ذِکْر

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو

آیات شامل این کلمه

«ذِکر» همان گونه که «راغب» در «مفردات» گفته است گاهى به معناى حفظ مطالب و معارف آمده است با این تفاوت که کلمه «حفظ» به مرحله به ذهن سپردن گفته مى شود و کلمه «ذکر» به معناى یادآورى چیزى به زبان و یا به قلب است، لذا گفته اند «ذکر» دو گونه است: «ذکر قلبى» و «ذکر زبانى» و هر یک از آنها نیز بر دو گونه است: یا پس از فراموشى است، یا بدون فراموشى. «ذِکر» به معناى یادآورى و یا چیزى که مایه تذکر و یادآورى است، و در آیات قرآن به همین معنا به کار رفته، گاهى نیز به کتاب آسمانى موسى(علیه السلام) یعنى «تورات» اطلاق شده است; مانند آیه 48 سوره انبیاء: «وَ لَقَدْ آتَیْنَا مُوسى وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ». و گاه این عنوان در مورد قرآن استعمال شده، مانند آیه 27 سوره «تکویر»: «إِنْ هُوَ إلا ذِکْرٌ لِلْعالَمِین». لذا بعضى گفته اند که منظور از «ذکر» در آیه 105 سوره «انبیاء» قرآن است و «زبور» تمام کتب انبیاء پیشین، و کلمه «مِنْ بَعْدِ» تقریباً معادل کلمه «علاوه بر» در فارسى خواهد بود. «ذِکر» (بر وزن فکر) در سوره «قلم» به معناى «یادآورى» است، ولى بعضى از مفسران آن را به معناى «شرف» تفسیر کرده اند، و گفته اند که این قرآن، شرافتى است براى تمام جهانیان.

ریشه کلمه


کلمات نزدیک مکانی

وَ مِن اللّه عَن مَن إِلاّ إِن هُو لِلْعَالَمِين مَا هٰذَا لا هُم أَن رَبّه فِي الشّيْطَان الرّحْمٰن لَه رَبّک إِلَى جَاءَکُم رَبّهِم أَ مِنْکُم بَل يَأْتِيهِم مُعْرِضُون رَبّکُم قُلُوبُهُم أُولٰئِک مَعِي عَلَى مُحْدَث عَجِبْتُم لِلْمُتّقِين ذٰلِک آلِهَة مُبِين بُرْهَانَکُم ذِکْر قَبْلِي الصّلاَة رَجُل هَاتُوا حِزْب کهيعص عِنْد رَبّي أَم لِمَن فَأَنْسَاهُم الْأَخْيَار رَحْمَة مُبَارَک أَلا أَوْلاَدُکُم مُشْفِقُون نُقَيّض قُل فَاسْعَوْا بَيْع يَصُدّکُم لَتَعْلَمُن لِيُنْذِرَکُم أَنْزَلْنَاه أَکْثَرُهُم يَعْش قُرْآن کَأَيّن فَلَبِث حَتّى يَسْلُکْه يُعْرِض الْخَيْر شَاء فَأَنْسَاه ذَرُوا الْمُتَکَلّفِين السّاعَة کُل تَوَارَت لِلْقَاسِيَة عَلَيْهِم لَهُم نَبَأَه لِيُنْذِر إِقَام حُب هُدَى الْجُمُعَة تَذْهَبُون عَذَابا إِذ عَبْدَه شَيْطَانا لَمَجْنُون لَکُم فَأَيْن زَکَرِيّا خَاضِعِين صَعَدا آيَة الْبَيْع رُدّوهَا بِالْحِجَاب غَفْلَة الْکَاذِبُون جُلُودُهُم أَحْبَبْت اسْتَحْوَذ أَجْر يَوْم لَحُسْن فَأَنْتُم بَعْد فَوَيْل الْمَيْسِر فَهُو السّجْن رَجِيم يَفْعَل ضَلاَل حِين يَسْتَقِيم مَآب بِضْع عَلَي تَلِين فِيه جَنّات أَنَا الْکِفْل کَان لَهَا کَانُوا يَنْبَغِي تَعْلَمُون أَمِين شَيْطَان تِجَارَة أَمْوَالُکُم اسْتَمَعُوه إِنّي تَمْنَعُهُم نَادَى إِنّه ذٰلِکُم فَهَل يَهْدِي اذْکُرْنِي لِنَفْتِنَهُم خَيْر غَدَقا لِلصّلاَة إِنّهُم الْمَسَاجِد يَقُولُون بِه ثُم نَزّل فَأُولٰئِک تُلْهِکُم أَعْنَاقُهُم عَنْه السّمَاوَات عَلَيْه حَيّا دُونِه يَعْلَمُون مُنْکِرُون تُلْهِيهِم إِيتَاء النّهَار فَقَال سِنِين ذَا فَطَفِق أَنْتُم عَدْن الْخَمْر الْجِيَاد نَاصِح مِنْهُمَا مَاء دُونِنَا آمَنُوا نَاج نُور الْحَق نِدَاء تَسْأَلُهُم مُنْتَهُون لِلّه قَال نُودِي الْآخِرَة فَقَد بِالْغَيْب قَرِين رَبّهُم الصّافِنَات مُفَتّحَة أَحْسَن مَسْحا فَظَلّت مُعْرِضِين لَقَد الزّکَاة اتّخَذُوا أَنّه الّذِين يَخْشَوْن رِجَال اذْکُرُوا بِاللّيْل الشّعْر يَلْعَبُون الْخَاسِرُون إِذَا يَخَافُون فَهُم لِتَتّقُوا الْبَغْضَاء يَشَاء ظَن يَوْما کُنْتُم عَلّمْنَاه يَکْلَؤُکُم

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...