‌]] (۶ بار) [[کلمه با ریشه:: ضيف‌| ]]


=== قاموس قرآن ===
ميهمان. [حجر:51]. اصل ضيف چنانكه راغب گفته به معنى ميل است «ضافَ اِلى كَذا» يعنى به سوى آن ميل كرد. علت تسميه ميهمان بضيف آن است كه به طرف انسان ميل مى‏كند و به منزل او وارد مى‏شود. در مفردات و اقرب گفته: ضيف چون در اصل مصدر است لذا مفرد و جمع در آن يكسان است و جمع بسته نمى‏شود. آن در آيه فوق جمع است و نيز در آيه [حجر:68]. ولى گاهى جمع آن اضياف، ضيوف، ضيفان و اضائف آمده (اقرب).
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
إِبْرَاهِيم:100, إِذ:94, دَخَلُوا:82, عَلَيْه:70, فَقَالُوا:58, حَدِيث:46, سَلاَما:46, عَن:46, الْمُکْرَمِين:40, أَتَاک:40, نَبّئْهُم:40, هَل:34, تَنْطِقُون:34, قَال:34, الْأَلِيم:34, وَ:34, أَنّکُم:28, الْعَذَاب:28, مَا:22, هُو:22, مِثْل:16, عَذَابِي:16, لَحَق:10, أَن:10, إِنّا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::ضَيْف]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۲

آیات شامل این کلمه

گر چه «ضَیْف» در اینجا به صورت مفرد است، ولى، همان گونه که بعضى از مفسران بزرگ گفته اند، هم معناى مفرد دارد و هم معناى جمع (مهمان و مهمانان).

ریشه کلمه

قاموس قرآن

ميهمان. [حجر:51]. اصل ضيف چنانكه راغب گفته به معنى ميل است «ضافَ اِلى كَذا» يعنى به سوى آن ميل كرد. علت تسميه ميهمان بضيف آن است كه به طرف انسان ميل مى‏كند و به منزل او وارد مى‏شود. در مفردات و اقرب گفته: ضيف چون در اصل مصدر است لذا مفرد و جمع در آن يكسان است و جمع بسته نمى‏شود. آن در آيه فوق جمع است و نيز در آيه [حجر:68]. ولى گاهى جمع آن اضياف، ضيوف، ضيفان و اضائف آمده (اقرب).


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...