عُزَيْر: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/عُزَيْر | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/عُزَيْر | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۴: | خط ۵: | ||
*[[ریشه عزير | عزير]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: عزير| ]] | *[[ریشه عزير | عزير]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: عزير| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
[توبه:30]. در كلام خدا راجع به هويّت عزير مطلبى نيامده است ظاهراً عزير همان است كه در تورات عزرا ناميده شده و در تورات فعلى كتابى هست به نام كتاب عزرا مشتمل بر ده باب. و او كسى است كه پس از مراجعت از بابل مقدارى از كلمات تورات را پيدا كرد و نوشت. در «بنو- ابن» راجع به ابن الله بودن عزير كه آيا يهود او را فرزند حقيقى خدا مىدانستند يا تشريفى؟ و نيز در بررسى «تورات» راجع به او توضيح دادهايم. در تفسير عيّاشى از ابى سعيد خدرى از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» نقل شده: «اِشْتَدَ غَضَبُ اللّهِ عَلَی الیَهوُدِ حینَ قالوُا عُزَیرٌ ابنُ الله وَ اشْتَدَّ غَضَبُهُ عَلَى النَّصارى جينَ قالُوا الْمَسيحُ ابْنُ اللهِ وَ اشْتَدَّ غَضَبُ اللهِ عَلى مَنْ اَراقَ دَمى وَ آذانى فى عِتْرِتى». اين حديث در الميزان از درّ المنثور نيز نقل شده و در صدر آن هست: چون روز جنگ احد صورت آن حضرت زخمى شد و دندانش شكست برخاست و دستها را بلند كرد و مىفرمود:«اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ اشْتَدَّ غَضَبُهُ الْيَهُودِ...» | |||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, قَالَت:75, ابْن:65, اللّه:55, الْيَهُود:50, صَاغِرُون:40, هُم:35, النّصَارَى:30, الْمَسِيح:25, يَد:25, عَن:20, ذٰلِک:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::عُزَيْر]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۷
ریشه کلمه
- عزير (۱ بار)
قاموس قرآن
[توبه:30]. در كلام خدا راجع به هويّت عزير مطلبى نيامده است ظاهراً عزير همان است كه در تورات عزرا ناميده شده و در تورات فعلى كتابى هست به نام كتاب عزرا مشتمل بر ده باب. و او كسى است كه پس از مراجعت از بابل مقدارى از كلمات تورات را پيدا كرد و نوشت. در «بنو- ابن» راجع به ابن الله بودن عزير كه آيا يهود او را فرزند حقيقى خدا مىدانستند يا تشريفى؟ و نيز در بررسى «تورات» راجع به او توضيح دادهايم. در تفسير عيّاشى از ابى سعيد خدرى از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» نقل شده: «اِشْتَدَ غَضَبُ اللّهِ عَلَی الیَهوُدِ حینَ قالوُا عُزَیرٌ ابنُ الله وَ اشْتَدَّ غَضَبُهُ عَلَى النَّصارى جينَ قالُوا الْمَسيحُ ابْنُ اللهِ وَ اشْتَدَّ غَضَبُ اللهِ عَلى مَنْ اَراقَ دَمى وَ آذانى فى عِتْرِتى». اين حديث در الميزان از درّ المنثور نيز نقل شده و در صدر آن هست: چون روز جنگ احد صورت آن حضرت زخمى شد و دندانش شكست برخاست و دستها را بلند كرد و مىفرمود:«اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ اشْتَدَّ غَضَبُهُ الْيَهُودِ...»