الْأَنْعَام

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو

آیات شامل این کلمه

«أَنْعام» جمع «نعم» (بر وزن قلم) در اصل بر شتر اطلاق مى شده است; ولى بعداً توسعه یافته و به شتر و گاو و گوسفند گفته مى شود. این واژه از کلمه «نعمت» گرفته شده، به خاطر این که یکى از بزرگترین نعمت ها براى انسان ها و چهارپایان محسوب مى شود، حتى امروز که آن همه وسایل نقلیه سریع السیر هوایى و زمینى اختراع شده است، باز در بعضى از موارد منحصراً باید از چهارپایان استفاده کرد. در بیابان هاى شنزار که عبور وسائل نقلیه در آن بسیار مشکل است و در بعضى از گذرگاه هاى باریک کوهستان ها، تنها وسیله اى که با آن مى توان عبور کرد، هنوز هم چهارپایانند.

«نعم» اگر به صورت مفرد استعمال شود به معناى شتر است، اما اگر به معناى جمع باشد شتر، گاو و گوسفند را شامل مى شود (مفردات راغب، مادّه نعم).

ریشه کلمه

قاموس قرآن

اَنْعام جمع نَعَم (بروزن فرس) گفته‏اند عبارت است از گاو، گوسفند و شتر «اَنْعامِ ثَلثهَ) در «بهم» گفته‏ايم كه مى‏شود آن را از آيات قرآن استفاده كرد گفته‏اند: شتر را به تنهايى نَعَم گويند ولى گاو و گوسفند را، نه. [نحل:66]. براى تمام سخن رجوع كنيد به «بهم». نَعَم (بروزن فرس) گاهى بر انعام ثلثه اطلاق مى‏شود چنانكه در مجمع و جوامع الجامع فرموده در اينصورت نَعَم جمع است كه مفرد ندارد چنانكه در مصباح گفته و در اقرب از آن نقل كرده است [مائده:95]. يعنى هركه صيدى را عمدا بكشد بر او است كفاره‏اى از گاو و گوسفند وشتر، مانند آن حيوانيكه كشته است. مثلا اگر شترمرغ صيد كرده بايد شترى كفاره بدهد كه در بزرگى مثل آن باشد.

کلمات نزدیک مکانی

وَ مِن لَکُم فِي مَا مِمّا مِنْهَا بَهِيمَة اللّه جَعَل عَلَى إِلاّ لَعِبْرَة الْحَرْث أَزْوَاجا نُسْقِيکُم إِن أُحِلّت لَآمُرَنّهُم رَزَقَهُم النّاس يُتْلَى بُطُون الْأَرْض عَلَيْکُم فِيهَا ثُم يَوْم ذٰلِک هٰذَا لِلّه لا بُيُوتا هُو نَصِيبا مُخْتَلِف فَإِلٰهُکُم خَالِصَة خَلَقَهَا هٰذِه حَمُولَة حَتّى جُلُود مُبِين تَأْکُل آذَان ثَمَانِيَة فَکُلُوا لِتَرْکَبُوا تَسْتَخِفّونَهَا إِلٰه الْمُسْرِفِين إِذَا لِذُکُورِنَا خَصِيم فَقَالُوا أَزْوَاج لِتَسْتَوُوا تَرْکَبُون الْفُلْک يَذْرَؤُکُم فَلَيُبَتّکُن کَمَا الدّوَاب أَلْوَانُه النّار الْمُسَوّمَة الْخَيْل فِيه فَلَيُغَيّرُن مَثْوًى وَاحِد أَخَذَت يَأْکُلُون يَأْکُل يَخْلُقُکُم أَنْزَل کَذٰلِک فَرْشا يُحِب الّذِي دِفْء تَأْکُلُون لَهُم فَلَه لِلْآکِلِين رَبّه إِنّمَا أَطْعِمُوا لَيْس ظَعْنِکُم أَنْفُسِکُم ظُهُورِه الْمُبْطِلُون يَسْمَعُون خَلْق مُحَرّم کُلُوا مَتَاع الّذِين ذَرَأ فَإِذَا بِالْعُقُود قَالُوا أَسْلِمُوا عِنْد أَوْفُوا فَاجْتَنِبُوا صِبْغ يَتَمَتّعُون بُطُونِهَا زَوْجَهَا غَيْر هُنَالِک يَخْشَى لَأُمَنّيَنّهُم مَنَافِع بِزَعْمِهِم الْبَائِس کَمِثْلِه الْحَيَاة نُطْفَة لِقَوْم إِنّه بُطُونِه کَأَيّن زُخْرُفَهَا الْفِضّة تَذْکُرُوا شَيْء نَبَات أُمّهَاتِکُم سُود مُحِلّي سَکَنا يَفْتَرُون الْفَقِير رَزَقَکُم تُسْرِفُوا الرّجْس لَه أَزْوَاجِنَا کَفَرُوا آمَنُوا مَعْلُومَات لَآيَة خَسِر الدّنْيَا الصّيْد کُلّهَا بَيْن مَن قَرْيَة الْإِنْسَان ازّيّنَت خَلْقا بُيُوتِکُم إِقَامَتِکُم کَانُوا اسْم أَيّام لْيَقْضُوا خَيْر بَشّر نِعْمَة الذّهَب غَرَابِيب لَأُضِلّنّهُم بِالدّهْن بِه جَعَلُوا يَتّخِذ الْأَزْوَاج لِشُرَکَائِنَا لِيَذْکُرُوا فَهُو عِبَادِه فَاخْتَلَط الْأَوْثَان أَيّهَا الْمُخْبِتِين فَرْث يَکُن الْمُقَنْطَرَة ظَن السّمَاء الْأَنْهَار فَمَا وَاحِدَة يَا السّمِيع بَعْد الْعُلَمَاء خَلَق الشّيْطَان عِنْدَه أَنْتُم مَنْسَکا

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...