۱۴٬۰۶۶
ویرایش
خط ۱۲۴: | خط ۱۲۴: | ||
==بحث روايتى== | ==بحث روايتى== | ||
در تفسير قمى، در ذيل آيه: «وَ إذَا وَقَعَ القَولُ عَلَيهِم...» مى گويد: پدرم از ابن ابى عمير، از ابى بصير، از امام صادق «عليه السّلام» روايت كرده كه فرمود: رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله»، به | در تفسير قمى، در ذيل آيه: «وَ إذَا وَقَعَ القَولُ عَلَيهِم...» مى گويد: پدرم از ابن ابى عمير، از ابى بصير، از امام صادق «عليه السّلام» روايت كرده كه فرمود: رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله»، به امير المؤمنين برخورد و او را در مسجد خوابيده ديد، بدين حال كه مقدارى ريگ جمع كرده و سرش را روى آن گذاشته. | ||
حضرت، با پاى خود حركتش داد و فرمود: برخيز، اى دابّةُ الارض! | حضرت، با پاى خود حركتش داد و فرمود: برخيز، اى دابّةُ الارض! | ||
خط ۱۶۴: | خط ۱۶۴: | ||
يك طبقه، او را به خاطر رغبتى كه به ثوابش دارند عبادت مى كنند و اين طبقه، عبادتشان، عبادت حريصان است، كه داعی شان بر عبادت، «طمع» است. | يك طبقه، او را به خاطر رغبتى كه به ثوابش دارند عبادت مى كنند و اين طبقه، عبادتشان، عبادت حريصان است، كه داعی شان بر عبادت، «طمع» است. | ||
دسته دوم، او را عبادت مى كنند بدين جهت كه از آتش او بيمناك اند، و اين عبادت، «عبادت بردگان» است، كه داعی شان بر عبادت، «ترس» | دسته دوم، او را عبادت مى كنند بدين جهت كه از آتش او بيمناك اند، و اين عبادت، «عبادت بردگان» است، كه داعی شان بر عبادت، «ترس» است. | ||
وليكن من خدا را به خاطر محبتى كه به او دارم، عبادت مى كنم و اين، «عبادت كرام» است، كه داعی شان بر عبادت، «محبت» است كه خود مستلزم امنيت است، كه خداى تعالى در باره شان فرمود: «وَ هُم مِن فَزَعِ يَومَئِذٍ آمِنُون». و نيز فرموده: «قُل إن كُنتُم تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحبِبكُمُ اللّهُ وَ يَغفِر لَكُم ذُنُوبَكُم». پس كسى كه خداى را دوست بدارد، خدا هم دوستش مى دارد و كسى كه خدا دوستش بدارد، از ايمنان مى باشد. | |||
مؤلف: لازمه استدلالى كه در اين حديث شده، اين است كه «حسنه» در آيه شريفه، به «ولايت» تفسير شود. ولايتى كه عبارت است از عبادت خداى تعالى از طريق محبت و باعث است كه اراده عبد در اراده خدا فانى گشته، در عوض، خداى تعالى هم امور آن بنده را خودش تكفل نموده و در او تصرف نمايد، و اين، يكى از دو معناى ولايت على «عليه السّلام» است. | مؤلف: لازمه استدلالى كه در اين حديث شده، اين است كه «حسنه» در آيه شريفه، به «ولايت» تفسير شود. ولايتى كه عبارت است از عبادت خداى تعالى از طريق محبت و باعث است كه اراده عبد در اراده خدا فانى گشته، در عوض، خداى تعالى هم امور آن بنده را خودش تكفل نموده و در او تصرف نمايد، و اين، يكى از دو معناى ولايت على «عليه السّلام» است. |
ویرایش