تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۱۶

از الکتاب
→ صفحه قبل صفحه بعد ←


  • آيات ۳ - ۱ سوره مائده
  • مضمون كلى آيات سوره مائده
  • معناى « عقد » و وجوهى كه در بيان مراد از عقود در « اوفوا بالعقود » گفته شده است
  • حسن وفاى به عهد و قبح نقض عهد از فطريات بشر است و انسان در زندگى فردى واجتماعى بى نياز از عهد و وفاى به آن نيست
  • اهتمام شارع مقدس اسلام به حرمت عهد و لزوم وفاى به آن
  • مقايسه اسلام با ديگر سنت هاى اجتماعى در مساءله عهد و وفاى به آن
  • تحريم خون و سه نوع گوشت
  • پنج مورد كه همگى مردار محسوب شده و خوردنشان در اسلام حرام است
  • نهى اسلام از يكى ديگر از سنتهاى جاهليت
  • معناى « استسقام به ازلام » كه از آن نهى شده است
  • جمله « اليوم يئس الذين كفروا من دينكم » معترضه است و ربطى به صدور وذيل آيه « حرمت عليكم ... » ندارد
  • منظور از روزى كه كافران از (غلبه بر) دين مسلمانان نااميد شدند چه روزى است ؟
  • (روز معين ) مورد بحث چه روزى است ؟
  • احتمال ديگر: روز معين روز نزول سوره مائده است !
  • يكى از احتمالاتى كه درباره مراد از « يوم » در « اليوم يئس الذين كفروا » داده شده ورد آن
  • مراد از « يوم » در آيه شريفه از نظر ما، با دقت نظر در تفسير آيه شريفه
  • آخرين اميد كافران براى محو دين اسلام ، به مرگ پيامبر (ص ) بسته شده بود
  • آيه شريفه در مورد ولايت على (ع ) و در روز غدير خم كه قيام دين بهحامل شخصى مبدل به قيام به حامل نوعى شد،نازل گشته است
  • جمله « فلا تخشوهم و اخشون » در مقام تهديد است نه در مقام منت گذارى
  • معناى تمام و كمال و فرق آن دو
  • مراد از (دين ) و (نعمت ) در (اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى )
  • آنچه كه انسان با تصرف در آن راه خدا را طى كند نعمت است
  • دين اسلام از حيث اشتمال آن بر ولايت خدا و رسول و اولياء امر، نعمت است
  • جمله : « اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى ... » ناظر است بركمال يافتن دين خدا در تشريع ، و تماميت يافتن ولايت نعمت با نصب « اولى الامر »
  • اضطرار و حكم ثانوى براى خوردن مردار
  • بحث علمى (در سه فصل )
  • ۱- عقايد امتها در مورد خوردن گوشت
  • افراط و تفريط در مسئله خوردن گوشت
  • ۲ - چگونه اسلام ، كشتن حيوان را تجويز كرده با اينكه رحم و عاطفه آن را جايز نمىداند؟
  • اساس شرايع دين و زيربناى آن حكمت و مصالح حقيقتى است نه عواطف وهمى
  • راءفت و رحمت از مواهب خلقت است ، ولى تكوين آن را حاكم على الاطلاق قرار نداده
  • ۳- چرا اسلام حليت گوشت را مبنى بر تذكيه نموده است ؟
  • رواياتى درباره شاءن نزول جمله : « ولا امين البيت الحرام »
  • رواياتى درباره معنى « نيكى » و « اثم » درذيل جمله « تعاونوا على البر و التقوى ... »
  • رواياتى در ذيل آيه مربوط به گوشت هاى حرام و استقسام به ازلام
  • بحث روايتى ديگر (پيرامون نزول آيه « اليوم اكملت لكم ... » در خصوص ولايت على(ع ) در روز غدير خم )
  • آيه « اليوم ... » شريفه جز مساءله ولايت ، مساءله ديگرى راتحمل نمى كند
  • بررسى روايات ديگرى كه آيه را به غير مساءله ولايت ربط مى دهند
  • عمر اكمال دين را متوجه نشده است !
  • مراد از كمال دين و تماميت نعمت با توجه به اين روايات
  • اشكالاتى كه بر قول به اينكه مراد از اكمال دين و اتمام نعمت ،كمال و تمام ظاهرى مى باشد، وارد است
  • پاسخ به اين توهم كه مراد از اكمال دين ، نجات دادن مسلمين از مزاحمت مشركين است


→ صفحه قبل صفحه بعد ←