سِنِين

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو

آیات شامل این کلمه

«سِنِین» جمع «سَنة» به معناى سال است، ولى معمولاً هنگامى که با کلمه «أَخذ» (گرفتن) به کار مى رود، به معناى گرفتار قحطى و خشکسالى شدن مى آید; بنابراین أَخَذَهُ السَّنَةُ: «سال او را گرفت» یعنى گرفتار خشکسالى شد، و شاید علت آن این باشد که سال هاى قحطى در برابر سال هاى عادى و معمولى کم است.

طبق قواعد نحوى در سوره «کهف» باید به جاى «سنین» که جمع است «سنه» که مفرد است آورده شود، ولى گویا به خاطر این که چنین خوابى بسیار طولانى و تعداد سال ها بسیار زیاد بوده است، صیغه جمع ذکر شده است تا بیانگر کثرت باشد.

تفاوت سال هاى شمسى و قمرى تقریباً یازده روز است که، اگر آن را در سیصد ضرب کنیم و سپس بر عدد روزهاى سال قمرى که 354 روز است تقسیم کنیم، نتیجه آن همان عدد نُه مى شود (البته در اینجا کسرى مختصرى مى ماند که چون کمتر از یک سال است قابل محاسبه نیست).

ریشه کلمه

قاموس قرآن

سال. [عنكبوت:14]. جمع آن در قرآن سنون است. [كهف:11]. بعضى گويند: اصل آن سنه است به دليل آنكه سنهات جمع بسته مى‏شود و بعضى گويند: سنواست كه جمع آن سنوات آيد و اين دومى مشهورتر است (اقرب). راغب ذيل لغت عوم مى‏گويد: كلمه سنه اكثراً به سال قحطى و سختى اطلاق مى‏شود به عكس «عام» كه به سال فراوانى و راحتى گفته مى‏شود در لفظ سنه نيز نظير آن را گفته است. اين سخن در اقرب و ساير كتابها نيز كتابها نيز گفته شده است. على هذا معنى آيه [اعراف:130]. آن است كه: آل عمران را با سالهاى سخت كه پر از قحطى و فشار بود و با نقص ثمرات مؤاخذه كرديم. در مجمع ذيل آيه فوق از شاعرى نقل شده: كَأَنَّ النّاسَ اِذْفَقَدُوا عَلَيّاً نَعامٌ جالَ فى بَلَدٍ سِنينا گوئى مردم آنگاه كه على عليه السلام را از دست دادند: شتر درغهائى اند كه در سرزمين پر از قحطى نيز گفته‏اند و شعر از آن است . نا گفته نماند سنه در سالهاى غير سختى نيز به كار رفته مثل [بقره:96]، [يونس:5]. بقيه سخن را در «عام» مطالعه كنيد.


کلمات نزدیک مکانی

وَ فِي مِن ثُم قَال بِضْع فَعَلْت سَبْع مَا فِينَا عَلَى قَالُوا أَ لِلّه دَأَبا مِائَة جَاءَهُم مَتّعْنَاهُم عَدَد فَلَبِثْت لَبِثْنَا بَعْد عُمُرِک عَدَدا الْکَهْف رَشَدا بَعَثْنَاهُم الْأَرْض لَبِثُوا أَهْل يَوْما فُتُونا ازْدَادُوا ثَلاَث فَعْلَتَک إِن فَمَا تَزْرَعُون سَيَغْلِبُون السّجْن الْأَمْر الْمَلِک قُل تِسْعا هُم مَدْيَن إِنّي فَتَنّاک يَعْلَمُون أَو کَهْفِهِم غَلَبِهِم آذَانِهِم لِنَعْلَم الّتِي حَصَدْتُم فَرَأَيْت کَانُوا لَبِثْتُم قَبْل بَعْض فَلَبِث اللّه فَذَرُوه أَي يَسْتَعْجِلُون يُوعَدُون لَعَلّهُم أَرَى لَبِثْت فَبِعَذَابِنَا أَغْنَى يَوْم أَعْلَم فَضَرَبْنَا الْغَم الْحِزْبَيْن جِئْت النّاس رَبّه کَم أَنْت أَمْرِنَا ذِکْر الْفَائِزُون إِلَى سُنْبُلِه بَقَرَات أَحْصَى بِمَا وَلِيدا فَاسْأَل سِمَان قَدَر الشّيْطَان إِلاّ أَرْجِع لِمَا هٰذَا فَنَجّيْنَاک الْعَادّين يَا قَلِيلا فَأَنْسَاه نَفْسا نُرَبّک مُوسَى يَوْمَئِذ رَبّک قَتَلْت مِمّا لَم

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...