ریشه غفل: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جز (Move page script صفحهٔ ریشه غفل‌ را به ریشه غفل منتقل کرد)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::غفل‌]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
=== قاموس قرآن ===
عدم توجه. اشتباه [نساء: 102]. كفار دوست دارند كه ايكاش از اسلحه و متاع‏هاى خويش غفلت مى‏كرديد. آيه روشن مى‏كند: غفلت آن است كه چيزى حاضر باشد ولى انسان به آن توجه نكند و آن را فراموش كند. لذا در مجمع ذيل آيه 131 سوره انعام فرموده: غفلت ضد يقظه است يقظه يعنى بيدارى و توجه و در نهج‏البلاغه خطبه 151 فرموده: «وَاسْتَيْقِظْ مِنْ غَفْلَتِكَ» از غفلت بيدار شو. ايضاً در مجمع ذيل آيه 74 بقره فرموده: «اَلْغَفْلَةُ السَّهْوُ عَنِ الشَّىْ‏ءِ» و آن رفتن از ذهن است بعد از توجه. به قول راغب:آن سهوى است كه از كمى حفظ و كمى توجه عارض شود [بقره:74]. خدا از آنچه مى‏كنيد در غفلت و بى خبرى نيست. *** ناگفته نماند: غفلت چنانكه گفته شد عدم توجه به چيز موجود است غفلت گاهى عذر مقبول است و آن در صورتى است كه علت غفلت عدم اتمام حجت باشد مثل [انعام:131]. يعنى انذار و ارسال رسل براى آن بود كه خدا قريه‏ها را روى ظلمى كه در حال غفلت مى‏كند هلاك نمى‏كند. روشن است كه غفلت در اينجا عذر مقبول است عبارت اخراى اين، آيه [اسراء:15]. است ايضاً آيه [يوسف:3]. كه خطاب به حضرت رسول «صلى اللَّه عليه و آله» است و مراد از آن عدم توجّه است نه ذم. ولى غالباً علّت آن عدم دقت خود شخص است و در آن صورت مذموم است و عذر نيست مثل [اعراف:179]. [انبیاء:97]. در بيشتر آيات كه غفلت درباره مردم به كار رفته مراد از آن غفلت غير معذور و در مقام ذم است. [كهف:28]. اغفال يعنى واداشتن به غفلت و تسليط غفلت بر شخص. يعنى اطاعت مكن از كسى كه قلب او را از ياد خدا غافل كرده‏ايم و تابع هواى خود شده است. اينگونه اشخاص در اثر اعمال بد خويش چنين مجازات شده‏اند و خود مقدمه آن را فراهم آورده‏اند چنانكه فرموده: [صف:5]. يعنى چون منحرف شدند خدا قلوبشان را منحرف كرد. ايضاً [توبه:127]. [نور:23]. مراد از غافلات زنانى است كه از زنا بى خبر و نسبت به آن بى توجه‏اند يعنى آنان كه به زنان عفيف و بى خبر و مؤمن، نسبت به زنا مى‏دهند در دنيا و آخرت مورد لعنت خدايند.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
هم:100, عن:99, ما:97, ل:66, ب:64, من:64, کون:53, عمل:47, ه:46, وله:46, نا:45, اله:42, فى:38, الذين:37, الله:37, ها:36, ان:34, ک:34, ربب:33, قول:32, ف:31, انن:29, لا:29, قد:27, ايى:27, اول:26, اوى:25, کم:24, ائى:22, على:21, ذا:20, امن:20, اخر:19, ابو:19, هذا:19, قوم:19, دنو:19, او:19, ا:18, اهل:17, کلل:17, انس:17, ظلم:17, لو:17, اتى:17, اذ:17, يا:17, حسب:17, سمو:16, نزل:16, ارث:16, حيى:16, خلق:16, دعو:15, سلح:15, ورث:15, قلب:15, ذکر:15, حسن:15, کذب:15, کفر:15, اکل:15, نفس:15, ذئب:15, بل:14, بوء:14, درج:14, انتم:14, شهد:14, اذا:14, حصن:14, حشر:14, حقق:14, حين:14, لم:14, رحم:14, هنا:14, جرم:14, عرض:14, نحن:14, قبل:14, طوع:13, يوسف:13, هنالک:13, عند:13, عبد:13, رمى:13, نذر:13, لعن:13, فکر:13, يوم:13, درس:13, ضلل:13, موه:13, کثر:13, بلو:13, بصر:13, مدن:13, نور:13, امر:13, تلک:13, ودد:12, شرک:12, نن:12, حيث:12, ويل:12, دخل:12, امم:12, طمع:12, عذب:12, قضى:12, اصل:12, شرى:12, سوق:12, خرج:12, الى:12, بنو:12, غنى:12, متع:12, قدر:12, غفر:12, ضعف:12, غدو:12, جزى:12, وجد:12, طرق:12, قرى:12, تبع:11, کشف:11, عدو:11, حسر:11, سبع:11, سکن:11, نعم:11, بين:11, شرق:11, هلک:11, ذو:11, اسرائيل:11, خلو:11, سمع:11, زين:11, کبر:11, رود:11, عرف:11, ذلک:11, مع:11, شدد:11, ولى:11, ميل:11, لقى:11, ارض:11, وکل:11, قرب:11, عصب:11, سلف:11, خسر:11, کسب:11, هوى:10, حذر:10, عوج:10, ظهر:10, خوف:10, رجل:10, فوق:10, جهر:10, قرء:10, دون:10, خشى:10, غطو:10, عظم:10, طوف:10, علم:10, قرآن:10, قتل:10, ردد:10
</qcloud>
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
{|class="wikitable sortable"
{|class="wikitable sortable"

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۳

تکرار در قرآن: ۳۵(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

عدم توجه. اشتباه [نساء: 102]. كفار دوست دارند كه ايكاش از اسلحه و متاع‏هاى خويش غفلت مى‏كرديد. آيه روشن مى‏كند: غفلت آن است كه چيزى حاضر باشد ولى انسان به آن توجه نكند و آن را فراموش كند. لذا در مجمع ذيل آيه 131 سوره انعام فرموده: غفلت ضد يقظه است يقظه يعنى بيدارى و توجه و در نهج‏البلاغه خطبه 151 فرموده: «وَاسْتَيْقِظْ مِنْ غَفْلَتِكَ» از غفلت بيدار شو. ايضاً در مجمع ذيل آيه 74 بقره فرموده: «اَلْغَفْلَةُ السَّهْوُ عَنِ الشَّىْ‏ءِ» و آن رفتن از ذهن است بعد از توجه. به قول راغب:آن سهوى است كه از كمى حفظ و كمى توجه عارض شود [بقره:74]. خدا از آنچه مى‏كنيد در غفلت و بى خبرى نيست. *** ناگفته نماند: غفلت چنانكه گفته شد عدم توجه به چيز موجود است غفلت گاهى عذر مقبول است و آن در صورتى است كه علت غفلت عدم اتمام حجت باشد مثل [انعام:131]. يعنى انذار و ارسال رسل براى آن بود كه خدا قريه‏ها را روى ظلمى كه در حال غفلت مى‏كند هلاك نمى‏كند. روشن است كه غفلت در اينجا عذر مقبول است عبارت اخراى اين، آيه [اسراء:15]. است ايضاً آيه [يوسف:3]. كه خطاب به حضرت رسول «صلى اللَّه عليه و آله» است و مراد از آن عدم توجّه است نه ذم. ولى غالباً علّت آن عدم دقت خود شخص است و در آن صورت مذموم است و عذر نيست مثل [اعراف:179]. [انبیاء:97]. در بيشتر آيات كه غفلت درباره مردم به كار رفته مراد از آن غفلت غير معذور و در مقام ذم است. [كهف:28]. اغفال يعنى واداشتن به غفلت و تسليط غفلت بر شخص. يعنى اطاعت مكن از كسى كه قلب او را از ياد خدا غافل كرده‏ايم و تابع هواى خود شده است. اينگونه اشخاص در اثر اعمال بد خويش چنين مجازات شده‏اند و خود مقدمه آن را فراهم آورده‏اند چنانكه فرموده: [صف:5]. يعنى چون منحرف شدند خدا قلوبشان را منحرف كرد. ايضاً [توبه:127]. [نور:23]. مراد از غافلات زنانى است كه از زنا بى خبر و نسبت به آن بى توجه‏اند يعنى آنان كه به زنان عفيف و بى خبر و مؤمن، نسبت به زنا مى‏دهند در دنيا و آخرت مورد لعنت خدايند.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
بِغَافِلٍ‌ ۹
تَغْفُلُونَ‌ ۱
غَافِلُونَ‌ ۶
لَغَافِلِينَ‌ ۲
غَافِلِينَ‌ ۴
الْغَافِلُونَ‌ ۲
الْغَافِلِينَ‌ ۲
لَغَافِلُونَ‌ ۱
غَافِلاً ۱
أَغْفَلْنَا ۱
غَفْلَةٍ ۵
الْغَافِلاَتِ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط