تفسیر:المیزان جلد۴ بخش۱۳

از الکتاب
→ صفحه قبل صفحه بعد ←


  • آيات ۶ - ۲ ، سوره نساء
  • گفتارى پيرامون جاهليت اولى
  • اما وضع حكومت در ميان عرب
  • وضع اقوام و ملل ديگر در دوران جاهليت
  • دعوت اسلامى چگونه ظاهر گرديد؟
  • دعوت اسلامى بر مبناى «حق صريح » است و نمى تواند با مقدمات ووسائل باطل به هدف برسد
  • تدريجى بودن دعوت اسلام و نزول آيات قرآنى با ترتيبى هدفمند
  • تشريع حكم حرمت شرب خمر نمونه بارز بيان تدريجى احكام عملى
  • رعايت تدريج در دعوت از حيث انتخاب مدعوين
  • دعوت تدريجى رسول خدا (ص ) اسلام كه با دعوت از قوم و عشيره خود آغاز شد
  • ادعاى چند طايفه مبنى بر اين كه اسلام دين شمشير و زور است و پاسخ بدانها
  • گفتار مرحوم كاشف الغطا در اين زمينه
  • هشدار قرآن به مسلمانان از عواقب وخيم تصرف دراموال ايتام
  • گفتار مفسرين در معناى آيه مورد بحث
  • معيار اسلام در مورد تعدد ازواج براى مردان
  • حكم وجوب دادن مهريه به زنان يك حكم تاءسيسى نيست
  • مقصود از سفها در آيه شريفه سفيهان از ايتام است
  • دلالت آيه شريفه در حكم عمومى رعايت اقتصاد و حدوسط در ارتزاق
  • اموال دنيا به همه مردم تعلق دارد
  • در تصرفات مالى علاوه بر بلوغ ، رشد متصرف نيز شرط است
  • معناى (اسراف ) و (بدار) و بيان دو قسم تصرف ممنوع درمال يتيم
  • تحويل دادن مال يتيم به او توسط ولى بايد در حضور شاهد باشد
  • بيان شيواى تمام مسائل ولايت در ضمن دو آيه
  • كفى بالله حسيبا)) بيان فرموده . بحث روايتى (درذيل آيات گذشته )
  • غيرت يكى از فضايل اخلاقى است
  • نسخه شفابخش اميرالمؤ منين (ع ) درباره درد شكم
  • رواياتى در زيل آيه (و لاتؤ تو السفها اموالكم )
  • رواياتى در ذيل (و من كان فقيرا فلياءكل بالمعروف )
  • بحثى علمى در چند فصل
  • آزاديهاى جنسى برخلاف سنت طبيعت است
  • فكر و رؤ يت نمى تواند آثار شوم نامبرده را از بين ببرد
  • بدون فضايل نفسانى زندگى اجتماعى بشر از هم مى پاشد
  • ۲ - اسلام مردان را بر زنان استيلا داده است :
  • ۳ - مساءله تعدد زوجات :
  • چهار اشكال بر حكم «جواز تعدد زوجات » و پاسخ بدانها
  • پاسخ اشكال دوم به مسئله تعدد زوجات
  • طبيعت و خلقت به مردان اجازه داده تا از ازدواج با يك زن فراتر رود
  • پاسخ به اشكال سوم
  • پاسخ اشال چهارم بر مسئله تعدد زوجات
  • قويترين دليل مخالفين غربى در رد قانون نقد زوجات
  • پاسخ آنها: اشكال متوجه مسلمانان است نه اسلام !
  • عدم جريان صحيح يك قانون در جامعه اى ، الزاما به معناى بطلان و فساد آن قانون نيست
  • خلط دانشمندان بين طبيعت حكم (صالح ) و (مصلح ) و حكم بين (فاسد) و (مفسد)
  • نظامهاى دموكراتيك و كمونيستى هم نتوانسته اند موجوديت خود را حفظ كنند
  • چكيده سخن از مطالبى كه گذشت
  • بحث علمى ديگر (مربوط به تعدد زوجات رسول الله (ص ) )
  • ازدواجهاى پيامبر (ص ) هر كدام جهت هدف و غرض خاص انجام گرفته است


→ صفحه قبل صفحه بعد ←