گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۷: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
جز
بدون خلاصۀ ویرایش
(Edited by QRobot)
 
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۶ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۸}}
__TOC__
__TOC__


خط ۱۹: خط ۲۱:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۰۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۰۲ </center>
بعضى ديگر آيه هفدهم را استثناء كرده اند كه مى فرمايد: «'''افمن كان على بينة من ربه ...'''». بعضى ديگر آيه «'''و اقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ...'''» را استثناء كرده و گفته اند: اين آيه در مدينه نازل شده . ولى هيچ يك از اين اقوال از ناحيه الفاظ آن آيات دليلى ندارند، و همانطور كه گفتيم ظاهر اينكه مى بينيم آيات سوره به يكديگر اتصال دارد اينست كه همگى در مكه نازل شده اند.
بعضى ديگر آيه هفدهم را استثناء كرده اند كه مى فرمايد: «'''افمن كان على بينة من ربه ...'''». بعضى ديگر آيه «'''و اقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ...'''» را استثناء كرده و گفته اند: اين آيه در مدينه نازل شده . ولى هيچ يك از اين اقوال از ناحيه الفاظ آن آيات دليلى ندارند، و همانطور كه گفتيم ظاهر اينكه مى بينيم آيات سوره به يكديگر اتصال دارد اينست كه همگى در مكه نازل شده اند.
الر كِتَبٌ أُحْكِمَت ءَايَتُهُ ثمَّ فُصلَت مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ
الر كِتَبٌ أُحْكِمَت ءَايَتُهُ ثمَّ فُصلَت مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ
<span id='link133'><span>
<span id='link133'><span>
==معناى احكام و تفصيل و اينكه آيات قرآن محكم بود ومفصل گشت (احكمت آياته فصلت ) ==
==معناى احكام و تفصيل و اينكه آيات قرآن محكم بود ومفصل گشت (احكمت آياته فصلت ) ==
خط ۵۰: خط ۵۲:
«'''من لدن حكيم خبير'''» - كلمه «'''حكيم '''» يكى از اسماى حسناى الهى و از صفات فعل او است كه از محكم كارى او در صنع عالم خبر مى دهد. و همچنين است نام «'''خبير'''» كه دلالت مى كند بر اينكه خداى تعالى به جزئيات احوال موجودات و امور هستى و مصالح آنها با خبر است ، و اگر احكام آيات و تفصيل آنها را به حكيم بودن خدا و خبير بودنش نسبت داده به خاطر مناسبتى است كه بين آن دو وجود دارد.
«'''من لدن حكيم خبير'''» - كلمه «'''حكيم '''» يكى از اسماى حسناى الهى و از صفات فعل او است كه از محكم كارى او در صنع عالم خبر مى دهد. و همچنين است نام «'''خبير'''» كه دلالت مى كند بر اينكه خداى تعالى به جزئيات احوال موجودات و امور هستى و مصالح آنها با خبر است ، و اگر احكام آيات و تفصيل آنها را به حكيم بودن خدا و خبير بودنش نسبت داده به خاطر مناسبتى است كه بين آن دو وجود دارد.
آيه : «'''الا تعبدوا الا اللّه ...'''» مفسر محكم ومفصل بودن آيات قرآن است
آيه : «'''الا تعبدوا الا اللّه ...'''» مفسر محكم ومفصل بودن آيات قرآن است
أَلا تَعْبُدُوا إِلا اللَّهَ إِنَّنى لَكم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ(۲) وَ أَنِ استَغْفِرُوا رَبَّكمْ ثمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ
أَلا تَعْبُدُوا إِلا اللَّهَ إِنَّنى لَكم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ(۲) وَ أَنِ استَغْفِرُوا رَبَّكمْ ثمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ
اين آيه و آيه بعدش مضمون آيه اول را كه مى فرمود: «'''كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير'''» را تفسير مى كند.
اين آيه و آيه بعدش مضمون آيه اول را كه مى فرمود: «'''كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير'''» را تفسير مى كند.
اين آيه مى فرمود: قرآن كتابى است از ناحيه خداى تعالى كه آياتش ‍ محكم و در عين حال مفصل است ، لذا عنايت در تفسير آن متوجه روشنگرى همين جهات واقع شد.
اين آيه مى فرمود: قرآن كتابى است از ناحيه خداى تعالى كه آياتش ‍ محكم و در عين حال مفصل است ، لذا عنايت در تفسير آن متوجه روشنگرى همين جهات واقع شد.
خط ۸۹: خط ۹۱:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۱۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۲۱۲ </center>


{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۶ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۱۸}}


[[رده:تفسیر المیزان]]
[[رده:تفسیر المیزان]]
۸٬۹۳۳

ویرایش